Państwowe dotacje wystarczą na zakup zaledwie 8 tysięcy aut elektrycznych

Klienci chętni na skorzystanie z państwowych dopłat do zakupu aut elektrycznych nadal czekają na taką możliwość. Nabór wniosków został wstępnie przesunięty na pierwszy kwartał 2020 roku z uwagi na konieczność wprowadzenia poprawek w ustawie. Gdy w końcu do tego dojdzie, chętni będą musieli się spieszyć - jak wynika z analizy Carsmile, pieniędzy wystarczy na zakup zaledwie 8 tysięcy aut.

Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.
Źródło zdjęć: © ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Aleksander Ruciński

Rozporządzenie ministra energii w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych weszło w życie pod koniec listopada, a sam nabór wniosków miał ruszyć nie później niż z końcem roku. Jak się jednak okazało, w projekcie nie uwzględniono kwestii podatkowych, a dokładniej zwolnienia dopłat z podatku dochodowego, co w praktyce oznaczałoby obniżenie pierwotnie zakładanych kwot dotacji.

Ustawa czeka teraz na nowelizację. Pozostaje mieć nadzieję, że cały proces przebiegnie sprawnie i tak jak obiecano, i niebawem pierwsi klienci chętni do zakupu auta elektrycznego złożą wnioski o dopłatę. Niestety będą musieli się spieszyć. Jak wynika z analizy opublikowanej przez firmę Carsmile oferującą usługę długoterminowego wynajmu pojazdów, pieniędzy wystarczy tylko dla nieco ponad 8 tysięcy klientów.

Zgodnie z planem finansowym Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, zawartym w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok, na wszelkie działania związane z rozwojem elektromobilności w Polsce przeznaczono 310,92 mln zł. Zakładając, że cała ta kwota zostanie przeznaczona na realizację dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w maksymalnej wysokości 37 500 zł, dopłatę otrzyma 8 291 klientów.

Są to oczywiście orientacyjne wyliczenia, gdyż z pewnością nie wszyscy chętni otrzymają maksymalną dotację. Poza tym część pieniędzy z niemal 311 milionów zostanie zapewne przeznaczona także na rozbudowę sieci stacji ładowania, czy działania administracyjne. Wszystko to jednak składa się na niezbyt optymistyczną przyszłość elektromobilności w Polsce.

Gdy dopłaty w końcu wejdą w życie, przyczynią się do zakupu zaledwie kilku tysięcy pojazdów zasilanych prądem. W najbliższych kilkunastu miesiącach nie uda się nawet podwoić obecnej liczby samochodów na prąd jeżdżących na naszych drogach. Obecnie jest ich nieco ponad 8 tysięcy, z czego tylko 59% z tej grupy to auta w pełni elektryczne. Resztę stanowią hybrydy plug-in.

Warto wspomnieć, że zgodnie z dokumentem "Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych", opublikowanym przez Ministerstwo Energii w 2017 roku, zakładano, że w 2020 roku na polskie drogi wyjedzie 44,6 tys. samochodów na prąd, a w 2025 roku będzie ich ponad milion. Z analizy Carsmile wynika, że przy wzroście około 8 tysięcy sztuk rocznie, który stanowi maksimum na 2020 rok, obiecywane milion aut elektrycznych zobaczymy za... 125 lat.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie