Historyczny miesiąc w Europie. Elektryki sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Najnowsze dane z europejskiego rynku mogą wskazywać na rozpoczęcie się nowej ery w historii europejskiej motoryzacji. Samochody elektryczne zaczynają stanowić coraz bardziej znaczącą siłę.

Samochód elektryczny możesz naładować również w domuSamochody elektryczne co coraz częstszy wybór klientów
Źródło zdjęć: © Unsplash | dcbel
Kamil Niewiński
10

Rok 2023 bez wątpienia jest dla branży motoryzacyjnej niezwykle przełomowy. To pierwszy w pełni postpandemiczny rok, mimo że oczywiście nie można mówić o zniknięciu absolutnie wszystkich kłopotów branży. Jest to również rok zalewu chińskich aut, które zaczęły być realnym zagrożeniem dla europejskich koncernów, a także kolejnego znaczącego skoku popularności samochodów elektrycznych.

Czerwiec 2023 był pierwszym w historii miesiącem, w którym to auta BEV (Battery Electric Vehicle) sprzedały się w Unii Europejskiej w większym nakładzie niż auta z jednostkami Diesla. Sytuacja wróciła do normy w lipcu i to silniki wysokoprężne znów wyprzedzały elektryki. ACEA jednak przedstawiła właśnie dane za sierpień 2023 i możemy tym razem mówić o prawdziwym przewrocie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy wykończą diesle?

W sierpniu 2023 w całej Unii Europejskiej sprzedano dokładnie 787 626 samochodów, co względem sierpnia 2022 jest wzrostem o aż 21 proc. Z tej grupy kierowcy najchętniej wybierali auta z jednostkami benzynowymi (32,7 proc.; 257 418 aut), a na drugim miejscu znaleźć można auta hybrydowe (23,9 proc.; 188 559 egz.).

Największym zaskoczeniem jest jednak nagły wystrzał rejestracji samochodów elektrycznych. Stanowiły one bowiem w sierpniu aż 21 proc. całego rynku w UE, sprzedając się w nakładzie 165 165 egzemplarzy. Względem sierpnia 2022 jest to wzrost o imponujące 118,1 proc.! Diesle zaś rozeszły się w liczbie 98 281 egz., co daje nam 12,5 proc. udziału w rynku.

Rynek aut elektrycznych urósł w prawie każdym państwie członkowskim UE poza Maltą - tam względem sierpnia 2022 liczba sprzedanych elektryków spadła o 22,6 proc. W Niemczech za to wzrosła chociażby o aż 170,7 proc., zaś w Belgii - o aż 224,5 proc. Co zaś w Polsce? W sierpniu 2023 sprzedano u nas dokładnie 1237 elektryków, co w porównaniu z sierpniem 2022 jest wzrostem o 38,5 proc. (893 egz.).

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców