Xiaomi zainteresowane NEVS. Fani Saaba już zacierają ręce, ale czy słusznie?

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) to chińskie konsorcjum, które po bankructwie Saaba przejęło markę. Plany były śmiałe, lecz nic konkretnego z nich nie wynikło. Być może w przyszłości się to zmieni, gdyż zakupem NEVS interesuje się Xiaomi.

Elektryczny NEVS 9-3EV zadebiutował kilka lat temu. Plany produkcji były śmiałe a potem słuch o nim zaginął.Elektryczny NEVS 9-3EV zadebiutował kilka lat temu. Plany produkcji były śmiałe a potem słuch o nim zaginął.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NEVS
Aleksander Ruciński
1

Po bankructwie Saaba w 2011 roku NEVS przejęło szwedzkie zakłady w Trollhättan wraz z wszystkimi niedokończonymi projektami Szwedów. Nowy inwestor szybko ogłosił, że będzie tworzył auta elektryczne częściowo czerpiące z dotychczasowego dorobku marki.

Powstało kilka konceptów. Pierwsze z nich były saabami na prąd, ale ostatni, Sango, w niczym nie przypomina dawnych legend. Pokazano go w 2020 roku jako rozwiązanie dla nowoczesnego, autonomicznego transportu. Wciąż jednak trudno oprzeć się wrażeniu, że NEVS funkcjonuje wyłącznie w sferze marzeń i planów. Czy w przyszłości się to zmieni?

Jak donosi Reuters, grupa Evergrande - będąca obecnie właścicielem NEVS-a - przechodzi finansowy kryzys i rozważa sprzedaż części swojego portfolio. Zakupem podobno zainteresowane jest Xiaomi, chiński gigant technologiczny, który od niedawna próbuje swoich sił także w branży automotive. W marcu 2021 roku Lei Jun będący założycielem i szefem Xiaomi zapowiedział, że firma zamierza powołać do życia spółkę odpowiedzialną za tworzenie aut elektrycznych.

NEVS Sango nie przypomina saabów. Z innymi modelami będzie zapewne podobnie.
NEVS Sango nie przypomina saabów. Z innymi modelami będzie zapewne podobnie. © mat. prasowe / NEVS

Czyżby NEVS miał być jej częścią? Na razie żadna ze stron nie potwierdziła doniesień Reutersa, ale z pewnością coś jest na rzeczy. Pytanie czy w jakikolwiek sposób zwiększa to szanse na wskrzeszenie Saaba? Biorąc pod uwagę, że przez 10 lat nie zadziało się praktycznie nic, nie liczyłbym na zbyt wiele.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas