Wojna cenowa ma sens? Chiński koncern wyszedł na plus pomimo obniżek

Wojna cenowa ma sens? Chiński koncern wyszedł na plus pomimo obniżek23.08.2023 13:31
Fabryka Geely Auto w Changxing
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG

Samochody elektryczne w 2023 r. zaczęły tanieć, lecz ma to związek z walką rozpoczętą przez Teslę oraz chińskich producentów. Jeden z gigantów z Państwa Środka na razie nie odczuł zbytnio skutków wojny cenowej.

Cały trend rozpoczął się od Tesli, która już na samym początku 2023 r. zaczęła powoli zmieniać swoją strategię dotyczącą cen swoich pojazdów. Okazało się, że obniżki przeprowadzone przez amerykańskiego producenta nie były jednorazowym wybrykiem i od kilku miesięcy Tesla systematycznie spuszcza ceny swoich samochodów na wszystkich rynkach. 

Konkurenci Tesli mieli oczywiście jej ruchy pod lupą i to ich rolą było podjęcie decyzji o podniesieniu rękawicy lub pozostaniu przy swoich planach dotyczących samochodów elektrycznych. W tej pierwszej grupie znalazły się przede wszystkim koncerny z Chin. Europa i inne kraje azjatyckie zaś na razie czekają i obserwują sytuację. Niektóre firmy z zachodniego kręgu krytykują wręcz Teslę i uważają, że wybrała ona złą drogę rozwoju.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Szukamy cegły w Volvo V60 Cross Country

Obniżać ceny swoich aut to jedno, ale móc sobie na te obniżki pozwolić i wyjść na swoje to drugie. Z ciekawością oczekiwaliśmy więc informacji finansowych konkretnych producentów. Takowymi w ostatnim czasie pochwalił się chiński koncern Geely, który nie tylko angażuje się w działalność na swoim własnym podwórku, ale jest również właścicielem Volvo i Polestara, przy okazji posiadając udziały m.in. w Smarcie czy Astonie Martinie.

Geely w pierwszej połowie 2023 r. mogło pochwalić się dochodem netto wyższym o 1 proc. - osiągnął on pułap 1,57 mld juanów, co jest wynikiem lepszym od prognozowanego (1,51 mld juanów). Same przychody za to wzrosły aż o 26 proc. (73,18 mld juanów). Równocześnie koszty badań i rozwoju spadły o 8 proc., a marża brutto utrzymała się na poziomie 14 proc.

Utrzymanie zysków było możliwe z uwagi na wzrost sprzedaży aut. W I połowie 2023 r. Geely sprzedało dokładnie 694 045 egzemplarzy, zaś w analogicznym okresie rok temu - 613 845 egz. Czy więc wojna cenowa rzeczywiście ma sens? Jedna jaskółka wiosny nie czyni i warto poczekać na dane od innych marek, lecz z pewnością niektórym firmom taki stan rzeczy może odpowiadać, a dla kierowców oznacza to tańsze samochody.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.