Dopłaty do aut elektrycznych mogą się opóźnić. Powodem są kwestie podatkowe

Konferencja, podczas której mieliśmy poznać datę uruchomienia dopłat do aut elektrycznych, została odwołana. Oznacza to, że program najprawdopodobniej nie ruszy w tym roku. W ustawie z końca listopada nie uwzględniono bowiem kwestii zwolnienia dotacji z podatku dochodowego.

Skoda Citigo e iV po dopłatach ma szansę być najtańszym autem elektrycznym w Polsce.Skoda Citigo e iV po dopłatach ma szansę być najtańszym autem elektrycznym w Polsce.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Dopłaty do zakupu aut elektrycznych przeznaczone dla klientów prywatnych miały wystartować jeszcze w 2019 roku. Na środę 11 grudnia zaplanowano konferencję, na której miano ogłosić konkretną datę wejścia dopłat w życie. Niestety urzędnicy w ostatniej chwili przypomnieli sobie o podatku dochodowym, z którego dopłaty nie zostały zwolnione. Gdyby program został wdrożony w takiej formie, klienci musieliby odprowadzić od kwoty dopłat 18 lub 32 procent podatku.

Dla klientów decydujących się na zakup samochodu elektrycznego, którym udałoby się uzyskać maksymalną możliwą dotację w wysokości 37 500 zł, oznaczałoby to znaczące pomniejszenie tej kwoty. W pierwszym progu podatkowym o 6,7 tys. zł, a w drugim aż o 12 tys. zł. To zrozumiałe, że w takiej sytuacji liczba chętnych na korzystanie z dopłat mogłaby znacząco spaść.

Brak zwolnienia beneficjentów programu z konieczności odprowadzenia podatku dochodowego mógłby też przełożyć się na większą ilość pracy dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Urzędnicy musieliby wystawiać PIT-y dla wszystkich osób, które skorzystały z rządowych dopłat.

Na razie nie wiemy, jak wiele czasu zajmie przygotowanie regulacji zwalniającej dopłaty do samochodów elektrycznych z podatku dochodowego. Biorąc jednak pod uwagę końcówkę roku i zbliżający się okres świąteczny wątpliwe, że stanie się to szybko. Wszystko wskazuje więc, że zapowiadany od dawna program, choć gotowy i potwierdzony ustawą z końca listopada, nie wejdzie w życie do końca 2019 roku.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek