Ciekawy pomysł Nissana. Stare akumulatory wykorzystują jako ładowarki

Akumulatory w starszych pojazdach elektrycznych Nissan Leaf zyskują nowe życie jako przenośne źródła energii, które można wykorzystać do naładowania gadżetów w podróży lub zapewnienia zasilania awaryjnego w przypadku katastrof.

Urządzenie to w zasadzie powerbank, ale o znacznie większej pojemnościUrządzenie to w zasadzie powerbank, ale o znacznie większej pojemności
Źródło zdjęć: © AP News

Japoński producent samochodów sprzedał ponad 650 tys. pojazdów elektrycznych typu Leaf, których akumulatory często zachowują pojemność dłużej niż żywotność samochodu. W związku z tym Nissan stwierdził, że zacznie wykorzystywać stare akumulatory w przenośnych źródłach zasilania. Projekt opracował wspólnie z producentem elektroniki JVCKenwood Corp. i 4R Energy Corp., czyli spółką, której współwłaścicielami są Nissan i Sumitomo Corp., pracującą nad ekologicznymi pojazdami i systemami magazynowania energii.

To 14,4-kilogramowe urządzenie kosztuje w Japonii 170 500 jenów (1170 dolarów). Można nim spokojnie podładować sprzęt elektroniczny, a nawet wykorzystać jako zasilanie awaryjne w domu. Producent podkreśla, że w akumulatorach EV wykorzystuje się drogie, rzadkie metale i inne surowce, a podczas produkcji powstają gazy węglowe, dlatego ponowne wykorzystanie ich do innych celów pomaga w osiągnięciu zrównoważonego rozwoju.

Balakumar Balasingam, profesor inżynierii elektronicznej i komputerowej na Uniwersytecie w Windsorze, powiedział, że akumulatorów nie można już używać do napędzania samochodów elektrycznych, gdy ich pojemność spadnie do około 80 proc., ale nadal mogą zostać wykorzystane do innych celów. "Bez takiego rozwiązania w ciągu następnej dekady miliardy akumulatorów pojazdów elektrycznych zostaną wyprodukowane, a następnie przedwcześnie poddane recyklingowi." - stwierdził Balasingam.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie