Czy Polacy chcą elektryków? Najnowsze badanie nie pozostawia złudzeń

Według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Deloitte auta elektryczne straciły na popularności wśród Polaków. Na początku 2024 roku jesteśmy bardziej chętni do wyboru aut z innym typem napędu względem poprzednich 12 miesięcy.

Samochód elektryczny można ładować również w domuPolacy rozważają zakup elektryka rzadziej niż rok temu
Źródło zdjęć: © Pixabay
Kamil Niewiński

Rynek motoryzacyjny w ostatnich latach przechodzi gigantyczną transformację, a w zaledwie kilka miesięcy nastroje i tendencje potrafią się diametralnie zmieniać. Jak więc wygląda podejście nie tylko Polaków, ale również konsumentów na całym globie, jeśli chodzi o auta i ich kupowanie?

Już po raz 15. pochyliła się nad tym firma Deloitte, która przeprowadziła badanie Global Automotive Consumer Study. O zdanie zapytano 27 tys. osób z 26 państw, w tym z Polski. Akcja ta ma za zadanie sprawdzać obecne trendy na rynku motoryzacyjnym, wizerunek poszczególnych marek, a także opinie na temat nowych technologii, usług i napędów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Brakuje ładowarek do aut na prąd. Dlaczego? "Dziś nie ma wystarczającego popytu na samochody elektryczne"

W przypadku Polski próbka wyniosła równe 1000 konsumentów, a ponad połowa zadeklarowała, że przy wyborze następnego auta zdecydują się na silnik benzynowy lub diesla. Odsetek ten wynosi dokładnie 52 proc. i względem 2023 roku jest to wzrost o 10 p.p.

Na drugiej pozycji, jeżeli chodzi o preferencje polskich kierowców, znajdują się hybrydy (17 proc.), zaś w przypadku hybryd plug-in i aut elektrycznych mowa tutaj tylko o co dziesiątym Polaku. Dla porównania w Chinach aż 33 proc. ankietowanych chce na swoje następne auto elektryka, w Niemczech ten odsetek wynosi 13 proc., zaś w Stanach Zjednoczonych czy Japonii - 6 proc.

Co lubimy w elektrykach, a czego się boimy? Oto za i przeciw Polaków

Dlaczego najczęściej wybieramy elektryki, jeśli już się na nie decydujemy? Polacy zgadzają się z większością świata. Najmocniejszym argumentem są koszty ładowania, które są niższe niż cena paliwa - taki argument przekonuje aż 60 proc respondentów. Istotna jest również obawa o klimat, o której wspomniało 51 proc. ankietowanych.

Co zaskakujące, ankietowanych tak bardzo nie odstrasza wyższa cena elektryków. Zdecydowanie największym problemem jest czas ładowania, istotną bolączką jest również zasięg - szczególnie głośno mówią o tym Europejczycy. Co jednak ciekawe, sporo ankietowanych ma również wątpliwości co do bezpieczeństwa baterii - i pod kątem używania w aucie, i pod kątem ich składowania czy wpływu na środowisko.

Prawie trzy czwarte nabywców pojazdów elektrycznych jest przynajmniej w pewnym stopniu zaniepokojonych wpływem akumulatorów na środowisko. Ankietowani uważają, że to firmy zajmujące się recyklingiem i producenci baterii do samochodów elektrycznych powinni być odpowiedzialni za zbieranie, przechowywanie i recykling akumulatorów po zakończeniu okresu użytkowania. To jasny sygnał, że branża motoryzacyjna powinna podchodzić całościowo do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Bartek Swatko
dyrektor działu Clients & Industries w firmie Deloitte
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy