Producenci chcą niezależności od Chin. Planują nową fabrykę baterii

Koncerny Stellantis, BMW oraz Panasonic podjęły rozmowy w sprawie stworzenia nowego zakładu produkującego baterie do samochodów elektrycznych. Rozwijanie własnej infrastruktury ma pozwolić w dłuższej perspektywie na uzyskanie większej niezależności.

Fabryka Stellantis w Cassino we WłoszechFabryka Stellantis w Cassino we Włoszech
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Wybuch pandemii COVID-19 podkreślił wiele bolączek, z którymi obecnie mierzy się światowa motoryzacja. Jedną z nich bez wątpienia jest zbyt duża zależność od sytuacji w Chinach. To właśnie tam znajduje się większość fabryk produkujących baterie do samochodów elektrycznych czy półprzewodników. Gdy Chiny na kilkadziesiąt miesięcy zamknęły się na świat, można było zobaczyć ogromną skalę problemu.

Oczywiście zerwane łańcuchy dostaw czy odcięcie od kluczowych przy produkcji samochodów podzespołów nie są jedynymi kłopotami. Należy wspomnieć również o transporcie, który nie tylko jest bardzo kosztowny, ale na dodatek generuje spore ilości śladu węglowego i innych zanieczyszczeń. Mimo wszystko jednak największą obawą bez wątpienia jest kwestia uzależnienia od Państwa Środka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilność działa lokalnie. "Przeżywamy prawdziwy boom"

Ze wspólnym planem, który ma na celu zwiększenie niezależności, wyszli: BMW, Stellantis, a także Panasonic. Według informacji ANEurope, które powołuje się na "The Wall Street Journal", te trzy koncerny nawiązały współpracę, która ma doprowadzić do stworzenia nowej placówki tworzącej baterie do samochodów w Ameryce Północnej. Obecnie sprawdzane są możliwości i opłacalność całego przedsięwzięcia.

Dla Stellantis byłaby to już trzecia placówka tego typu stworzona po zachodniej stronie Oceanu Atlantyckiego. Koncern posiada już bowiem jedną fabrykę baterii stworzoną we współpracy z LG w Kanadzie oraz drugą w Stanach Zjednoczonych, gdzie działają wspólnie z Samsungiem. Włączenie do tworzenia trzeciego zakładu koncernu BMW byłoby oczywiście świetną opcją na redukcję kosztów.

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona