Czy Polacy chcą elektryków? Najnowsze badanie nie pozostawia złudzeń

Czy Polacy chcą elektryków? Najnowsze badanie nie pozostawia złudzeń05.02.2024 12:35
Polacy rozważają zakup elektryka rzadziej niż rok temu
Źródło zdjęć: © Pixabay

Według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę Deloitte auta elektryczne straciły na popularności wśród Polaków. Na początku 2024 roku jesteśmy bardziej chętni do wyboru aut z innym typem napędu względem poprzednich 12 miesięcy.

Rynek motoryzacyjny w ostatnich latach przechodzi gigantyczną transformację, a w zaledwie kilka miesięcy nastroje i tendencje potrafią się diametralnie zmieniać. Jak więc wygląda podejście nie tylko Polaków, ale również konsumentów na całym globie, jeśli chodzi o auta i ich kupowanie?

Już po raz 15. pochyliła się nad tym firma Deloitte, która przeprowadziła badanie Global Automotive Consumer Study. O zdanie zapytano 27 tys. osób z 26 państw, w tym z Polski. Akcja ta ma za zadanie sprawdzać obecne trendy na rynku motoryzacyjnym, wizerunek poszczególnych marek, a także opinie na temat nowych technologii, usług i napędów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Brakuje ładowarek do aut na prąd. Dlaczego? "Dziś nie ma wystarczającego popytu na samochody elektryczne"

W przypadku Polski próbka wyniosła równe 1000 konsumentów, a ponad połowa zadeklarowała, że przy wyborze następnego auta zdecydują się na silnik benzynowy lub diesla. Odsetek ten wynosi dokładnie 52 proc. i względem 2023 roku jest to wzrost o 10 p.p.

Na drugiej pozycji, jeżeli chodzi o preferencje polskich kierowców, znajdują się hybrydy (17 proc.), zaś w przypadku hybryd plug-in i aut elektrycznych mowa tutaj tylko o co dziesiątym Polaku. Dla porównania w Chinach aż 33 proc. ankietowanych chce na swoje następne auto elektryka, w Niemczech ten odsetek wynosi 13 proc., zaś w Stanach Zjednoczonych czy Japonii - 6 proc.

Co lubimy w elektrykach, a czego się boimy? Oto za i przeciw Polaków

Dlaczego najczęściej wybieramy elektryki, jeśli już się na nie decydujemy? Polacy zgadzają się z większością świata. Najmocniejszym argumentem są koszty ładowania, które są niższe niż cena paliwa - taki argument przekonuje aż 60 proc respondentów. Istotna jest również obawa o klimat, o której wspomniało 51 proc. ankietowanych.

Co zaskakujące, ankietowanych tak bardzo nie odstrasza wyższa cena elektryków. Zdecydowanie największym problemem jest czas ładowania, istotną bolączką jest również zasięg - szczególnie głośno mówią o tym Europejczycy. Co jednak ciekawe, sporo ankietowanych ma również wątpliwości co do bezpieczeństwa baterii - i pod kątem używania w aucie, i pod kątem ich składowania czy wpływu na środowisko.

Prawie trzy czwarte nabywców pojazdów elektrycznych jest przynajmniej w pewnym stopniu zaniepokojonych wpływem akumulatorów na środowisko. Ankietowani uważają, że to firmy zajmujące się recyklingiem i producenci baterii do samochodów elektrycznych powinni być odpowiedzialni za zbieranie, przechowywanie i recykling akumulatorów po zakończeniu okresu użytkowania. To jasny sygnał, że branża motoryzacyjna powinna podchodzić całościowo do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Bartek Swatko

dyrektor działu Clients & Industries w firmie Deloitte

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.