Widziałem nowe Renault 5 Turbo 3E. To supersamochód, ale twórcy milczą o ważnym fakcie

To nie jest ewolucja elektrycznego Renault 5 – to auto, które tylko wygląda jak ekstremalna wersja "piątki", a tak naprawdę jest pokazem możliwości z silnikami w kołach.

 Renault 5 Turbo 3E Renault 5 Turbo 3E
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Jeśli tak jak ja zastanawialiście się czemu Renault przy okazji premiery nowego modelu 5 rozwija jednocześnie linie Alpine (to będzie model A290) oraz turbo, spieszę z wyjaśnieniem: odmiana turbo nie ma nic wspólnego z cywilną piątką.

No, może przesadziłem, bo wspólna jest szyba i klamki. Cała reszta turbo to wynalazek prosto z piekieł, zrobiony przez inżynierów, których spuszczono ze smyczy i zagwarantowano nielimitowany dostęp do dopalaczy. Jak bowiem wyjaśnić fakt, że nadwozie jest wykonane w całości z włókna węglowego, a silniki umieszczono w kołach?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Na razie ujawniono jedynie makietę nadwozia i nie ma co ukrywać, że piątka urosła – ma 4,08 metra długości. Jak poprzednie turbo pomieści tylko dwie osoby (będzie klatka bezpieczeństwa), ale wnętrze zaprezentowano wyłącznie na grafikach.

Cała platforma została przygotowana wyłącznie dla tego auta, a dzięki wykorzystaniu aluminium waga ma wynosić mniej niż 1450 kg, co jak na elektryka jest informacją wartą podkreślenia. Za magazynowanie energii odpowiada bateria z manganem mająca 70 kWh pojemności. Turbo 3E ma pojechać nawet 270 km/h, a setkę osiągać w 3,5 sekundy. Druga wartość - jak na elektryka – bez zaskoczeń. Pierwsza? Robi wrażenie.

Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E © Autokult | Mateusz Lubczański

Zaskoczeniem jest umiejscowienie silników, bowiem dwa motory umieszczono w tylnych kołach. Wymusiło to zaprojektowanie specjalnych felg. Nad takim pomysłem, choć z zupełnie innym kształtem uzwojenia, pracuje Mercedes. Renault jednak zamierza wprowadzić to na rynek.

Niestety, inżynierowie nie chcieli podzielić się twardymi danymi dotyczącymi masy nieresorowanej, która ma kluczowy wpływ na prowadzenie. Podzielili się za to innymi danymi: łączna moc to 540 KM, a kierowca będzie miał pod prawą stopą 4800 niutonometrów! Tak, dobrze przeczytaliście, to nie błąd: cztery tysiące osiemset niutonometrów.

Renault będzie zbierało zamówienia od wiosny 2025 roku. Na drogi auto trafi w 2027 roku i to w liczbie tylko 1980 egzemplarzy. Czas oczekiwania jest długi, ale wysyła w świat ważny sygnał – może i kierujemy się w stronę elektryfikacji napędów, ale to nie oznacza, że odchodzimy od głupich, nierentownych i tak kochanych przez klientów pomysłów. Renault, chapeau bas!

  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
  • Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E
[1/6] Silnik w kole Renault 5 Turbo 3E Źródło zdjęć: Autokult | Mateusz Lubczański

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie