Tesla wprowadza nowy akumulator. Ma wystarczyć na 1,6 mln km 

Amerykański koncern wprowadza do swoich modeli nowy rodzaj akumulatorów. Producent zapewnia, że ich żywotność wystarczy do końca okresu eksploatacji auta. I lepiej, żeby tak było, bo jego wymiana - jeśli w ogóle możliwa - ma być problematyczna.

Tesla z nowym akumulatorem trakcyjnym ma jeździć dłużej i taniej.Tesla z nowym akumulatorem trakcyjnym ma jeździć dłużej i taniej.
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
4

Przez ostatnie miesiące Tesla milczała w sprawie produkcji nowego akumulatora trakcyjnego. Powodowało to nie tylko ciekawość fanów marki czy elektryków w ogóle, ale i podnosiło ciśnienie inwestorom spółki zza oceanu.

Zasięg całkowity: niesamowity?

Teraz wiemy już znacznie więcej. Na przykład to, że nowy akumulator (zgodnie z deklaracjami Tesli przytaczanymi przez moto.rp.pl) ma mieć imponującą żywotność, która obejmie dystans 1,6 mln km. Choć taka liczba może brzmieć nierealnie – to już w 2019 r. pewien Niemiec pochwalił się, że przekroczył barierę 1 mln km egzemplarzem modelem S z 2013 r.

Jednak na tamten sukces pracowały też nowe, wymienione akumulatory. Teraz celem marki ma być zwiększenie zasięgu bez znaczącego spadku pojemności w czasie użytkowania. Dodatkowym atutem innowacji ma być 56-proc. obniżka ceny akumulatora, która powinna z korzyścią wpłynąć na cenę aut.

Akumulator (nie) do wymiany

Ale dlaczego walka o zwiększenie wydajności akumulatorów może być dla Tesli ważna jak nigdy dotąd? Powodem może być utrudniona lub nawet niemożliwa naprawa nowej generacji baterii. Analogiczny problem może powstać przy jej wymianie.

Potwierdzeniem tych przypuszczeń jest praca znanego inżyniera motoryzacyjnego Sandiego Munro, który współpracował m.in. z General Motors i Fordem. Zasłynął też z rozbiórek elektryków na czynniki pierwsze i sporządzania wyczerpujących analiz.

Operacja na żywej baterii

W swoim najnowszym filmie na kanale Munro Live, Sandy wraz ze swoim współpracownikiem wzięli na warsztat właśnie nowy akumulator Tesli. Z ich oględzin (które zobaczycie w nagraniu poniżej) wynika, że bateria jest praktycznie zespolona z nadwoziem.

FINALLY! 4680 Battery Pack Lid off | Tesla Model Y Update

Poza utrudnionym dostępem do samej baterii, moduły są schowane i rozmieszczone za polimerową warstwą. To wszystko sprawia, że zamiast pracy dla elektro-mechanika, akumulator potrzebuje raczej interwencji mikrochirurga. Dlatego trudno wyobrazić sobie, że ewentualna naprawa będzie - także dosłownie - opłacalna.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas