Kto kupił, nie chce wracać do innych aut. Polscy kierowcy elektryków o swoich samochodach

Kto kupił, nie chce wracać do innych aut. Polscy kierowcy elektryków o swoich samochodach06.10.2021 12:28
Słabo rozbudowana infrastruktura ładowania to wciąż spory problem
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Materiał partnerski

EV Klub Polska przeprowadził badania, w których wzięło udział ponad 600 polskich użytkowników aut elektrycznych. Na ich podstawie przygotował raport, który odzwierciedla preferencje kierowców aut zasilanych prądem i specyfikę ich użytkowania.

Przeciętny użytkownik auta elektrycznego w Polsce jest zadowolony z dokonanego wyboru i chętnie poleca ten rodzaj napędu rodzinie oraz znajomym. Na prądzie pokonuje nie więcej niż 150 km dziennie, choć jeśli trzeba, nie boi się pojechać dalej. Auto ładuje głównie w domu, często ze zwykłego gniazdka. Trudno się temu dziwić, gdyż infrastruktura wciąż pozostawia wiele do życzenia. To najważniejsze wnioski z pierwszego raportu przygotowanego przez EV Klub Polska na podstawie badań przeprowadzonych wśród jego członków.

Elektryki spełniają oczekiwania

Spośród ponad 600 ankietowanych aż 94 proc. odpowiedziało pozytywnie na pytanie o to, czy auto elektryczne spełnia pokładane w nim oczekiwania. Co więcej, 97 proc. nie chciałoby zamienić prądu na napęd spalinowy, a 91 proc. przyznało, że poleca auta na prąd rodzinie i znajomym.

To wyniki, które wielu mogą zaskoczyć, choć by lepiej je zrozumieć, trzeba poznać sposób i specyfikę użytkowania pojazdów przez większość ankietowanych. Szczególnie w kwestii średniego pokonywanego dystansu czy sposobu ładowania, który niekoniecznie opiera się na infrastrukturze publicznej.

Drugie auto w rodzinie, kupione całkiem niedawno

Tylko 31 proc. ankietowanych przyznaje, że samochód elektryczny jest jedynym wykorzystywanym w gospodarstwie domowym. Większość z nich kupiło elektryka całkiem niedawno - 61 proc. w ciągu ostatniego roku, a 23 proc. w ciągu minionych 2-3 lat.

Jeśli przyjrzymy się średnim dziennym dystansom pokonywanym na prądzie, zauważymy, że są to auta wykorzystywane głównie na krótkich trasach - aż 95 proc. ankietowanych pokonuje nie więcej niż 150 km, a najwięcej, bo aż 33 proc. mieści się w dystansie 50 km dziennie.

Co jednak ciekawe, aż 81 proc. deklaruje, że ma za sobą trasę o długości przekraczającej maksymalny zasięg pojazdu, czyli taką, która wymagała doładowania w podróży. Niestety 6 proc. ankietowanych przyznało, że doświadczyło całkowitego rozładowania akumulatora, a tym samym unieruchomienia pojazdu.

Infrastruktura wymaga poprawy. Ładujemy się głównie w domu

Choć publiczna sieć stacji ładowania jest sukcesywnie rozbudowywana, wciąż jest wiele miejsc, w których trudno o ładowarkę. 32 proc. badanych przyznaje, że w najbliższej okolicy nie ma żadnej publicznej stacji, choć warto zauważyć, że większość osób auta ładuje głównie w domu.

Aż 83 proc. ankietowanych najchętniej ładuje swoje auta przy użyciu prywatnych źródeł energii, z czego aż połowa robi to w nocy. 46 proc. deklaruje przy tym, że instalacja jest zasilana fotowoltaiką. To zrozumiałe, gdyż 56 proc. badanych mieszka w domu jednorodzinnym. Taka specyfika ładowania z pewnością wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego aż 86 proc. deklaruje, że utrzymanie elektryka jest tańsze niż auta spalinowego.

Kiedy elektryk się sprawdza?

Wnioski płynące z raportu są dość optymistyczne. Warto jednak mieć na uwadze, że nie mają uniwersalnego zastosowania. Można wywnioskować, że większość użytkowników dokonała przemyślanego wyboru dostosowanego do określonej specyfiki użytkowania.

Wyraźnie widać, że takie auta najlepiej sprawdzają się w roli drugiego samochodu i eksploatacji głównie na krótszych dystansach. Co więcej, głównie wśród osób, które nie mają problemów z dostępem do źródeł zasilania, gdyż to właśnie niewystarczająca infrastruktura ładowania jest według twórców raportu największym hamulcem rozwoju elektromobilności w Polsce.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.