Test BMW 745Le xdrive: w wersji hybrydowej urzeka komfortem

TestyBMWTest BMW 745Le xdrive: w wersji hybrydowej urzeka komfortem02.01.2020 09:27
Największy grill w historii to ukłon w stronę chińskiego klienta.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

BMW serii 7 po liftingu to jeden z ostatnich projektów Haralda Krügera, który nie do końca poradził sobie z transformacją marki. Pod żadnym pozorem nie oznacza to, że The 7 – jak nazywa ją producent – jest limuzyną, która zawodzi oczekiwania. Nawet w wersji hybrydowej.

BMW 745Le xDrive - test, opinia

Nie dość, że Harald był najmłodszym dyrektorem zarządzającym BMW, to jeszcze jako jedyny prowadził markę zaledwie przez jedną kadencję (jeśli nie liczyć Helmuta Panke, który zrezygnował z racji wieku). Łatwo więc patrzeć na nową serię 7 jako nieudany ruch, zwłaszcza z perspektywy największego grilla w historii. Ale tak naprawdę ten najczęściej omawiany (i wyśmiewany) element był tutaj naprawdę potrzebny.

BMW serii 7 po liftingu, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
BMW serii 7 po liftingu
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Warto uświadomić sobie jedną rzecz – około 40 proc. całej produkcji serii 7 trafia do Chin, gdzie przeciętny klient jest znacznie młodszy, uwielbia mieć rzeczy wyróżniające się i zaufajcie mi – nie interesuje go fakt, że powiększony o kilkadziesiąt procent grill nie ma użytecznej wartości, bowiem jest kawałkiem plastiku. "Siódemka" miała nie tylko wyróżniać się na tle gamy, ale przede wszystkim robić "wow" na ulicy. I rzeczywiście tak jest. Dziwnym trafem jednak dla mnie siódemka "po lifcie" lepiej wygląda w wydaniu Alpiny.

Wyróżnia się na ulicy, ale z perspektywy kierowcy trudno znaleźć tutaj istotne różnice pomiędzy "siódemką" a chociażby "piątką". BMW pokazuje jednak, że ten zachowawczy projekt kabiny doskonale broni się przed zimnym i tabletowym pomysłem na Audi A8. Tutaj po prostu chce się być, zwłaszcza, jeśli zwracamy uwagę na materiały – zimny metal czy pachnąca skóra prezentują się dużo lepiej niż w wydaniu z Ingolstadt.

BMW może nie ma tak imponujących ekranów (przynajmniej w pierwszym rzędzie) ale multimedia mają spore możliwości, chociażby obsługi gestami. System iDrive przeszedł długą drogę – od całkowicie nieużytecznego menu w E60, przez świetne wydanie w F10, powracając do skomplikowanych i licznych opcji w obecnym wydaniu.

Czy to seria 5 czy 7? Różnice są małe, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Czy to seria 5 czy 7? Różnice są małe
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Problematyczne są też wskaźniki, które zatraciły swój charakter, a obrotomierz/wskaźnik mocy działa odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Plus, właśnie z tego miejsca BMW obserwuje kierowcę, dzięki czemu wie, czy dalej zwraca uwagę na drogę i pilnuje czy nie zasnął.

Zasnąć można na pewno w drugim rzędzie, gdzie po zaznaczeniu kilku opcji pojawi się stolik lotniczy, lodówka, fotele z masażem, tablety, telewizja, świetny system audio i efektowne oświetlenie ambiente.

Masaże, grzanie, wentylacja, lodówki, tv - co tylko chcesz, jest w drugim rzędzie serii 7, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Masaże, grzanie, wentylacja, lodówki, tv - co tylko chcesz, jest w drugim rzędzie serii 7
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Wyposażenie zależy jednak od indywidualnych preferencji – wrażenie robią przeszycia, wykonanie i ogólne wrażenie podróży na tylnej kanapie. Na pewno pomogły w tym dodatkowe wygłuszenia w słupkach B czy tylnych nadkolach. Co więcej, pogrubiono szyby boczne i zainstalowano nowe silniki od ich opuszczania. Wiecie jak nieznośny może być ich dźwięk gdy staracie odciąć się od świata? No właśnie.

Sprawca zamieszania, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Sprawca zamieszania
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

BMW bardzo starało się podciągnąć komfort i wykorzystało doświadczenie z posiadanego przez siebie Rolls-Royce’a i jego Ghosta. Oczywiście nie ma co porównywać tych dwóch aut (choć technicznie ich płyty podłogowe są bardzo podobne), ale dywaniki mają podobną grubość, a gdy w całkowitej ciszy przemieszczasz się przez korki, można odnieść wrażenie podróży naprawdę ekskluzywnym wozem. Doskonale czuć, czemu Harald wydał na ten lifting 20 proc. więcej niż zazwyczaj.

Cisza wynika nie tyle z wyciszenia, co zainstalowaniu układu hybrydowego, który można ładować z gniazdka. Ktoś w BMW w końcu poszedł po rozum do głowy i zamiast rachitycznego silnika czterocylindrowego zainstalowano rzędową "szóstkę" generującą 286 koni, która wspomagana jest przez 113-konny motor elektryczny. To jeden z najlepszych układów napędowych na rynku, rozpędzający auto do setki w 5,1 sekundy, lecz mam co do niego pewne wątpliwości.

BMW serii 7 po liftingu, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
BMW serii 7 po liftingu
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Bateria bowiem znajduje się pod tylnymi fotelami, ma takie same wymiary jak w "przedlifcie", a jej pojemność to 12 kWh. W teorii ma ona wystarczać na 50 kilometrów, w praktyce wytrzymuje ok. 28 km. Nie jest to nic zaskakującego ze strony BMW, bowiem żadne auto hybrydowe tego producenta nie przekracza 30 kilometrów na pełnym naładowaniu. Zastanawiam się jednak kto będzie ładował to auto i walczył z brudzącymi się kablami – właściciel, który wydał ok. 800 tys. na taki pojazd, czy też szofer, którego szef chce zaoszczędzić kilka zł na niespalonym paliwie?

Jedynym argumentem zostaje komfort akustyczny w korkach. W wydaniu hybrydowym BMW serii 7 ma mały bak (43 l), jak i raczej ograniczony bagażnik (420 litrów). Jeśli zostaniemy z rozładowaną baterią, w mieście auto "wciągnie" ok. 10 litrów i tyle samo na autostradzie, niezależnie od stanu akumulatorów.

Oczywiście, można kombinować z rozmaitymi trybami jazdy (sportowe i ekologiczne), ustawieniami ładowania baterii czy utrzymywania jej stanu, ale powoduje to większy mętlik niż trzeba. Zostaw BMW samemu sobie, a dzięki wykorzystaniu czujników będzie wiedziało czy zdjęcie nogi z pedału gazu wymaga rekuperacji, czy po prostu toczenia się. Jak przystało na hybrydę, pedał hamulca wymaga przyzwyczajenia.

Tutaj ładujemy, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Tutaj ładujemy
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Warto też dodać słówko o prowadzeniu, a raczej tłumieniu: po liftingu auto jest lżejsze o 130 kg, ale układ hybrydowy swoje waży, przez co w "longu" auto przekracza 2 tony wagi. Nadal da się wyczuć nutkę prowadzenia z BMW, ale nawet zagłuszona pneumatycznym zawieszeniem i naciskiem na komfort, wydaje się przebijać, przez co "The 7" odstaje nieco pod względem tłumienia nierówności w stosunku do Klasy S.

Hybrydowe BMW serii 7 startuje z poziomu 479 900 zł, za to przedłużona wersja z napędem xDrive to już 526 900 zł. Tylko dodatki w egzemplarzu na zdjęciach kosztowały ok. 250 tys. zł. Hybrydowa i przedłużona Klasa S (premiera nowej generacji dosłownie na dniach) to koszt 557 tys. zł. Audi również ma hybrydowego flagowca w długim nadwoziu: Audi A8 L TFSI e quattro nie jest jeszcze wycenione na naszym rynku, ale w Niemczech jego ceny startują od 109 tys. euro.

Moja opinia o hybrydowym BMW serii 7

Choć mam wątpliwości co do układu hybrydowego i jego ładowania, pojawienie się rzędowej szóstki wynagradza ewentualne użeranie się z kablami. Szkoda, że niektóre stylistyczne atrybuty przysłoniły powrót siódemki do światowej czołówki klasy luksusowej.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena BMW 745Le xDrive:
8/ 10
Plusy
  • Powrót świetnej rzędowej "szóstki" pod maskę
  • Świetna jakość wykonania
  • Nadal ma charakterystyczny gen prowadzenia...
Minusy
  • ... który nie pozwala autu być najbardziej komfortowym w klasie
  • Design raczej nieprzystający do preferencji Starego Kontynentu
  • Mały zasięg na baterii, mały w trasie
[1/38]
[2/38]
[3/38]
[4/38]
[5/38]
[6/38]
[7/38]
[8/38]
[9/38]
[10/38]
[11/38]
[12/38]
[13/38]
[14/38]
[15/38]
[16/38]
[17/38]
[18/38]
[19/38]
[20/38]
[21/38]
[22/38]
[23/38]
[24/38]
[25/38]
[26/38]
[27/38]
[28/38]
[29/38]
[30/38]
[31/38]
[32/38]
[33/38]
[34/38]
[35/38]
[36/38]
[37/38]
[38/38]
Zobacz pełne dane techniczne na AutoCentrum.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.