Właściciele Tesli się wściekli po tym, gdy zdalnie zmieniono im osiągi

Pozew zbiorowy złożony przez norweskich użytkowników aut marki Tesla w końcu doczekał się pozytywnego rozstrzygnięcia. Amerykański producent będzie musiał wypłacić wysokie odszkodowania.

Elon Musk i TeslaElon Musk i Tesla
Źródło zdjęć: © Getty Images | Kevork Djansezian

W 2019 roku właściciele Tesli Model S otrzymali zalecenie dotyczące instalacji nowej wersji oprogramowania. Problem w tym, że owa aktualizacja zaowocowała spadkiem prędkości ładowania akumulatora o 30 proc., a tym samym pogorszyła komfort użytkowania samochodu.

Użytkownicy poczuli się oszukani, gdyż producent nie poinformował ich o konsekwencjach aktualizacji. 118 osób zażądało przywrócenia pierwotnych parametrów pojazdów lub wymiany akumulatorów. Producent uznał jednak, że to niemożliwe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

W związku z powyższym poszkodowani zażądali odszkodowań w wysokości 50 tys. koron (18 tys. zł) na głowę. Gdy usłyszeli odmowę, złożyli pozew zbiorowy do norweskiego sądu.

Przegrali w pierwszej instancji, a Tesla dodatkowo zażądała pokrycia kosztów procesowych. Nie poddali się jednak i złożyli apelację, a sąd apelacyjny przyznał, że zmiana parametrów pojazdu bez informowania klientów była naruszeniem ich praw.

Orzeczenie zostało podtrzymane przez sąd najwyższy i utrzymał wysokość wnioskowanego odszkodowania.

— Moi klienci są bardzo zadowoleni z uzyskanego ostatecznie rozstrzygnięcia. Mieli wyraźne wrażenie, że strategia Tesli polegała na opóźnianiu i zawyżaniu kosztów procesu, by zniechęcić ich do dochodzenia swoich uzasadnionych roszczeń. W przypadku wielu z nich właśnie ta postawa Tesli spowodowała, że sprawa stała się kwestią zasad. Szczęśliwie prawomocnie ustalono, że Tesla naruszyła prawa swoich klientów, działała w złej wierze, a użytkownikom jej aut należy się odszkodowanie — powiedział w rozmowie z PAP mec. Christian Hagen Toensberg, reprezentujący skarżących.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy