Za granicą są hitem. Nowy typ latarnii wreszcie w Polsce

Rozwiązania takie są znane na zachodzie Europy, a teraz trafiają do Polski. W Gdyni latarnie przy ulicach będą pełniły nie tylko funkcję ich oświetlania. Wielu kierowców będzie zadowolonych.

Latarnia z możliwością ładowania samochodu elektrycznegoLatarnia z możliwością ładowania samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © www.gdynia.pl
Marcin Łobodziński

Gdynia testuje nowy typ latarni z gniazdem do ładowania samochodów elektrycznych. Daje ono co prawda tylko 3,6 kW mocy, ale takie punkty mają być dostępne w wielu miejscach. Rozsianie urządzeń po mieście da kierowcom w Gdyni pewność, że gdzieś się podładują, choć nie będzie to szybkie ładowanie.

Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds gospodarki powiedziała dla serwisu gdynia.pl, że takie punkty są odpowiedzią na rosnące oczekiwania mieszkańców, choć w mieście jest już poza tym 48 punktów ładowania.

Przy takich latarniach znajdują się tabliczki z napisem "Tu można ładować EV. Proszę nie parkuj, jeżeli miejsca obok są wolne". Oznacza to tyle, że nie jest to typowe miejsce przeznaczone wyłącznie dla aut elektrycznych, ale kulturalne osoby nie powinny go zajmować, by umożliwić kierowcom elektryków ich ładowanie. Oczywiście jeśli nie ma innych wolnych miejsc, można postawić na nim swoje spalinowe auto.

Montaż takich punktów ładowania jest o tyle prosty, że wykorzystuje się już istniejące przyłącze elektryczne dla latarni. Aby skorzystać z takiej ładowarki należy pobrać aplikację o nazwie "xD Charge" (aplikacja nie jest dostępna na urządzenia iOS). Należy też pamiętać o własnym przewodzie zasilającym (typ 2).

Czy 3,6 kW to nie za mało?

Do szybkiego podładowania się na pewno za mało. Takim prądem można się też ładować z gniazda 230V w domu. Jednak rozwiązanie to jest przede wszystkim kierowane do osób mieszkających na osiedlach bez dostępu do takich gniazdek.

Pozwala to solidnie podładować auto np. przez całą noc. 10 godzin ładowania daje 36 kW energii, co w większości wystarczy na jazdę po mieście przez 2-3 dni. Praktycznie każdym autem elektrycznym pokonamy dystans ponad 100 km na takim zapasie energii, nawet jadąc szybko autostradą.

Znakomitą większość samochodów elektrycznych naładujemy z takiego gniazda w czasie krótszym niż doba. Należy pamiętać, że jest to rozwiązanie pomagające rozproszyć punkty ładowania, a nie mające zapewnić dużą moc.

Wybrane dla Ciebie

496,22 km/h w chińskim aucie. Oglądałem Yangwanga U9 Xtreme z bliska
496,22 km/h w chińskim aucie. Oglądałem Yangwanga U9 Xtreme z bliska
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Mitsubishi Eclipse Cross – nie sercem, a rozumem
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Nowe Renault 4 doczekało się wersji van. Tak jak jego pierwowzór
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"