Volkswagen ID.3 na tle Tesli Model 3. Zasięg zbliżony, ale to różne auta

Volkswagen ID.3 na tle Tesli Model 3. Zasięg zbliżony, ale to różne auta13.05.2019 12:53
Volkswagen ID.3 czy Tesla Model 3?
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe

Pierwsze informacje o Volkswagenie ID.3 podzieliły fanów aut elektrycznych. Jedni są nim zachwyceni, inni podchodzą do niego sceptycznie zwracając uwagę na Teslę Model 3. Czy Niemcom faktycznie uda się zdetronizować firmę z Kalifornii?

Oficjalny debiut Volkswagena ID.3 jest przewidziany na salon samochodowy we Frankfurcie, ale producent już teraz zaczął zbierać zapisy na auto. W pierwsze 24 godziny wpłynęło ponad 10 tys. rezerwacji, co pokazuje, że zainteresowanie "elektrykiem" z Wolfsburga jest spore.

Czy to wystarczy, by pokonać Teslę Model 3? Tylko w marcu tego roku do europejskich klientów trafiło ponad 15 tys. egzemplarzy kalifornijskiego hitu. To więcej niż w tym samym okresie wyniosła sprzedaż Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C.

Volkswagen ID.3, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen
Volkswagen ID.3
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen

Technicznie ID.3 jest "odpowiednikiem" Golfa, ale skoro pojawiają się sugestie, że Model 3 będzie lepszym wyborem, to postanowiłem je zestawić ze sobą. Trzeba pamiętać, że o Volkswagenie nie wiemy jeszcze wszystkiego, dlatego będę posiłkował się doniesieniami i tym, co zostało pokazane w koncepcie ID.

Tesla jest większa

Volkswagen nie ukrywa, że ID.3 to kompakt. Sugeruje to nawet "trójka" w nazwie. Tymczasem Tesla nazywa Model 3 "kompaktowym sedanem", ale dotyczy to pozycjonowania na rynku amerykańskim. Przy europejskich standardach zdecydowanie bliżej mu do segmentu D.

 Volkswagen ID (koncept)Tesla Model 3
długość4100 mm4700 mm

szerokość

1800 mm1850 mm
wysokość1530 mm1420 mm
rozstaw osi2750 mm2870 mm

Warto zwrócić uwagę na stosunek długości do rozstawu osi. Jeżeli ID.3 będzie miał wymiary zbliżone do konceptu, to projekt Volkswagena będzie lepiej wykorzystywał przestrzeń. Można jednak przypuszczać, że pojemność bagażnika w Modelu 3 jest większa.

Zasięgi są zbliżone

Docelowo do oferty mają trafić trzy wersje ID.3: o zasięgu 330, 420 oraz 550 km. Obecnie można jednak rezerwować tylko edycję 1st, która ma środkową baterię. Bazowa Tesla Model 3 oferuje 415 km zasięgu, a topowa 560 km, więc w obu przypadkach są to wartości zbliżone do niemieckiego auta.

Tesla Model 3, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla
Tesla Model 3
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Tutaj warto wspomnieć też o ładowaniu. Obecnie rezerwując ID.3 dostaje się 2000 kWh do wykorzystania na stacjach zebranych w aplikacji WeCharge i sieci Ionity. Z kolei Tesla może korzystać z superchargerów, ale w przypadku Modelu 3 są one płatne.

Bogate wyposażenie w standardzie

Nawet w podstawowej wersji Tesla Model 3 jest bogato wyposażona. Na pokładzie są m.in. elektrycznie regulowane, podgrzewane fotele z przodu, porządny system audio, podgrzewane i samościemniające się lusterka boczne, możliwość połączenia telefonu przez Bluetooth i lampy przeciwmgielne wykonane w technologii LED oraz 18-calowe felgi aluminiowe.

Volkswagen ID.3, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen
Volkswagen ID.3
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen

Jak to wygląda w przypadku ID.3? Tego jeszcze nie wiemy, ale VW zdradził wyposażenie odmiany 1st. W standardzie dostępne są duże felgi, nawigacja oraz system obsługi głosowej. Droższe 1st Plus ma dodatkowo system oświetlenia IQ.Light, zaś wersja Max – przeszklony ekran panoramiczny i wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Volkswagen jest tańszy

Wreszcie cena. Volkswagen obecnie zbiera rezerwacje na ID.3 1st i zapisanie się wymaga wpłacenia 5 tys. zł depozytu. Ostateczna cena auta w tej wersji ma wynieść mniej niż 40 tys. euro (czyli około 170 tys. zł), zaś docelowo bazowy model (o zasięgu 330 km) będzie kosztować mniej niż 30 tys. euro (ok. 130 tys. zł). Tymczasem Tesla Model 3 o zasięgu 415 km to wydatek 44,5 tys. euro w Niemczech (ponad 190 tys. zł).

Tesla Model 3, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla
Tesla Model 3
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Tesla

Różnica jest też w sieci dealerskiej i serwisowej. Obecnie Tesla w Polsce nie ma żadnych punktów. Po samochód trzeba jechać do innego kraju, podobnie jest z każdą wizytą w serwisie. Mówi się, że producent otworzy swój punkt w Warszawie, ale na ten moment nie ma oficjalnej deklaracji.

Volkswagen ID.3 trafi do sprzedaży w połowie 2020 roku. Będzie można go zamawiać u obecnych dealerów Volkswagena. Co ważne, dowiedziałem się, że każde ASO będzie mieć przeszkolony personel i odpowiednie narzędzia, by serwisować "elektryka".

Który lepszy?

Odpowiedzi na to będzie można udzielić dopiero, gdy ID.3 w pełni zadebiutuje. Już jednak widać, że samochód Volkswagena będzie tańszy i wygodniejszy w obsłudze w Polsce. Z kolei Tesla prawdopodobnie oferuje więcej miejsca, ale kosztuje więcej i na razie wymaga serwisowania za granicą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.