Australijczycy podważają zeroemisyjność samochodów elektrycznych

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów wydała ostrzeżenie dla producentów samochodów, którzy wysuwają wątpliwe twierdzenia dotyczące swoich samochodów elektrycznych. Niektóre z nich, jak się dowiadujemy, są równoznaczne z "greenwashingiem".

sieć ładowarek do samochodówZdaniem komisji producenci powinni uwzględniać emisję powstającą nawet podczas wytwarzania prądu, którym ładuje się samochody elektryczne
Źródło zdjęć: © autokult | Mariusz Barwinski

Na początku wyjaśnijmy czym jest tzw. "greenwashing". Termin dotyczy zabiegów marketingowych producenta, bazujących na fałszywych lub wprowadzających w błąd deklaracjach, dotyczących zgodności produktu lub jego elementów z zasadami ochrony środowiska.

Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) niedawno wydała projekt wytycznych dla firm, określając sposób, w jaki powinny one przedstawiać swoje twierdzenia dotyczące środowiska i zrównoważonego rozwoju zgodnie z australijskim prawem konsumenckim.

Celem działań komisji jest ostateczne ukaranie firm stosujących greenwashing. "Rosnąca liczba producentów składa deklaracje dotyczące ochrony środowiska w odniesieniu do swoich produktów, usług i działań. Natomiast wielu konsumentów uważa takie deklaracje za główny czynnik przy wyborze tego, co kupić" – powiedziała ACCC.

"Jednak konsumenci mogą mieć trudności ze sprawdzeniem, czy twierdzenia dotyczące środowiska są prawdziwe i istnieją obawy, że wiele z tych stwierdzeń nie odzwierciedla dokładnie rzeczywistego wpływu na środowisko związanego z firmą lub dostarczanymi przez nią produktami lub usługami" - czytamy dalej w oświadczeniu australijskiej komisji.

Wynika z tego, że producenci, którzy sprzedają swoje samochody elektryczne jako "pojazdy o zerowej emisji", mogą naruszyć australijskie prawo konsumenckie i zostać obciążeni karami finansowymi. Komisja poradziła producentom samochodów, aby przed wprowadzeniem na rynek pojazdów jako przyjaznych dla środowiska zwrócili uwagę na ogólny poziom emisji spalin w całym okresie eksploatacji, a nie tylko na to, co wydostaje się (lub nie) z rury wydechowej.

ACCC dodaje, że producenci muszą uwzględnić wpływ pozyskiwania surowców, produkcji, transportu i rozwiązań dotyczących wycofania z eksploatacji, zanim uznają, że ich produkty są zeroemisyjne. Raport ACCC zawiera też konkretny przykład dotyczący pojazdów elektrycznych.

"Firma zaczęła projektować i produkować pojazdy elektryczne i twierdzi, że tworzy samochody o zerowej emisji. Twierdzenie to dotyczy wyłącznie emisji wytwarzanych podczas jazdy. Nie uwzględnia natomiast tych powstających na przykład podczas procesu produkcyjnego lub ładowania. Firma mogłaby zamiast tego przedstawić twierdzenie, że jej pojazdy nie emitują spalin tylko podczas jazdy" - sugeruje ACCC.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy