Polska z problemem. Unia przegłosowała nowe przepisy dla kierowców

Polska z problemem. Unia przegłosowała nowe przepisy dla kierowców12.07.2023 14:23
Ładowanie elektrycznych samochodów
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Parlament Europejski przegłosował nowe przepisy dotyczące rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Już od 2026 r. będą obowiązywały minimalne limity liczby takich punktów przy najważniejszych drogach. Polska nie będzie miała łatwego zadania, bo na razie jesteśmy pod tym względem w ogonie państw UE.

Nakażą budowę stacji

Według unijnych danych ok. 18 proc. emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z transportu drogowego. W pierwszej połowie 2023 r. władze UE ukonstytuowały zakaz sprzedaży samochodów emitujących CO2 po 2035 r. To bardzo radykalne rozwiązanie nie było do tej pory wsparte przez regulacje dotyczące rozwoju sieci ładowania aut. Teraz to się zmienia. We wtorek 11 lipca 2023 r. Parlament Europejski przegłosował przyjęcie przepisów, które zobowiążą wszystkie wspólnotowe państwa, by do 2026 r. dysponowały określoną liczbą stacji ładowania.

Przepisy dotyczą wyłącznie najważniejszych z punktu widzenia transportu międzynarodowego dróg sieci TEN-T. Zgodnie z przyjętym prawem do 2026 r. na sieci bazowej TEN-T punkty ładowania elektrycznych samochodów osobowych mają być zlokalizowane przynajmniej co 60 km. Moc przyłączeniowa stacji ładowania ma wynosić przynajmniej 400 kW. Od 2028 r. moc przyłączeniowa dla nowo powstających punktów ma zaś wynosić przynajmniej 600 kW.

Drogi sieci bazowej TEN-T, Źródło zdjęć: © WP | Angelika Sętorek
Drogi sieci bazowej TEN-T
Źródło zdjęć: © WP | Angelika Sętorek

Nowa regulacja wymusi także stworzenie sieci stacji ładowania przewidzianej dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Do 2028 r. na głównych drogach Unii Europejskiej tego typu punkty mają powstać przynajmniej co 120 km. Minimalna moc przyłączy takiej stacji ma wahać się od 1400 kW do 2800 kW – w zależności od rodzaju drogi, przy której punkt będzie powstawać. Dodatkowo do 2031 r. przynajmniej co 200 km na drogach sieci bazowej TEN-T powstać mają stacje tankowania wodoru.

Co bardzo ważne, nowe unijne przepisy nakazują, by powstające punkty ładowania pojazdów elektrycznych pozwalały na uzupełnianie zapasu energii za pomocą prostej płatności kartą lub innymi metodami regulowania należności na odległość. Bez konieczności zakładania konta czy subskrypcji. Zgodnie z przepisami cena będzie musiała być wyświetlana w przeliczeniu na kWh, kilogramy (w przypadku wodoru) lub minutę trwania sesji. To ważne, bo dziś różnice są spore, a dostęp do informacji o koszcie ładowania nie zawsze jest prosty.

Ładowanie samochodu nie zawsze jest proste. Dziś każda sieć ma swoją aplikację, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Ładowanie samochodu nie zawsze jest proste. Dziś każda sieć ma swoją aplikację
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Polska będzie mieć problem

Na terenie naszego kraju nie ma tak gęstej sieci dróg zaliczanych do systemu TEN-T jak choćby w Niemczech. Jednak mimo to stworzenie na nich wymaganej nowymi unijnymi przepisami liczby punktów ładowania może nie być łatwe. Wszystko dlatego, że startujemy z zupełnie innego poziomu niż niektóre z europejskich krajów.

W europejskiej czołówce są: Holandia, Niemcy oraz Francja. Jak wyliczył "Die Welt", w tych trzech krajach pracuje aż 61 proc. spośród wszystkich publicznych ładowarek zlokalizowanych w państwach Unii Europejskiej. Pozostałe 39 proc. punktów przypada na 24 państwa. I Polska nie ma się czym chwalić.

Z danych ACEA, czyli stowarzyszenia producentów samochodów działających w Europie, wynika, że na koniec 2022 r. liczba stacji ładowania pojazdów w przeliczeniu na 100 km dróg w poszczególnych państwach największa jest w Holandii i wynosi tam 64,3. Na drugim miejscu znalazł się Luksemburg (57,9), na trzecim Niemcy (25,8), a dalej Portugalia (24,9) i Szwecja (12,2). W Polsce na 100 km dróg mamy 0,7 ładowarki. Gorzej było tylko w Estonii, Grecji, na Cyprze i Litwie.

Propozycja Parlamentu Europejskiego może być trudna do zrealizowania, ale tak naprawdę będzie kroplą w morzu potrzeb. Zgodnie z danymi Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych w połowie 2023 r. w Polsce działało 2836 stacji ładowania pojazdów. Według szacunków ACEA, by zapewnić użytkownikom aut elektrycznych wygodę eksploatacji, w 2024 r. będziemy potrzebowali ponad 4 tys. ładowarek, a w 2029 r. już blisko 37 tys. Dla porównania, jak informuje "Deutsche Welle", w połowie 2023 r. w Niemczech działały 84 tys. punktów ładowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.