Wielu kierowców nie wie, ale sporo takich aut może parkować za darmo

O tym, że elektrykiem parkujemy w miastach bezpłatnie, wie każdy jego posiadacz. Jednak nie każdy kierowca hybrydy wie, że też może mieć taki przywilej. Niestety nie w każdym mieście i nie na tych samych zasadach. Niektóre się jednak wyróżniają.

Wystarczy P EE by w niektórych miastach parkować za darmoWystarczy P EE by w niektórych miastach parkować za darmo
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Dowiedziałem się, że w Mińsku Mazowieckim, można zaparkować w strefie płatnego parkowania samochód hybrydowy bezpłatnie. Zerkając na uchwałę regulującą zasady opłat za parkowanie znalazłem tam zapis dotyczący bezpłatnego parkowania dla "kierujących pojazdami hybrydowymi, o których mowa w art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych".

W przepisach pies pogrzebany

Aby jednak nie popełnić błędu, to po pierwsze trzeba zajrzeć w uchwałę rady miasta odnośnie stref płatnego parkowania, a po drugie dokładnie przeczytać zasady. W przypadku Mińska Mazowieckiego jest bowiem mały psikus, bo jeśli doczytamy ustawę o elektromobilności, to chodzi o hybrydy plug-in, bo tylko takie ta ustawa opisuje.

Zadzwoniłem do urzędu miasta by dopytać o to, jak jest sprawdzane, czy auto jest hybrydowe. Jak się dowiedziałem, osoba kontrolująca opłaty ma pojęcie o samochodach, ale gdyby wystawiła zawiadomienie do zapłaty dla właściciela hybrydy, to ten może się odwołać, wysyłając skan dowodu rejestracyjnego i wówczas opłata zostaje anulowana.

I tu jeszcze jedna ciekawostka – konia z rzędem temu, kto nie znając się naprawdę dobrze na samochodach, rozpozna hybrydę plug-in po dowodzie rejestracyjnym. Otóż w rubryce P.3 widnieje tylko informacja o tym, że auto jest hybrydowe (zapis P EE) niezależnie od tego, czy można je ładować z gniazdka czy też nie.

Dowody rejestracyjne hybrydowych toyot. Jedna jest plug-inem, druga nie
Dowody rejestracyjne hybrydowych toyot. Jedna jest plug-inem, druga nie © fot. Marcin Łobodziński

Nie wszędzie za darmo, nie wszędzie te same zasady

Przejrzałem uchwały rad miejskich w kilkudziesięciu miastach (z blisko tysiąca znajdujących się w Polsce) i dokładnie takie same zasady znalazłem tylko w Połczynie-Zdroju, choć jest pewnie jeszcze trochę podobnych miast. Trzeba przyznać, że zasady te wyróżniają się prostotą. Nie trzeba uzyskiwać żadnej karty czy plakietki, ani oznaczać auta. Po prostu, jeśli masz hybrydę, nie płacisz za parkowanie. Tyle.

Nie wszędzie tak jest. Wiele miast, szczególnie tych dużych, nie przewiduje takich przywilejów. Są jednak takie, które dają możliwość bezpłatnego parkowania, ale trzeba trochę zachodu i opłaca się to tylko ich mieszkańcom.

Tak jest m.in. w Siedlcach. Jak się okazuje można parkować każdą hybrydą za darmo. Aby to jednak robić, należy uzyskać kartę "E". By ją dostać, trzeba mieć nie tylko hybrydę, ale i prawo do dysponowania tym pojazdem. Oznacza to, że przyjeżdżając z innego miasta czy pożyczając auto hybrydowe od kogoś, nie ma co liczyć na bezpłatne parkowanie.

Jeszcze inaczej jest w Katowicach, gdzie zaparkujemy hybrydę za darmo, ale do uzyskania tam "karty pojazdu hybrydowego", trzeba przedłożyć świadectwo homologacji albo zaświadczenie importera, że jest to pojazd hybrydowy. Jakby rada miasta nie wierzyła w zapisy w dowodzie rejestracyjnym. Nieco większe wymogi ma Wrocław, bo tam jest jeszcze limit emisji do 100 g CO2 na kilometr.

Są też miasta, które uwzględniają pojazdy hybrydowe w abonamentach za parkowanie. Zazwyczaj stawki są trochę niższe niż w przypadku aut czysto spalinowych. Jednak w największych miastach nie ma co liczyć na takie przywileje.

Niemniej jednak jeśli posiadasz hybrydę i często odwiedzasz jakieś nieduże miasto, warto sprawdzić jego regulamin strefy płatnego parkowania. A nuż się okaże, że nie musisz płacić albo po wyrobieniu sobie stosownej plakietki nie będziesz już tego robić.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀