Test: Cupra Born - "ajdik" w przebraniu

TestyCupraTest: Cupra Born - "ajdik" w przebraniu27.10.2022 09:37
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Cupra Born pokazuje, że zabawa za kółkiem samochodu elektrycznego jest możliwa, ale są kwestie, w których "hiszpańskie" auto po prostu "nie dowozi".

Ale się porobiło w tej grupie Volkswagena! Kiedyś sprawa była prosta: seaty miały niemiecką technologię, a hiszpański temperament objawiał się w nieco gorszym wykonaniu i materiałach. Wersje sportowe nazywane były Cupra i w niektórych przypadkach były bardziej atrakcyjne niż kolejny nudny golf.

Ktoś jednak w dziale marketingu doszedł do wniosku, że jeśli by się odpowiednio zakręcić, można sprzedać to samo jeszcze raz. Tak powstała niezależna marka Cupra, którą reklamowano jako propozycje dla buntowników, indywidualistów. Wiecie – "bądź oryginalny, kup auto produkowane masowo".

Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Pierwszy elektryk marki musiał więc być oparty na Volkswagenie ID.3, który już wcześniej pojawił się na rynku i nie osiągnął sukcesu, jaki wróżył mu sztab marketingowców. Dalsze cięcie kosztów nie wchodziło w grę, z czego zdaje sobie każdy, kto kiedykolwiek zbliżył się do tego niemieckiego elektryka. Nie da się tam już niczego zrobić taniej, więc w Cuprze postawiono na sportowy sznyt i takie też doznania.

Trudno jest zrobić sportowy bolid z kształtu ID.3, ale połącznie dużych kół (skrzętnie ukrywających hamulce bębnowe z tyłu), agresywnego pasa przedniego czy chociażby elementów aerodynamicznych na progach mogą robić wrażenie. Co chyba najważniejsze, Born zwraca na siebie uwagę na ulicy. Przecież o to w tym wszystkim chodzi.

Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Na papierze wyniki Borna nie wskazują na duże zmiany względem ID.3. Wystarczy zajrzeć do oferty, a okaże się, że najmocniejsza wersja ma jeden silnik na tylnej osi, 231 KM, a to i tak w sprzyjających warunkach, czyli przy jeździe w trybie cupra, gdy akumulator ma temperaturę w zakresie 23-50 stopni i gdy jest on naładowany powyżej 80 proc. Dobrze, że nie uwzględniono do tego położenia gwiazd. No cóż, odnoszę wrażenie, że będzie to rzadko osiągany stan. Dalej pozostaje nam czekać na coś naprawdę mocnego, z napędem na cztery koła i dwoma silnikami elektrycznymi.

Na szczęście ktoś w Cuprze poszedł jednak po rozum do głowy i sprawił, że Born daje satysfakcję z jazdy. To trudna sztuka do osiągnięcia, zwłaszcza w elektryku. Najważniejsze jest sterowanie, przekazujące sporo informacji, mające zdecydowany opór i precyzję. Nisko umieszczony środek ciężkości też się liczy. No i nieco obniżone zawieszenie (w stosunku do ID.3) na pewno nie przeszkadza.

Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Elektryczny napęd robi wrażenie w mieście (od 0 do 50 km/h to 2,9 s), wyobraźnię może poruszyć też fakt, że lekkie wciśnięcie gazu na rondzie od razu uruchamia kontrolę trakcji. Sprint do setki okazuje się rozczarowaniem dla osób, które spodziewały się hot hatcha. To 7,3 s, co nie jest dziś specjalnie porywającym wynikiem. No i nie można zapominać, że Born waży ponad 1700 kg! Efekt końcowy przypomina więc bardziej otyłego warm hatcha niż hot hatcha.

Cieszy za to ciągły rozwój odzyskiwania energii i aerodynamiki, przez co wyniki zużycia prądu w mieście wynoszą ok. 11 kWh/100 km! Biorąc pod uwagę, że Borna można zamówić z akumulatorem mającym 58 kWh, daje to całkiem sensowny zasięg. Nieźle jest też pod miastem, gdzie można osiągnąć zużycie na poziomie 15 kWh/100 km na drodze krajowej. Droga ekspresowa to już 17,9 kWh/100 km, a powyżej 120 km/h zużycie rośnie znacząco – nawet do 24 kWh/100 km przy 140 km/h.

Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Muszę jeszcze napisać o samych multimediach, bowiem te oferowane w Bornie to po prostu czysta farsa. Dyskusyjne jakościowo oprogramowanie grupy Volkswagena ubrano w średnio czytelny widok z seatów, a wisienką na szczycie tortu są dotykowe panele (Volkswagen już potwierdził, że będzie się z nich wycofywał). Chcesz dać głośniej – panel nie działa. Może chcesz zmienić piosenkę? Nic z tego, możesz klikać sobie, ile chcesz, najwyżej zacznie się odtwarzać od początku. Nie zdziwiłbym się, gdyby okazało się, że nikt tego nie testował, albo gorzej – testował i zatwierdził do produkcji.

No więc ile kosztuje taka elektryczna przyjemność? Na chwilę pisania tego tekstu (wszak ceny elektryków rosną szybciej niż inflacja w Polsce) to minimum 187 900 zł (bez uwzględnienia dopłat) za bazową, 204-konną odmianę. Volkswagen podobne auto wycenia na 185 tys. zł, ale ten bliźniak nie oferuje mocniejszych wersji (przynajmniej na razie).

Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Cupra Born
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Bardzo blisko tej kwoty znajdziemy też Hyundaia Konę z akumulatorem o pojemności 64 kWh i mocą 204 KM – od 175 tys. zł. 204 KM ma też o wiele bardziej rodzinna Kia e-Soul za 164 tys. zł. Do kwoty 200 tys. zł znalezienie typowo sportowego elektryka jest po prostu trudne.

Nie stawiałem poprzeczki wysoko, ale i tak Born pozostawił mnie obojętnym na markę Cupra. Niby są tu niezłe osiągi i co najmniej poprawne prowadzenie, ale to wszystko po prostu nie podnosi tętna. A jak dodamy do tego słabe multimedia...

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Cupra Born e-Boost 231 KM:
6/ 10
Plusy
  • Zwraca uwagę na ulicy
  • Choć trochę angażujące prowadzenie
  • Przestrzeń
Minusy
  • Za mało różnic w stosunku do ID.3 by nazywać się hothatchem
  • Dla twórców multimediów zarezerwowano osobny krąg piekieł
  • Materiały w kabinie są z recyklingu... i dokładnie tak wyglądają
[1/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[2/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[3/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[4/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[5/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[6/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[7/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[8/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[9/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[10/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[11/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[12/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[13/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[14/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[15/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[16/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[17/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[18/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[19/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[20/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[21/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[22/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[23/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[24/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[25/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
[26/26] Cupra Born, Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański

Cupra Born - dane techniczne

Rodzaj jednostki napędowej:

Elektryczna

Liczba silników:

Dwa

Typ napędu:

Na tylną oś

Pojemność akumulatora trakcyjnego:

58 kWh netto

Maksymalna moc ładowania:

120 kW (może ulec zwiększeniu po aktualizacji)

Minimalny czas ładowania (5-80 proc.):

35 min

Moc maksymalna napędu:

204 KM

Przyspieszenie 0-100 km/h:

6,6 s

Prędkość maksymalna:

160 km/h

Pojemność bagażnika:

385 l

Pomiary

Temperatura podczas testu:

16 stopni Celsjusza

Zasięg (katalogowo):

422 km

Zmierzony zasięg:

355 km

Średnie zużycie energii (katalogowo):

15,5 - 17,4 kWh

Zużycie energii w mieście:

11 kWh/100 km

Zużycie energii na drodze krajowej:

15 kWh/100 km

Zużycie energii na drodze ekspresowej:

17,9 kWh/100 km

Zużycie energii na autostradzie:

24 kWh/100 km

Ceny

Model od (bez dopłat rządowych):

187 800 zł

Wersja napędowa:

194 600 zł

Cena testowanego egzemplarza:

194 600 zł

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.