Mercedes Vision EQXX to nowy rozdział dla elektryków. Przejedzie ponad 1000 km

Mercedes niejednokrotnie udowadniał, że jest pionierem w wielu dziedzinach. Nie inaczej jest w przypadku konceptu Vision EQXX, który swoimi rozwiązaniami i możliwościami zostawia wszystkich w tyle. Ponad 1000 km zasięgu to dopiero początek.

Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe MercedesBenz
Filip Buliński

04.01.2022 | aktual.: 10.03.2023 14:27

Mercedes już jakiś czas temu zapowiadał Vision EQXXnajwydajniejszy model marki. Teraz wreszcie odsłonił więcej szczegółów i trzeba przyznać, że Niemcy nie rzucali słów na wiatr. Jak twierdzi producent, ich prototyp może pochwalić się wydajnością układu elektrycznego na poziomie 95 proc. To naprawdę imponujący wynik.

Udało się to dzięki sprawnej współpracy wielu działów. Przy opracowywaniu Mercedesa Vision EQXX celem była optymalizacja zarówno napędu, jak i aerodynamiki oraz uzyskanie lekkiej konstrukcji i dużej gęstości energii.

Mercedes Vision EQXX (2022)
Mercedes Vision EQXX (2022)© fot. mat. prasowe/Mercedes

Zacznijmy jednak od początku, czyli nadwozia. Na zdjęciach Vision EQXX wydaje się dużą, efektowną i elegancką limuzyną z długim ogonem, ale nic bardziej mylnego. Z długością 4,63 m i rozstawem osi 2,8 m mercedes przyszłości jest niewiele mniejszy od obecnej generacji Klasy C.

Niezwykle aerodynamiczne nadwozie może się pochwalić imponującym współczynnikiem oporu powietrza na poziomie Cw=0,17. Dużo uwagi poświęcono także samej konstrukcji, a przede wszystkim jej wadze. Zastosowano bowiem nie tylko lekkie materiały, ale także dużo surowców pochodzenia roślinnego, z odzysku lub łatwych do recyklingu. Ważnym aspektem było także zmniejszenie ilości odpadów, co udało się osiągnąć m.in. dzięki drukowi 3D.

Tarcze hamulcowe, podobnie jak felgi, wykonano ze stopu magnezu. Z kolei akumulator wraz z ramą pomocniczą ważą łącznie niespełna 500 kg. Dzięki staraniom inżynierów masa Vision EQXX wynosi 1750 kg – jak na współczesny samochód elektryczny to bardzo dobra wartość.

I jest ona tym lepsza, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwości zasięgowe. Mercedes nie podaje co prawda dokładnej pojemności akumulatora, zastosowanego w prototypie. W przybliżeniu ma on niespełna 100 kWh, ale zajmuje 50 proc. mniej miejsca i waży 30 proc. mniej niż baterie wykorzystane w EQS-ie. Było to możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu know-how z Formuły 1.

Mercedes Vision EQXX (2022)
Mercedes Vision EQXX (2022)© fot. mat. prasowe/Mercedes

Ostatecznie dzięki niskiej masie, dobrej aerodynamice, wysokiej wydajności czy oponom Bridgestone o wyjątkowo niskich oporach toczenia Mercedes Vision EQXX może przejechać ponad 1000 km na jednym ładowaniu, zużywając przy tym niespełna 10 kWh/100 km.

Dodatkowo na dachu zamontowano panele solarne, które w normalnych warunkach zasilają m.in. system multimedialny, ale mogą także zapewnić dodatkowy zasięg 25 km. Jeśli chodzi o silnik, to jego moc nie jest kluczowa – rozwija skromne, jak na dzisiejsze czasy, 204 KM. Ale nie moc jest tu kluczowa, a wspomniana wcześniej wydajność.

Nie mniej imponujące od rozwiązań technicznych jest wnętrze. Jak nietrudno się domyślić, deskę rozdzielczą tworzy ogromny, płynny wyświetlacz o przekątnej 47,5 cala o rozdzielczości 8K obsługujący nawigację z grafiką 3D. Komunikacja między samochodem a człowiekiem wchodzi tu na kolejny poziom, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, naśladującej funkcjonowanie ludzkiego mózgu.

Mercedes Vision EQXX (2022)
Mercedes Vision EQXX (2022)© fot. mat. prasowe/Mercedes

Choć Mercedes podkreśla, że nie zabraknie tu luksusu, do wykończenia wykorzystano skórę ze sproszkowanych włókien kaktusa, wykładzinę z bambusa, wegańską skórę z pochodzącą z grzybów czy włókna jedwabnopodobne.

Przyznacie, że wszystko to jest naprawdę imponujące i daje nadzieję na nowy rozdział w rozwoju samochodów elektrycznych. Nie bez powodu Niemcy twierdzą, że "program technologiczny stojący za Vision EQXX na nowo zdefiniuje i umożliwi powstanie przyszłych modeli Mercedes-Benz".

Choć produkcja seryjna samochodu jest brana pod uwagę, nie wiadomo na razie, kiedy miałoby to nastąpić. Znając jednak Mercedesa i zapędy Niemców do bycia pierwszym w każdym aspekcie, nie powinno to potrwać długo.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)