Historyczny miesiąc w Europie. Elektryki sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Najnowsze dane z europejskiego rynku mogą wskazywać na rozpoczęcie się nowej ery w historii europejskiej motoryzacji. Samochody elektryczne zaczynają stanowić coraz bardziej znaczącą siłę.

Samochód elektryczny możesz naładować również w domuSamochody elektryczne co coraz częstszy wybór klientów
Źródło zdjęć: © Unsplash | dcbel
Kamil Niewiński

Rok 2023 bez wątpienia jest dla branży motoryzacyjnej niezwykle przełomowy. To pierwszy w pełni postpandemiczny rok, mimo że oczywiście nie można mówić o zniknięciu absolutnie wszystkich kłopotów branży. Jest to również rok zalewu chińskich aut, które zaczęły być realnym zagrożeniem dla europejskich koncernów, a także kolejnego znaczącego skoku popularności samochodów elektrycznych.

Czerwiec 2023 był pierwszym w historii miesiącem, w którym to auta BEV (Battery Electric Vehicle) sprzedały się w Unii Europejskiej w większym nakładzie niż auta z jednostkami Diesla. Sytuacja wróciła do normy w lipcu i to silniki wysokoprężne znów wyprzedzały elektryki. ACEA jednak przedstawiła właśnie dane za sierpień 2023 i możemy tym razem mówić o prawdziwym przewrocie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy wykończą diesle?

W sierpniu 2023 w całej Unii Europejskiej sprzedano dokładnie 787 626 samochodów, co względem sierpnia 2022 jest wzrostem o aż 21 proc. Z tej grupy kierowcy najchętniej wybierali auta z jednostkami benzynowymi (32,7 proc.; 257 418 aut), a na drugim miejscu znaleźć można auta hybrydowe (23,9 proc.; 188 559 egz.).

Największym zaskoczeniem jest jednak nagły wystrzał rejestracji samochodów elektrycznych. Stanowiły one bowiem w sierpniu aż 21 proc. całego rynku w UE, sprzedając się w nakładzie 165 165 egzemplarzy. Względem sierpnia 2022 jest to wzrost o imponujące 118,1 proc.! Diesle zaś rozeszły się w liczbie 98 281 egz., co daje nam 12,5 proc. udziału w rynku.

Rynek aut elektrycznych urósł w prawie każdym państwie członkowskim UE poza Maltą - tam względem sierpnia 2022 liczba sprzedanych elektryków spadła o 22,6 proc. W Niemczech za to wzrosła chociażby o aż 170,7 proc., zaś w Belgii - o aż 224,5 proc. Co zaś w Polsce? W sierpniu 2023 sprzedano u nas dokładnie 1237 elektryków, co w porównaniu z sierpniem 2022 jest wzrostem o 38,5 proc. (893 egz.).

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne