Tesla wprowadza nowy akumulator. Ma wystarczyć na 1,6 mln km
21.07.2022 17:46, aktual.: 10.03.2023 13:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Amerykański koncern wprowadza do swoich modeli nowy rodzaj akumulatorów. Producent zapewnia, że ich żywotność wystarczy do końca okresu eksploatacji auta. I lepiej, żeby tak było, bo jego wymiana - jeśli w ogóle możliwa - ma być problematyczna.
Przez ostatnie miesiące Tesla milczała w sprawie produkcji nowego akumulatora trakcyjnego. Powodowało to nie tylko ciekawość fanów marki czy elektryków w ogóle, ale i podnosiło ciśnienie inwestorom spółki zza oceanu.
Zasięg całkowity: niesamowity?
Teraz wiemy już znacznie więcej. Na przykład to, że nowy akumulator (zgodnie z deklaracjami Tesli przytaczanymi przez moto.rp.pl) ma mieć imponującą żywotność, która obejmie dystans 1,6 mln km. Choć taka liczba może brzmieć nierealnie – to już w 2019 r. pewien Niemiec pochwalił się, że przekroczył barierę 1 mln km egzemplarzem modelem S z 2013 r.
Jednak na tamten sukces pracowały też nowe, wymienione akumulatory. Teraz celem marki ma być zwiększenie zasięgu bez znaczącego spadku pojemności w czasie użytkowania. Dodatkowym atutem innowacji ma być 56-proc. obniżka ceny akumulatora, która powinna z korzyścią wpłynąć na cenę aut.
Akumulator (nie) do wymiany
Ale dlaczego walka o zwiększenie wydajności akumulatorów może być dla Tesli ważna jak nigdy dotąd? Powodem może być utrudniona lub nawet niemożliwa naprawa nowej generacji baterii. Analogiczny problem może powstać przy jej wymianie.
Potwierdzeniem tych przypuszczeń jest praca znanego inżyniera motoryzacyjnego Sandiego Munro, który współpracował m.in. z General Motors i Fordem. Zasłynął też z rozbiórek elektryków na czynniki pierwsze i sporządzania wyczerpujących analiz.
Operacja na żywej baterii
W swoim najnowszym filmie na kanale Munro Live, Sandy wraz ze swoim współpracownikiem wzięli na warsztat właśnie nowy akumulator Tesli. Z ich oględzin (które zobaczycie w nagraniu poniżej) wynika, że bateria jest praktycznie zespolona z nadwoziem.
FINALLY! 4680 Battery Pack Lid off | Tesla Model Y Update
Poza utrudnionym dostępem do samej baterii, moduły są schowane i rozmieszczone za polimerową warstwą. To wszystko sprawia, że zamiast pracy dla elektro-mechanika, akumulator potrzebuje raczej interwencji mikrochirurga. Dlatego trudno wyobrazić sobie, że ewentualna naprawa będzie - także dosłownie - opłacalna.