Dealerzy Forda w USA kręcą nosem. U połowy klienci nie kupią elektryków

Dealerzy Forda w USA kręcą nosem. U połowy klienci nie kupią elektryków26.12.2023 17:58
Ford Explorer, jeden z nowych elektrycznych modeli Forda
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford

Ford zostawił salonom dealerskim wolną rękę w sprawie starania się o certyfikację wymaganą do sprzedaży aut elektrycznych w USA. Ostatecznie zdecydowała się na nią tylko połowa sieci. Druga połowa zamknęła zaś sobie tę ścieżkę na parę dobrych lat.

By sprzedawać elektryczne modele od Forda w USA, dealerzy muszą przystąpić do programu "Model e Certified" bądź "Model e Certified Elite". Proces certyfikacji daje salonom specjalne uprawnienia, ale również wymaga od nich przygotowania odpowiedniej infrastruktury do sprzedaży i naprawy elektryków. Wymogiem jest również stworzenie stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Koszty powyższych działań różnią się w zależności od lokalizacji dealera, lecz Ford szacuje, że dealerzy będą musieli zapłacić od 500 tys. do 1,2 mln dol. Pierwszy etap certyfikacji mija wraz z końcem 2023 r., lecz Ford ma już dane ze wszystkich swoich amerykańskich salonów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ford Nugget 2023 - największy konkurent Volkswagena

Wynika z nich, że ok. 1550 salonów, czyli mniej więcej połowa całej sieci dealerskiej w USA, postanowiła na razie pozostać przy sprzedaży wyłącznie samochodów spalinowych i hybrydowych. Uznały one, że póki co nie chcą dokonywać wymaganych w tym celu inwestycji.

Wskaźniki wdrażania pojazdów elektrycznych różnią się w różnych rejonach kraju i wierzymy, że nasi dealerzy znają swój rynek najlepiej. Ponieważ dealerzy Forda przeprowadzili własne analizy rynku lokalnego, liczba zapisów na rok 2024 wynosi nieco ponad 50 proc. całej sieci. Oznacza to, że 86 proc. populacji znajduje się w promieniu 20 mil od dealera Forda, który będzie sprzedawać i serwisować EV od Forda.

Martin Günsberg

dyrektor ds. komunikacji Forda w rozmowie z "Detroit Free Press"

Ford dał swoim dealerom wolną rękę i pozwolił samodzielnie podjąć decyzję. Nie wszystkie marki jednak poszły tą samą ścieżką. Dla przykładu Buick postawił właścicielom salonów ultimatum - albo dostosują je oni do obsługi EV, albo stracą licencję.

Nawet pomimo zaoferowanej przez producenta wolności wyboru, wielu dealerów nie było zadowolonych z działań Forda. Wielu z nich protestowało, niektórzy złożyli nawet pozwy sądowe. Ostatecznie Ford wypracował ugodę, która sprawiła, że wymagana liczba stacji ładowania przy salonie została zmniejszona, co oczywiście zmniejszyło również potencjalne koszty.

Jeżeli dealer postanowił nie przystąpić teraz do procesu certyfikacji, nie będzie mógł tego zrobić aż do 2027 r. Wtedy to bowiem rozpocznie się jej drugi etap, wraz z następną elektryczną ofensywą modelową Forda. Sprzedaż wyłącznie aut spalinowych i hybrydowym może stać się do tego czasu dość słabo opłacalna z uwagi na liczbę takich modeli. Wiele punktów może przez to zmienić swoje podejście.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.