Tesla Model 3 z zasięgiem 150 km. Sam producent nie chce, żeby ktokolwiek ją kupił

Często mówi się, że Polacy są mistrzami kombinowania i obchodzenia przepisów. Zyskaliśmy właśnie mocnego konkurenta w tej "dyscyplinie" – Elona Muska. Tesla zaczęła oferować nowy najtańszy model tylko po to, aby przechytrzyć kanadyjskie przepisy.

Tesla Model 3 to najtańszy model amerykańskiej marki.Tesla Model 3 to najtańszy model amerykańskiej marki.
Źródło zdjęć: © Tesla
Szymon Jasina

Samochody elektryczne nie są tanie, więc wiele krajów stosuje zachęty finansowe, aby zwiększyć sprzedaż modeli zeroemisyjnych. Nie jest tajemnicą, że kibicem takich przepisów jest Elon Musk – w końcu pomaga to jego firmie. Szef Tesli już chwalił rząd norweski za politykę zachęcającą do zakupu samochodów elektrycznych. Jednak w Kanadzie sytuacja wygląda nieco inaczej.

Kanadyjskie władze przyjęły założenie, że dopłaty do samochodów elektrycznych mają trafiać do tych, dla których naprawdę mają kluczowe znaczenie przy decyzji, czy wybrać auto na prąd. Oznacza to, że państwo daje 5 tys. dol. kanadyjskich, ale tylko na samochody, których cena podstawowa nie przekracza 45 tys. dol. kanadyjskich. W ten sposób dopłaty nie mają dotyczyć samochodów luksusowych.

Tesla Model 3 może nie jest samochodem ze szczególnie wysokiej półki, ale dobre osiągi, stosunkowo pokaźny zasięg na jednym ładowaniu i modna metka tworzą nawet z najtańszego modelu amerykańskiej marki auto, które można nazwać produktem premium. Niezależnie od tych rozważań jedno jest pewne – Model 3 "nie łapał się" na kanadyjskie dopłaty, jak np. kosztujący 40 698 dol. kanadyjskich Nissan Leaf.

Wnętrze Tesli Modelu 3 jest proste i nowoczesne zarazem.
Wnętrze Tesli Modelu 3 jest proste i nowoczesne zarazem. © Tesla

Tesla znalazła jednak na to sposób. Przepis mówi, że limit 45 tys. dol. dotyczy wersji podstawowej, a dopłatę można uzyskać również na odmiany tego samego modelu kosztujące do 55 tys. dolarów. I tu pojawiła się furtka, bo Tesla Model 3 w standardowym wydaniu (o zasięgu 386 km) kosztuje w Kanadzie 53 700 dol. Dlatego specjalnie na rynek kanadyjski Tesla stworzyła jeszcze bardziej podstawowy model o zasięgu zaledwie 150 km.

To rekordowo mało jak na markę, która od lat słynie z tego, że jej auta elektryczne mają pokaźne akumulatory. Jednak taka wersja zmniejszyła cenę do 44 999 dol., czyli umożliwiła otrzymanie dopłaty również na model o dużo bardziej praktycznym zasięgu 386 km.

O tym, że jest to jedynie sposób na obejście przepisów, a nie chęć dotarcia do nieco mniej zamożnych klientów, świadczy fakt, że Tesla robi wszystko, aby nikt nie kupił 150-kilometrowej wersji. Nie można jej zamówić przez internet, a jest dostępna jedynie w salonach. Można się domyślać, że sprzedawcy będą usilnie namawiać, aby jednak zdecydować się na odmianę o dużo lepszym zasięgu 386 km (nadal z dofinansowaniem). Zresztą wydaje się, że i tak nie będzie wielu chętnych na wersję, która może przejechać maksymalnie 150 km, a w klimacie kanadyjskim zimą zapewne zdecydowanie mniej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej