Tesla wprowadza nowy akumulator. Ma wystarczyć na 1,6 mln km 

Amerykański koncern wprowadza do swoich modeli nowy rodzaj akumulatorów. Producent zapewnia, że ich żywotność wystarczy do końca okresu eksploatacji auta. I lepiej, żeby tak było, bo jego wymiana - jeśli w ogóle możliwa - ma być problematyczna.

Tesla z nowym akumulatorem trakcyjnym ma jeździć dłużej i taniej.Tesla z nowym akumulatorem trakcyjnym ma jeździć dłużej i taniej.
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

Przez ostatnie miesiące Tesla milczała w sprawie produkcji nowego akumulatora trakcyjnego. Powodowało to nie tylko ciekawość fanów marki czy elektryków w ogóle, ale i podnosiło ciśnienie inwestorom spółki zza oceanu.

Zasięg całkowity: niesamowity?

Teraz wiemy już znacznie więcej. Na przykład to, że nowy akumulator (zgodnie z deklaracjami Tesli przytaczanymi przez moto.rp.pl) ma mieć imponującą żywotność, która obejmie dystans 1,6 mln km. Choć taka liczba może brzmieć nierealnie – to już w 2019 r. pewien Niemiec pochwalił się, że przekroczył barierę 1 mln km egzemplarzem modelem S z 2013 r.

Jednak na tamten sukces pracowały też nowe, wymienione akumulatory. Teraz celem marki ma być zwiększenie zasięgu bez znaczącego spadku pojemności w czasie użytkowania. Dodatkowym atutem innowacji ma być 56-proc. obniżka ceny akumulatora, która powinna z korzyścią wpłynąć na cenę aut.

Akumulator (nie) do wymiany

Ale dlaczego walka o zwiększenie wydajności akumulatorów może być dla Tesli ważna jak nigdy dotąd? Powodem może być utrudniona lub nawet niemożliwa naprawa nowej generacji baterii. Analogiczny problem może powstać przy jej wymianie.

Potwierdzeniem tych przypuszczeń jest praca znanego inżyniera motoryzacyjnego Sandiego Munro, który współpracował m.in. z General Motors i Fordem. Zasłynął też z rozbiórek elektryków na czynniki pierwsze i sporządzania wyczerpujących analiz.

Operacja na żywej baterii

W swoim najnowszym filmie na kanale Munro Live, Sandy wraz ze swoim współpracownikiem wzięli na warsztat właśnie nowy akumulator Tesli. Z ich oględzin (które zobaczycie w nagraniu poniżej) wynika, że bateria jest praktycznie zespolona z nadwoziem.

FINALLY! 4680 Battery Pack Lid off | Tesla Model Y Update

Poza utrudnionym dostępem do samej baterii, moduły są schowane i rozmieszczone za polimerową warstwą. To wszystko sprawia, że zamiast pracy dla elektro-mechanika, akumulator potrzebuje raczej interwencji mikrochirurga. Dlatego trudno wyobrazić sobie, że ewentualna naprawa będzie - także dosłownie - opłacalna.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach