Państwowe dotacje wystarczą na zakup zaledwie 8 tysięcy aut elektrycznych

Klienci chętni na skorzystanie z państwowych dopłat do zakupu aut elektrycznych nadal czekają na taką możliwość. Nabór wniosków został wstępnie przesunięty na pierwszy kwartał 2020 roku z uwagi na konieczność wprowadzenia poprawek w ustawie. Gdy w końcu do tego dojdzie, chętni będą musieli się spieszyć - jak wynika z analizy Carsmile, pieniędzy wystarczy na zakup zaledwie 8 tysięcy aut.

Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.
Źródło zdjęć: © ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Rozporządzenie ministra energii w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych weszło w życie pod koniec listopada, a sam nabór wniosków miał ruszyć nie później niż z końcem roku. Jak się jednak okazało, w projekcie nie uwzględniono kwestii podatkowych, a dokładniej zwolnienia dopłat z podatku dochodowego, co w praktyce oznaczałoby obniżenie pierwotnie zakładanych kwot dotacji.

Ustawa czeka teraz na nowelizację. Pozostaje mieć nadzieję, że cały proces przebiegnie sprawnie i tak jak obiecano, i niebawem pierwsi klienci chętni do zakupu auta elektrycznego złożą wnioski o dopłatę. Niestety będą musieli się spieszyć. Jak wynika z analizy opublikowanej przez firmę Carsmile oferującą usługę długoterminowego wynajmu pojazdów, pieniędzy wystarczy tylko dla nieco ponad 8 tysięcy klientów.

Zgodnie z planem finansowym Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, zawartym w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok, na wszelkie działania związane z rozwojem elektromobilności w Polsce przeznaczono 310,92 mln zł. Zakładając, że cała ta kwota zostanie przeznaczona na realizację dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w maksymalnej wysokości 37 500 zł, dopłatę otrzyma 8 291 klientów.

Są to oczywiście orientacyjne wyliczenia, gdyż z pewnością nie wszyscy chętni otrzymają maksymalną dotację. Poza tym część pieniędzy z niemal 311 milionów zostanie zapewne przeznaczona także na rozbudowę sieci stacji ładowania, czy działania administracyjne. Wszystko to jednak składa się na niezbyt optymistyczną przyszłość elektromobilności w Polsce.

Gdy dopłaty w końcu wejdą w życie, przyczynią się do zakupu zaledwie kilku tysięcy pojazdów zasilanych prądem. W najbliższych kilkunastu miesiącach nie uda się nawet podwoić obecnej liczby samochodów na prąd jeżdżących na naszych drogach. Obecnie jest ich nieco ponad 8 tysięcy, z czego tylko 59% z tej grupy to auta w pełni elektryczne. Resztę stanowią hybrydy plug-in.

Warto wspomnieć, że zgodnie z dokumentem "Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych", opublikowanym przez Ministerstwo Energii w 2017 roku, zakładano, że w 2020 roku na polskie drogi wyjedzie 44,6 tys. samochodów na prąd, a w 2025 roku będzie ich ponad milion. Z analizy Carsmile wynika, że przy wzroście około 8 tysięcy sztuk rocznie, który stanowi maksimum na 2020 rok, obiecywane milion aut elektrycznych zobaczymy za... 125 lat.

Wybrane dla Ciebie
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a