Dopłaty do aut elektrycznych mogą się opóźnić. Powodem są kwestie podatkowe

Konferencja, podczas której mieliśmy poznać datę uruchomienia dopłat do aut elektrycznych, została odwołana. Oznacza to, że program najprawdopodobniej nie ruszy w tym roku. W ustawie z końca listopada nie uwzględniono bowiem kwestii zwolnienia dotacji z podatku dochodowego.

Skoda Citigo e iV po dopłatach ma szansę być najtańszym autem elektrycznym w Polsce.Skoda Citigo e iV po dopłatach ma szansę być najtańszym autem elektrycznym w Polsce.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Dopłaty do zakupu aut elektrycznych przeznaczone dla klientów prywatnych miały wystartować jeszcze w 2019 roku. Na środę 11 grudnia zaplanowano konferencję, na której miano ogłosić konkretną datę wejścia dopłat w życie. Niestety urzędnicy w ostatniej chwili przypomnieli sobie o podatku dochodowym, z którego dopłaty nie zostały zwolnione. Gdyby program został wdrożony w takiej formie, klienci musieliby odprowadzić od kwoty dopłat 18 lub 32 procent podatku.

Dla klientów decydujących się na zakup samochodu elektrycznego, którym udałoby się uzyskać maksymalną możliwą dotację w wysokości 37 500 zł, oznaczałoby to znaczące pomniejszenie tej kwoty. W pierwszym progu podatkowym o 6,7 tys. zł, a w drugim aż o 12 tys. zł. To zrozumiałe, że w takiej sytuacji liczba chętnych na korzystanie z dopłat mogłaby znacząco spaść.

Brak zwolnienia beneficjentów programu z konieczności odprowadzenia podatku dochodowego mógłby też przełożyć się na większą ilość pracy dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Urzędnicy musieliby wystawiać PIT-y dla wszystkich osób, które skorzystały z rządowych dopłat.

Na razie nie wiemy, jak wiele czasu zajmie przygotowanie regulacji zwalniającej dopłaty do samochodów elektrycznych z podatku dochodowego. Biorąc jednak pod uwagę końcówkę roku i zbliżający się okres świąteczny wątpliwe, że stanie się to szybko. Wszystko wskazuje więc, że zapowiadany od dawna program, choć gotowy i potwierdzony ustawą z końca listopada, nie wejdzie w życie do końca 2019 roku.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀