Audi A5

Audi A5

Modelem A5 Audi w 2007 roku wróciło z ofertą samochodów coupé. Bazą konstrukcyjną było A4, do którego A5 jest z przodu bardzo podobne. Tył samochodu również jest charakterystyczny dla Audi. Cechą modelu A5 są dwie końcówki układu wydechowego po obu stronach. Nadwozie jest oryginalne.

  • Audi A5 S line w nadwoziu sportback z silnikiem 2.0 TFSI i napędem 4x4
  • Audi A5 Coupé Ultra Sport z mocarnym dieslem 2.0 TDI
  • Audi A5 w wersji wyposażeniowej S line, w nadwoziu typu cabriolet. Auto na zdjęciu posiada silnik 2.0 TDI i napęd na cztery koła (co sprawia, że auto jest niezwykle dynamiczne)
  • Audi RS5 Coupé to wyścigowa wersja Audi A5. Jego silnik pozwala mu się rozpędzić do setki w przeciągu 3,9 sekundy
  • Audi RS5 Coupé pod swoją maską kryje prawdziwego potwora. Jest nim jednostka 2.9 TFSI V6 biturbo, generująca moc 450 KM
  • Audi RS5 Coupé - widok na profil auta
  • Panel centralny w Audi A5 coupe
[1/7] Audi A5 S line w nadwoziu sportback z silnikiem 2.0 TFSI i napędem 4x4Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/audi/a5/107396/pictures/y7kfqc/) użytkownika Porlamfer

Samochód dobrze przyjął się na rynku i odniósł spory sukces. Nic dziwnego. Audi A5 przyciąga spojrzenia na ulicy, a znakomite jednostki napędowe gwarantują osiągi odpowiednie dla auta tej klasy. Samochód występuje również jako kabriolet, a od roku 2009 można nabyć go w wersji 5-drzwiowej o nazwie Sportback. Ten ostatni jest o 10 cm dłuższy i może być przeznaczony dla pięciu osób.

W 2011 roku A5 przeszło facelifting, w ramach którego otrzymało nowy grill, reflektory przednie o innym kształcie oraz nieco inne światła tylne. We wnętrzu zaszły kosmetyczne zmiany. Nowa kierownica na życzenie może być spłaszczona na dole, inna jest też dźwignia zmiany biegów.

W coupé jest wystarczająco miejsca w środku, choć nie jest to przestronna limuzyna. Tradycyjnie dla Audi jakość wykonania stoi na najwyższym poziomie, a solidność idzie w parze z ergonomią. Nadwozie jest po części wykonane z aluminium dla zmniejszenia masy pojazdu. W wersji Sportback jest nieco więcej miejsca, ale z założenia 5-osobowe (w takiej wersji Sportback też występuje) auto powinno mieć więcej przestrzeni z tyłu. A5 jak na samochód sportowy jest bardzo praktyczne. We wnętrzu nie brakuje schowków i uchwytów. Nawet nadwozie coupé ma przyzwoity bagażnik o pojemności 455 l.

Zawieszenie samochodu jest sztywno zestrojone, dzięki czemu A5 prowadzi się znakomicie. Komfort podróżowania jest przyzwoity jak na auto o sportowym zacięciu. Producent zadbał o to, by rozkład masy pojazdu był jak najkorzystniejszy, w związku z czym mechanizm różnicowy umieścił przed sprzęgłem, co jest nietypowym rozwiązaniem. Przekładnia kierownicza natomiast powędrowała przed przednią oś.

Na najlepsze prowadzenie mogą liczyć właściciele wersji z napędem na cztery koła. W tym przypadku 40% siły napędowej dostarczane jest na przednią oś, a 60% wędruje na koła tylne. Dzięki temu po wyłączeniu systemu kontroli stabilności auto jest nieco nadsterowne, co pasuje do jego sportowego charakteru. Jest to jednak aktywny układ napędowy i w razie potrzeby więcej momentu obrotowego może trafić albo na przednią, albo na tylną oś.

Standardowo Audi A5 wyposażane jest w 6-biegową skrzynię manualną. Można wybrać automatyczną skrzynię Multitronic lub S-tronic. Ta ostatnia jest montowana w zestawieniu z mocniejszymi wariantami silników.

Wszystkie jednostki napędowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i obecnie są turbodoładowane. Silnik 1,8 TFSI rozwijał początkowo 160 KM, później moc podniesiono o 10 KM. Jednostka 2,0 TFSI występuje w wariancie o mocy 180 KM oraz w mocniejszej wersji 211 KM. Z tej słabszej jednak zrezygnowano. W autach sprzed liftingu występuje silnik wolnossący 3,2 o mocy 265 KM, który został zastąpiony przez jednostkę 3,0 TFSI o mocy 272 KM.

Diesel 2,0 TDI generował początkowo 170 KM. W nowszych wersjach moc tego silnika wynosi 177 KM. Jednostka 2,7 TDI o mocy 190 KM została zastąpiona nowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 204 KM. 3-litrowa jednostka występuje również w mocniejszej odmianie rozwijającej moc 245 KM (wcześniej silnik 3,0 miał 240 KM).

W sportowej wersji S5 zastosowano jednostkę napędową V8 o pojemności 4,2 l i mocy 354 KM. Auto standardowo wyposażone jest w napęd na cztery koła oraz opcjonalnie w skrzynię S-tronic. Jeździ na 19-calowych kołach, a we wnętrzu znajdują się sportowe, mocno wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. W S5 po liftingu montowany jest doładowany silnik V6 o mocy 333 KM. Audi S5 można nabyć w wersji kabriolet.

W 2010 roku Audi zaprezentowało bardziej ekstremalny model RS5 z silnikiem V8 o pojemności 4,2 l i mocy aż 450 KM, uzyskiwanej przy 8500 obr./min. Ta odmiana sportowego coupé opcjonalnie wyposażana jest w 20-calowe felgi, a zawieszenie jest obniżone i zestrojone tak, by samochód nie miał problemów z szybką jazdą po zakrętach. RS5 jest samochodem dla najbardziej wymagających. Ma rzecz jasna napęd quattro oraz szybką skrzynię biegów S-tronic.