Producenci chcą niezależności od Chin. Planują nową fabrykę baterii

Koncerny Stellantis, BMW oraz Panasonic podjęły rozmowy w sprawie stworzenia nowego zakładu produkującego baterie do samochodów elektrycznych. Rozwijanie własnej infrastruktury ma pozwolić w dłuższej perspektywie na uzyskanie większej niezależności.

Fabryka Stellantis w Cassino we WłoszechFabryka Stellantis w Cassino we Włoszech
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Wybuch pandemii COVID-19 podkreślił wiele bolączek, z którymi obecnie mierzy się światowa motoryzacja. Jedną z nich bez wątpienia jest zbyt duża zależność od sytuacji w Chinach. To właśnie tam znajduje się większość fabryk produkujących baterie do samochodów elektrycznych czy półprzewodników. Gdy Chiny na kilkadziesiąt miesięcy zamknęły się na świat, można było zobaczyć ogromną skalę problemu.

Oczywiście zerwane łańcuchy dostaw czy odcięcie od kluczowych przy produkcji samochodów podzespołów nie są jedynymi kłopotami. Należy wspomnieć również o transporcie, który nie tylko jest bardzo kosztowny, ale na dodatek generuje spore ilości śladu węglowego i innych zanieczyszczeń. Mimo wszystko jednak największą obawą bez wątpienia jest kwestia uzależnienia od Państwa Środka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilność działa lokalnie. "Przeżywamy prawdziwy boom"

Ze wspólnym planem, który ma na celu zwiększenie niezależności, wyszli: BMW, Stellantis, a także Panasonic. Według informacji ANEurope, które powołuje się na "The Wall Street Journal", te trzy koncerny nawiązały współpracę, która ma doprowadzić do stworzenia nowej placówki tworzącej baterie do samochodów w Ameryce Północnej. Obecnie sprawdzane są możliwości i opłacalność całego przedsięwzięcia.

Dla Stellantis byłaby to już trzecia placówka tego typu stworzona po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Koncern posiada już bowiem jedną fabrykę baterii stworzoną we współpracy z LG w Kanadzie oraz drugą w Stanach Zjednoczonych, gdzie działają wspólnie z Samsungiem. Włączenie do tworzenia trzeciego zakładu koncernu BMW byłoby oczywiście świetną opcją na redukcję kosztów.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇