Chcesz być eko? Zrezygnuj z SUV-a. To nowy wróg walczących z globalnym ociepleniem

Chcesz być eko? Zrezygnuj z SUV-a. To nowy wróg walczących z globalnym ociepleniem09.09.2021 09:55
Badanie rzeczywistego spalania najwierniej odwzorowuje prawdziwy apetyt auta
Źródło zdjęć: © Instytut Transportu Samochodowego
Materiał partnerski

Przejście na samochody elektryczne potrwa jeszcze wiele lat. Szczególnie w Polsce, gdzie brakuje ładowarek, a ceny aut słabo współgrają z zarobkami. Możesz jednak łatwiej zadbać o środowisko. Przy następnej zmianie auta zrezygnuj z SUV-a.

Ostatnie dziesięciolecie w motoryzacji to czas błyskawicznej kariery SUV-ów i crossoverów. W 2010 r. stanowiły one niewiele ponad 10 proc. sprzedaży wśród aut osobowych. Dziś w Europie jest to już 46,1 proc. Kierowcy cenią je za podniesione zawieszenie, bez problemu radzące sobie z wysokimi krawężnikami w mieście. Nie bez znaczenia jest również wyższa pozycja za kierownicą. Kosztem tych plusów jest jednak zwiększona emisja CO2.

Jak wynika z danych organizacji Transport & Environment, średnia emisja CO2 powodowana przez SUV-y jest o 15-28 proc. wyższa niż w przypadku samochodów o porównywalnej długości, ale należących do tradycyjnych segmentów. To może problem rozwiązuje elektryfikacja? Niestety, nie do końca. W przypadku SUV-ów napędzanych hybrydową jednostką typu plug-in różnica może wynieść aż 40 proc. Oczywiście na niekorzyść SUV-a.

Może więc rozwiązaniem problemu będą auta elektryczne? I tu pojawiają się problemy. Po pierwsze, w pierwszej połowie 2021 r. elektryczne auta nie osiągnęły nawet 10 proc. udziału w europejskim rynku "osobówek". Nim klienci kupujący nowe auta i użytkownicy tych nieco starszych przesiądą się na elektryki, miną długie lata. Nawet wtedy SUV-y pozostaną jednak tą mniej ekologiczną alternatywą.

Prawdziwym przełomem — nie tylko pod względem lokalnych zanieczyszczeń, ale i globalnej emisji — będzie ładowanie elektrycznych samochodów prądem powstającym z odnawialnych źródeł energii. I tu zmiana będzie jednak trwała długo. Do tego czasu wyższy pobór energii przez samochód będzie oznaczał większą emisję związaną z wyprodukowaniem prądu. Na tym polu SUV-y nie mają się czym pochwalić.

Takie przynajmniej wnioski płyną z analizy badań przeprowadzanych przez Green NCAP. Organizacja prowadzi własne testy spalania i emisji. Odbywają się one w laboratorium i w ruchu, i mają być bliższe rzeczywistemu sposobowi użytkowania aut niż norma WLTP. Porównajmy więc wyniki.

Zdaniem Green NCAP Volkswagen ID.3 (150 kW, 58 kWh) średnio pobiera 20,0 kWh/100 km. Nieco krótszy Hyundai Kona (100 kW, 39,2 kWh), mimo wagi niższej o 200 kg, średnio pobiera 22,2 kWh/100 km.

Podobnie jest z hybrydami plug-in. Przebadana przez Green NCAP Toyota Prius plug-in (90 kW, masa 1536 kg) spalała średnio 4,8 l. Pobór prądu wyniósł 19,7 kWh/100 km, a średnia emisja CO2 - 28 g CO2/100 km. Zaliczana również do segmentu aut kompaktowych, ale krótsza o niemal 20 cm Kia Niro (103,8 kW, masa 1546 kg) średnio spalała 5,0 l/100 km przy poborze prądu wynoszącym 32,7 kWh/100 km. W koreańskim SUV-ie średnia emisja CO2 została określona na 31 g/100 km.

Większy opór powietrza, a często również wyższa masa sprawiają, że SUV-y więcej palą i emitują, a te elektryczne często mają wyższy pobór energii. Moda na takie samochody stoi w sprzeczności z ekologicznymi staraniami. Jeśli rzeczywiście nie potrzebujesz SUV-a, dwa razy zastanów się, czy twoje następne auto powinno być właśnie tego typu.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.