Chińczycy wolą rodzime marki. Europa traci największy rynek świata

Nowe dane z chińskiego rynku nie wyglądają optymistycznie dla marek z Europy, Japonii czy Korei Południowej. Gdy chińskie marki weszły na tron na swoim rodzimym rynku, nie mają już zamiaru z niego schodzić.

BYD DolphinBYD Dolphin
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BYD
Kamil Niewiński

W pierwszym kwartale 2023 r. w Chinach doszło do sensacyjnej zmiany warty, chociaż osoby przyglądające się bacznie tamtejszemu rynkowi nie były raczej zszokowane tą informacją. Najpopularniejszym producentem samochodów w Państwie Środka została bowiem marka BYD. Zdołała zdetronizować dotychczasowego lidera, który wydawał się nie do pokonania, Volkswagena.

Niemiecki producent pokonał w tym roku markę BYD tylko w styczniu i kwietniu. W każdym innym przypadku to właśnie Chińczycy górowali nad swoją najgroźniejszą europejską konkurencją. Potwierdzają to zresztą nowe dane z czerwca, które tym samym uzupełniają nasz widok na cały drugi kwartał i pierwszą połowę 2023 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

Według danych prezentowanych przez "ANEurope", BYD od kwietnia do czerwca sprzedał 595,3 tys. samochodów osobowych w Chinach, osiągając udział w rynku na poziomie 11,2 proc. Przewagą tego producenta jest szeroka gama samochodów elektrycznych, które mogą pochwalić się sporym skokiem popularności w Państwie Środka. Aut BEV (auta elektryczne) i PHEV (hybrydy plug-in) sprzedano w drugim kwartale 2023 r. aż 736 tys.

Volkswagen zaliczył nieznacznie lepszy drugi kwartał, co pozwoliło mu utrzymać udział w rynku na poziomie wyższym niż 10 proc. W pierwszej piątce najpopularniejszych marek w Chinach jest jeszcze Toyota, Honda oraz tamtejszy Changan. Ciekawostką jest fakt, że w ogólnym rankingu 12. miejsce zajmuje Tesla, zaś Amerykanie w klasyfikacji sprzedaży aut elektrycznych przegrywają tylko i wyłącznie z BYD-em.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie