Xiaomi zainteresowane NEVS. Fani Saaba już zacierają ręce, ale czy słusznie?

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) to chińskie konsorcjum, które po bankructwie Saaba przejęło markę. Plany były śmiałe, lecz nic konkretnego z nich nie wynikło. Być może w przyszłości się to zmieni, gdyż zakupem NEVS interesuje się Xiaomi.

Elektryczny NEVS 9-3EV zadebiutował kilka lat temu. Plany produkcji były śmiałe a potem słuch o nim zaginął.Elektryczny NEVS 9-3EV zadebiutował kilka lat temu. Plany produkcji były śmiałe a potem słuch o nim zaginął.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NEVS
Aleksander Ruciński

Po bankructwie Saaba w 2011 roku NEVS przejęło szwedzkie zakłady w Trollhättan wraz z wszystkimi niedokończonymi projektami Szwedów. Nowy inwestor szybko ogłosił, że będzie tworzył auta elektryczne częściowo czerpiące z dotychczasowego dorobku marki.

Powstało kilka konceptów. Pierwsze z nich były saabami na prąd, ale ostatni, Sango, w niczym nie przypomina dawnych legend. Pokazano go w 2020 roku jako rozwiązanie dla nowoczesnego, autonomicznego transportu. Wciąż jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że NEVS funkcjonuje wyłącznie w sferze marzeń i planów. Czy w przyszłości się to zmieni?

Jak donosi Reuters, grupa Evergrande - będąca obecnie właścicielem NEVS-a - przechodzi finansowy kryzys i rozważa sprzedaż części swojego portfolio. Zakupem podobno zainteresowane jest Xiaomi, chiński gigant technologiczny, który od niedawna próbuje swoich sił także w branży automotive. W marcu 2021 roku Lei Jun będący założycielem i szefem Xiaomi zapowiedział, że firma zamierza powołać do życia spółkę odpowiedzialną za tworzenie aut elektrycznych.

NEVS Sango nie przypomina saabów. Z innymi modelami będzie zapewne podobnie.
NEVS Sango nie przypomina saabów. Z innymi modelami będzie zapewne podobnie. © mat. prasowe / NEVS

Czyżby NEVS miał być jej częścią? Na razie żadna ze stron nie potwierdziła doniesień Reutersa, ale z pewnością coś jest na rzeczy. Pytanie czy w jakikolwiek sposób zwiększa to szanse na wskrzeszenie Saaba? Biorąc pod uwagę, że przez 10 lat nie zadziało się praktycznie nic, nie liczyłbym na zbyt wiele.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie