Rewolucyjna zmiana przepisów. Kierowcy elektryków odetchną

Już w 2024 r. w życie wchodzi pierwszy pakiet zmian, który ma zmienić rzeczywistość dla kierowców pojazdów z wtyczką. Znacznie łatwiejsze będzie naładowanie auta na dowolnej stacji, a ich sieć będzie musiała zostać znacznie zagęszczona.

Ładowanie samochodu nie zawsze jest proste. Dziś każda sieć ma swoją aplikacjęŁadowanie samochodu nie zawsze jest proste. Dziś każda sieć ma swoją aplikację
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało rozporządzenie AFIR (Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure). Pierwsze zapisy tej regulacji wejdą w życie 13 kwietnia 2024 r. Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, prawo to zacznie obowiązywać na terenie UE nawet jeśli nie zostanie wdrożone do przepisów poszczególnych państw i będzie miało ogromny wpływ na przyszły komfort używania samochodów elektrycznych. Dlaczego?

Rozporządzenie przewiduje, że ładowarki będą musiały być wyposażone w możliwość łatwego regulowania należności za prąd. Obecnie poszczególne sieci publicznych punktów ładowania często ze sobą nie współpracują. Oznacza to, ze jeśli kierowca założył konto w jednej z nich, to za jego pomocą może regulować należności tylko w macierzystej sieci ładowania. Jeśli chce lub musi skorzystać z ładowarki innej sieci, musi założyć konto w kolejnej sieci. Problemem jest również to, że zwykle nie można z góry przewidzieć, ile zapłaci się za ładowanie. AFIR to zmieni. Ma pojawić się możliwość łatwego regulowania należności za prąd – na przykład kartą płatniczą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Toyota Land Cruiser 250 - wszystko przez tatę projektanta

Kolejną ważną zmianą wprowadzaną przez AFIR będzie zwiększenie liczby publicznie dostępnych punktów ładowania pojazdów. Do 2025 r. wzdłuż sieci dróg TEN-T, będącej jakby krwiobiegiem Europy, stacje ładowania będą musiały być rozmieszczone przynajmniej co 60 km. Początkowo ich minimalna łączna moc będzie musiała wynosić 400 kW, a od 2027 r. 600 kW. Rozporządzenie wprowadza również minimalne wymogi dotyczące rozbudowy sieci ładowania przeznaczonej dla bezemisyjnych pojazdów ciężarowych.

Nowe unijne przepisy będą niezwykle istotne dla obecnych i przyszłych użytkowników pojazdów elektrycznych. Szczególnie w państwach, gdzie obecnie infrastruktura ładowania nie jest rozwinięta wzorcowo. A Polska niestety do nich należy. Według danych organizacji ACEA z 2022 r. u nas, w przeliczeniu na 100 km dróg, mamy 0,7 punktu ładowania. W przodującej pod tym względem Holandii współczynnik ten wyniósł 64,3.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem