Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Test: Renault Megane E-Tech - ma sens, nawet jeśli się pomylisz

Renault Megane E-Tech dostałem do testu w pewnym sensie przypadkowo, co stało się pretekstem do sprawdzenia go w trochę nietypowy sposób. Postanowiłem przekonać się, czy taki przypadkowy zakup zemściłby się na użytkowniku.

Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech (fot. Marcin Łobodziński)

Renault Megane E-Tech hatchback — opinia, test

Jak nieoficjalnie dowiedziałem się od kilku dealerów różnych marek, hybrydy plug-in trafiają niekiedy przypadkowo do klientów, do których trafić nie powinny. Chodzi o takich kierowców, którzy nie mogą lub nie chcą doładowywać ich niedużych akumulatorów, przez co w pełni nie korzystają z trybu elektrycznego.

Zresztą, ubiegłoroczne badania publikowane przez Międzynarodową Radę Czystego Transportu (ICCT) pokazały, że użytkownicy hybryd plug-in zbyt rzadko korzystają z możliwości podpięcia swych aut do sieci. Niejednokrotnie też spotkałem się z opiniami, że podłączanie plug-ina jest zbyt kłopotliwe, a pożytek tak niewielki, że nie warto zawracać sobie tym głowy. No z tym się nie zgodzę.

Test: Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid — to nie mogło się udać

Takie hybrydy mi się podobają. Kiedy nie wyróżniają się na drodze, wyglądają jak zwykłe wersje. W tym przypadku jest jeszcze lepiej, bo testowy…

Podłączanie do sieci ma sens, ale spróbujmy bez

Naładowany po 4,5 godzinach w 100 proc. akumulator Megane E-Tech pozwala na przejechanie w cyklu miejskim bez najmniejszego problemu 45 km latem. Przy zwykłej jeździe pozamiejskiej wyczerpie się po ok. 35 km. To wystarczająco, by kręcąc się wokół domu, warto było podłączać auto do gniazdka.

Stwierdziłem jednak, że tym razem więcej tego nie zrobię i zachowam się tak, jakbym kupił plug-ina zupełnie nieświadomie.

Renault Megane E-Tech

Podczas codziennych przejażdżek, trzech dłuższych wyjazdów na ok. 200 km, niewiele w sumie jeżdżąc po mieście, auto potrzebowało średnio 6 l/100 km. To wynik trudny do osiągnięcia dla kompaktowego auta z silnikiem benzynowym turbo o podobnej mocy 160 KM. Podkreślę, mówimy o spalaniu średnim na przestrzeni kilku dni i setek kilometrów, z czego minimum kilkadziesiąt to była jazda z tzw. zimnego startu.

W mojej opinii tajemnicą niskiego spalania tego auta jest mądra praca układu hybrydowego, która preferuje maksymalnie długą jazdę na prądzie przy niskich prędkościach. Podczas każdego, w miarę łagodnego ruszania i rozpędzania się do 50 km/h, niemal zawsze dzieje się to w trybie elektrycznym.

Renault Megane E-Tech

Jest to wynik kalkulacji systemu, który z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 10,4 kWh nie wyciska wszystkiego, kiedy jest naładowany, jak dzieje się to w większości takich hybryd. Zostaje jeszcze sporo energii, właśnie do takich sytuacji, jak ruszanie i rozpędzanie auta do niskiej prędkości.

Zobacz również: Opony całoroczne czy sezonowe - które wybrać?

Zauważyłem to i zrozumiałem dopiero po jakimś czasie i po raz kolejny doceniam Francuzów za ten projekt, pomimo iż niezmiennie uważam ich przekładnię "wielotrybową" za dziwną i nie do końca udaną.

Renault Megane E-Tech

Podsumowując, choć zgodzę się z każdym, że odczucia obcowania z tym autem – sposób w jaki przyspiesza, jedzie ze stałą prędkością i zmienia biegi – nie są najlepsze, a nawet dziwne, to jednak efekt w postaci niskiego zużycia paliwa Francuzi osiągnęli i to bardzo dobry. Podobnie jak pisałem w teście Arkany E-Tech, trzeba trochę poobcować z tym napędem, by go zrozumieć.

Test: Renault Arkana E-Tech — z każdym kolejnym dniem lepsza

Moja opinia o Renault Arkanie po pierwszych jazdach – czyli kilku godzinach za kierownicą – była nad wyraz pozytywna. Chwilę potem nadszedł moment,…

Na właściwym poziomie

Poza tym, gdybym miał opisać Megane E-Tech jednym zdaniem, to byłoby właśnie takie: prawie wszystko jest na właściwym poziomie.

Przyspieszenie, jak na systemową moc maksymalną 160 KM, jest dobre. Do setki zbiera się w 9,4 s, czyli trochę szybciej niż benzynowa odmiana 140 KM i trochę wolniej niż 160-konna.

Renault Megane E-Tech

Zużycie paliwa na autostradzie 8,9 l/100 km uważam za niezłe. Jeśli korzystacie z obwodnic autostradowych, to warto też wiedzieć, że na prądzie auto pojedzie z licznikową prędkością 140 km/h.

Prowadzenie Megane E-Tech nieco różni się od zwykłych wersji – jest dość ciężkie, ale środek ciężkości przerzucony w kierunku tylnej osi wpływa na większą neutralność. Samochód rzadko jest podsterowny, ale elektronika czuwa nad bezpieczeństwem. Zresztą nie jest stworzony do jazdy dynamicznej, a komfort resorowania jest we właściwym miejscu.

Jak wiele innych kompaktów, Megane E-Tech nie należy do przestronnych aut na tylnej kanapie, ale niczego nie brakuje mu na przednich fotelach. Są jednak dwa obszary, które odstają od właściwego poziomu.

Renault Megane E-Tech

Mały jest bagażnik, którego pojemność zmniejszono do 261 l. Wystarcza na co dzień, ale na wakacje polecam kombi. Pod jego podłogą ukryto akumulator, wygospodarowano też schowek na jeden z przewodów do ładowania.

Skurczył się również zbiornik paliwa – do 39 l. Co prawda przy ładowaniu auta i codziennej jeździe nie ma z tym problemu, a nawet bez ładowania starczy na ponad 600 km, ale już przy jeździe autostradowej będzie trzeba tankować co ok. 400–450 km.

Renault Megane E-Tech

Te dwa odstające od przeciętnej obszary to oczywiście cena, jaką płaci każdy producent hybrydy plug-in w nadwoziu do tego nie dostosowanym. Jednak nie każdy potrzebuje wielkiego bagażnika czy dużego zasięgu. To też pokazuje, że plug-ina trzeba kupować rozsądnie i świadom pewnych niedogodności, ale i zalet.

A ile zapłacimy?

Jest to jedna ze słabszych kompaktowych hybryd plug-in, ale i najtańsza, bo kosztuje od 128 900 zł. Są słabsze i droższe (np. Hyundai Ionic za 153 900 zł), ale lepiej wyposażone auta konkurencji. Spójrzmy jednak na te klasyczne kompakty z napędem plug-in. Przykładowo Kia Ceed, ale kombi, z mocą maksymalną 141 KM kosztuje od 129 990 zł. Tu można dyskutować nad wyższą funkcjonalnością i przeliczać ją na różnicę w cenie. Jest ona symboliczna, ale… nie każdy chce jeździć kombi.

Renault Megane E-Tech

Jednak przeliczając pewne cechy na złotówki, to francuskie auto bije na głowę klasyczny hiszpański kompakt - Seat Leon e-Hybrid z 204-konnym napędem za 134 900 zł. Różnica 6000 zł, ale seat jest nieporównywalnie przestronniejszy i dynamiczniejszy. I tyle kosztuje w bogatej wersji Xcellence. Niewiele droższa, a jeszcze większa Skoda Octavia ma tak samo mocny napęd, a kosztuje 139 850 zł.

Niestety porównanie cen i zalet pokazuje, że Renault Megane E-Tech jest dobrą propozycją wtedy, kiedy liczymy każdą złotówkę i różnica kilku tysięcy ma znaczenie. Ale jeśli liczymy w ten sposób, to po zakupie trzeba iść już tą ścieżką i jednak korzystać z prądu.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Cena
  • Komfort jazdy
  • Niskie zużycie paliwa
  • Krótki czas ładowania baterii

Minusy:

  • Praca skrzyni biegów
  • Ciasne wnętrze z tyłu
  • Bagażnik
  • Zbiornik paliwa
Marcin Łobodziński

Moja opinia:
Najpierw odpowiem na pytanie: czy zakup tego auta ma sens? Moim zdaniem tak, pod warunkiem, że chcemy kupić kompaktową hybrydę plug-in za jak najmniejszą kwotę. Megane to obecnie najtańsze auto z wtyczką na polskim rynku i jest to bardzo mocny argument. Może nie jest doskonały, ale w tych obszarach, w jakich ma się sprawdzić, sprawdza się. Ma sensowny zasięg w mieście, pali niedużo, a ładowanie trwa niedługo. A nawet jeśli kupisz i stwierdzisz, że plug-in nie jest dla ciebie, to nie stracisz niczego szczególnego, poza bagażnikiem.

Renault Megane E-Tech — dane techniczne, spalanie

Renault Megane E-Tech Hybrid Plug-in

Silnik i napęd:

Napęd:

hybrydowy plug-in

silnik spalinowy 1.6 i elektryczny

 
Moc:

systemowa - 160 KM 

maks. 49 KM — elektryczny

 
Moment maksymalny:

144 Nm — spalinowy

205 Nm — elektryczny

 
Skrzynia biegów: wielotrybowa  
Pojemności i masy
Pojemność bagażnika: 261 l  
Pojemność zb. paliwa: 39 l  
Masa własna: od 1530 kg  
Ładowność: od 461 kg  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 9,4 s  
Prędkość maksymalna: 175 km/h  
Zużycie paliwa (miasto): --- 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): --- 5,0–8,0 l/100 km*
Zużycie paliwa (autostrada): --- 8,9 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): --- 6,0 l/100 km
Cena:
Model od: 75 900 zł  
Plug-in od: 128 900 zł  
*droga krajowa jazda ekonomiczna-dynamiczna

Pełne dane techniczne na Autocentrum.pl

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test: VW Caddy. Kosztuje tyle co kawalerka! A może w nim zamieszkać? Z Gdańska do Warszawy na jednym ładowaniu, czyli Jaguar I-Pace w trasie Test: Peugeot e-Partner to cichy dostawca, którego nie spotkasz na trasie Toyota C-HR 1,8 Hybrid - Toyota taka jak nigdy Elektryki podobno nie sprawdzają się w zimie, dlatego na narty pojechałem Teslą Model 3 Long Range Porsche Taycan Turbo S zmienił moje postrzeganie elektryków, aut sportowych i przyszłości motoryzacji Dacia Logan MCV 1,5 dCi Laureate - test Nowe MINI Cooper S - test Najmocniejsze Mini w historii. Clubman i Countryman JCW na torze, drodze i poza nią Porsche 911 (991) 50th Anniversary Edition [test] Test: Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 KM - nie może pogodzić się ze zmianą wizerunku. I całe szczęście Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: miejskie auto, którym chce się jechać w trasę

Popularne w tym tygodniu:

Test: Ford Focus Active 1.0 EcoBoost – kiedy zniknie, to będzie naprawdę wielka strata Test: FSO 125p Pick-up - miał być eksportowym hitem, ale wyszło jak zwykle Test: Audi S8 po liftingu - luksus nie musi iść w parze z niesmaczną ostentacją Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Ford Mustang California Special - powrót po 7 latach za kierownicę legendy Test długodystansowy: Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh. Dzień dobry! Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid potrafi spalić mniej niż 2 l/100 km. Ma też inne zalety Test: BMW 223i Active Tourer – na zlocie fanów BMW M usłyszałem, jaki sens ma to auto Test: Mazda CX-5 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Czy pójście wbrew trendom się opłaciło? Test: Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid nie jest doskonała, ale łatwo jej to wybaczyć Test: Seres 3 - elektryczny i dostępny od ręki