Zakaz już przesądzony, a Polska jest w fatalnej sytuacji

Polska nie jest już na szarym końcu Unii Europejskiej, ale nie oznacza to, że jest dobrze. Najnowsze dane o liczbie ogólnodostępnych punktów ładowania pokazują, ile pracy jest jeszcze przed nami.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
51

W 2035 r. w Unii Europejskiej w życie wejdzie zakaz sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2. W praktyce będzie to oznaczało przesiadkę na elektryki. Te – jak wiadomo – trzeba ładować, a to oznacza, że konieczna jest odpowiednia infrastruktura publicznych ładowarek. Jak jest pod tym względem w Polsce? Najnowsze dane ACEA, czyli zrzeszenia producentów aut działających w Europie, nie są zbyt optymistyczne.

Jak wynika z danych, na koniec 2022 r. najwięcej ogólnodostępnych punktów ładowania aut, bo aż 111 821, miała Holandia. Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy (87 674), a dalej Francja (83 317), Włochy (37 186) oraz Hiszpania (34 380). Po przeciwnej stronie mamy Łotwę (660), Litwę (477), Estonię (300), Cypr (69) oraz maleńką Maltę (13).

Jednak i Polacy nie mają się z czego cieszyć. Według raportu ACEA na koniec 2022 r. mieliśmy 3942 punkty ładowania. Dla porównania w o wiele mniejszych Czechach było ich 3962, na Słowacji 2713, na Węgrzech 3622, a w liczącej 4,1 mln ludności Chorwacji – 1285 punktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasięg topnieje jak lód. Cała prawda o elektrykach zimą

Jak łatwo wywnioskować z danych ACEA, w przeliczeniu na liczbę mieszkańców mamy jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej. Podobnie jest z udziałem samochodów elektrycznych w sprzedaży. W Polsce w 2022 r. było to 5 proc. wyjeżdżających z salonów aut. W krajach wspólnoty auta elektryczne cieszą się mniejszym zainteresowaniem jedynie w Bułgarii (4 proc.), Czechach (3,9 proc.) oraz na Słowacji (3,7 proc.).

Kraje na wschód od Niemiec mają dużo do nadrobienia
Kraje na wschód od Niemiec mają dużo do nadrobienia © Materiały prasowe | ACEA

Związek pomiędzy liczbą dostępnych punktów ładowania a popularnością aut elektrycznych jest oczywisty. Jest jednak również druga zależność. W Rumunii pojazdy na prać stanowiły w 2022 r. 9 proc. rynku, a na Węgrzech 8,6 proc. W pierwszym z tych krajów rządowa dopłata może wynieść do 11 500 euro. Na Węgrzech dopłata to 7350 euro. W obydwu przypadkach to o wiele więcej niż oferuje się w polskim rządowym programie "Mój elektryk".

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas