Niemcy żałują zakupów samochodów elektrycznych. Wskazali jeden kluczowy powód

Niemcy żałują zakupów samochodów elektrycznych. Wskazali jeden kluczowy powód24.09.2023 18:34
Kierowcy w Niemczech obawiają się zakupu samochodów elektrycznych przez rosnące ceny energii
Źródło zdjęć: © autokult | Mariusz Barwinski

Ankieta przeprowadzona wśród niemieckich kierowców przez serwis Yougov pokazuje, że nie wszyscy właściciele samochodów elektrycznych są zadowoleni z podjętej decyzji.

W ankiecie serwisu Yougov zleconej przez firmę zajmującą się oprogramowaniem dla stacji ładowania Monta, w której wzięło udział 6 tys. kierowców, aż 53 proc. wskazało, że żałuje zakupu lub leasingu samochodu elektrycznego szczególnie ze względu na rosnące koszty energii. Z badania wynika, że osoby rozważające zakup są równie zaniepokojone. Jedna czwarta respondentów stwierdziła, że obecnie nie chce posiadać ani leasingować samochodu elektrycznego ze względu na niepewność co do przyszłych cen spowodowaną kryzysem energetycznym.

Jak podaje serwis energate-messenger, Max Scherer, dyrektor operacyjny firmy Monta, widzi problem nie tylko w wysokich kosztach energii elektrycznej. "Ładowanie samochodu elektrycznego stało się w ostatnich latach droższe. Jednak badania pokazują również, że Niemcy mają tendencję do myślenia, że koszty są wyższe, niż jest w rzeczywistości" – skomentował. "Ci, którzy ładują w domu, zwykle dowiadują się o cenie dopiero kilka miesięcy później, gdy patrzą na swój rachunek za prąd. Nawet w przypadku publicznych punktów ładowania różne modele rozliczeń często utrudniają konsumentom przejrzysty proces ładowania" – dodał Scherer.

Koszt opłaty w na publicznych stacjach w Niemczech waha się od 40 do 80 eurocentów za kWh, podczas gdy cena prądu z własnego gniazdka wynosi ok. 30 eurocentów. "W prawie wszystkich przypadkach ładowanie w domu jest tańsze" – powiedział Scherer. "Jednak nie każdy ma możliwość posiadania własnej stacji". Dodał również, że ci, którzy muszą ładować pojazdy w miejscach publicznych, zwykle potrzebują różnych kart i aplikacji lub są związani z jednym dostawcą, co znacznie ogranicza wybór.

Badanie pokazuje także, że 25 proc. Niemców, którzy posiadają lub leasingują samochód elektryczny, albo rozważa taki zakup, mają również system fotowoltaiczny w swoich gospodarstwach domowych. "Jeśli podłączysz instalację fotowoltaiczną do stacji ładowania i napełnisz ją energią słoneczną, to otrzymasz prąd znacznie taniej" – podkreślił dyrektor Monta.

Niemiecki rząd próbuje zmierzyć się z problemami dotyczącymi stacji ładowania. 26 września 2023 r. u naszych sąsiadów rusza program Solarstrom fuer Elektroautos (Prąd ze słońca dla samochodów elektrycznych), w ramach którego można otrzymać 10,2 tys. euro (47,5 tys. zł) dofinansowania na uruchomienie punktu ładowania zasilanego z fotowoltaiki. Pieniądze można wydać m.in. na zakup zestawu punktu ładowania o mocy co najmniej 11 kW, zakup i montaż fotowoltaiki lub magazynu energii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.