Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"

Wszystko wskazuje na to, że wkrótce samochody elektryczne, które przypływają do nas z Chin, mogą zostać wyłączone z rządowego programu dopłat. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który odpowiada za dotacje, właśnie rozpoczął konsultacje ws. propozycji zmian w programie NaszEauto.

Geely EX5Geely EX5
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Buliński
Filip Buliński

Do tej pory z nowego, ostatniego już programu dopłat do zakupu aut elektrycznych mogły korzystać tylko osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Kwota wsparcia, w zależności od warunków, wynosiła do 40 tys. zł i dotyczyła aut, których cena nie przekraczała 225 tys. zł netto. NFOŚiGW opracował projekt zmian, które mają uatrakcyjnić program i rozszerzyć zakres beneficjentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Do najważniejszych założeń projektu należy:

  • rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t),
  • nowe grupy beneficjentów: organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze,
  • wsparcie do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (dla osób fizycznych, JDG i – po zmianach – również dla parków narodowych),
  • wsparcie do 600 tys. zł dla pojazdów M2 i do 70 tys. zł dla pojazdów N1,
  • obniżenie budżetu programu z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł,
  • likwidacja premii za niski dochód.

Ciekawe jest, że spod płaszcza dopłat wciąż wyjęte są większe firmy prywatne. Zaskakujący jest także zapis o likwidacji premii za niski dochód. Do tej pory osoby fizyczne zarabiające nie więcej niż 135 tys. zł rocznie mogły liczyć na dodatkowe 11 250 zł.

W samym projekcie uwagę przyciąga natomiast jeszcze jeden zapis. Z dopłat wyjęte zostaną bowiem samochody "dla których naliczony został podatek celny". W skrócie oznacza to, że wszystkie auta elektryczne, których produkcja nie odbywa się w Unii Europejskiej, nie będą łapać się do programu NaszEauto.

To poważny cios przede wszystkim dla chińskich producentów, którzy do tej pory mogli liczyć nie tylko na wsparcie własnego rządu oraz luki w przepisach homologacyjnych UE (dzięki czemu oferowane były w bardzo atrakcyjnych cenach), ale jeszcze korzystali z miejscowych dopłat. To kolejny kubeł zimnej wody po nałożeniu wyższych ceł.

Co prawda w Polsce największą popularnością cieszą się auta z Państwa Środka z napędem spalinowym lub hybrydowym, ale nie brakuje też marek, które liczyły na rozwinięcie biznesu z wyłącznie elektryczną ofertą.

"Poszkodowani" będą jednak nie tylko producenci z Chin. Należy zauważyć, że obecnie najtańszy elektryk dostępny w Polsce, Dacia Spring, również przyjeżdża do nas z dalekiego wschodu. Podobnie jest np. z Teslą Model 3 czy Cuprą Tavascan. Z ulgą może odetchnąć za to Volvo, które montuje swoje mniejsze modele w Belgii, natomiast w Chinach odbywa się tylko produkcja niełapiącego się do dopłat EX90.

Należy jednak podkreślić, że na razie mowa o konsultacjach. Ostateczny projekt zmian może wyglądać zupełnie inaczej, a do jego wprowadzenia jeszcze daleka droga. Kto więc rozważał zakup chińskiego elektryka z wykorzystaniem dopłat – to ostatni dzwonek.

Wybrane dla Ciebie

Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej