Marka europejska, ale auto z Chin. Sprzedaje się na pniu

Marka europejska, ale auto z Chin. Sprzedaje się na pniu29.03.2024 11:59
MG4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MG

Rynek samochodów elektrycznych w Europie się nieco ostudził, wciąż dominuje go Tesla, ale rośnie udział aut produkowanych w Chinach. Szczególnie wybija się jeden gracz, ale "Made in China" nie zawsze oznacza chińską markę.

Jak podaje firma analityczna JATO Dynamics, w lutym na 28 europejskich rynkach zarejestrowano łącznie 988 116 nowych samochodów osobowych – to o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wyglądała w styczniu (+11 proc.).

Wzrostów nie napędzają jednak już elektryki w tak dużym stopniu, jak wcześniej – do łask wróciły auta napędzane spalinowymi silnikami, które w lutym stanowiły 61 proc. rejestracji. Tym samym spalinówki osiągają udział sprzed pandemii (62 proc. rejestracji w lutym 2019 r.), ale europejscy klienci wyraźnie odwrócili się od diesli, które obecnie notują tylko 15 proc. udział w rejestracjach, podczas gdy 5 lat temu osiągały jeszcze 35 proc.

Zwiększenie rejestracji nowych aut w Europie to zasługa m.in. ofensywy aut z Chin. W lutym 2024 r. na drogi naszego kontynentu wyjechało aż o 45 proc. więcej aut pochodzących z Kraju Środka niż rok wcześniej. Samochody produkcji chińskiej sprzedawały się w lutym w Europie lepiej niż te pochodzące z fabryk we Włoszech (Stellantis), Korei (Hyundai, Kia) Maroku (Dacia) czy Rumunii (Dacia, Ford).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Wśród aut produkowanych w Chinach dominują elektryki – aż 66 proc. z nich miało napęd bateryjny. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku co piąty samochód elektryczny rejestrowany w Europie pochodził z chińskiej fabryki. Made in China nie jest jednak równoznaczne z marką chińską: według JATO Dynamics tylko 16 proc. aut, które trafiły w tym roku do europejskich klientów, miało rdzennie chiński znaczek.

Niekwestionowanym liderem jest MG, które ma brytyjski rodowód (i dzięki temu najlepszą rozpoznawalność oraz postrzeganie w Europie), ale jest własnością chińskiego koncernu SAIC, auta są w Chinach projektowane i produkowane. Na MG przypada w Europie aż 40 proc. rejestracji aut z Chin. Za 44 proc. rejestracji aut "Made in China" odpowiadają marki zachodnie, w tym m.in. Tesla, Volvo, DaciaBMW.

Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | JATO Dynamics
Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | JATO Dynamics

MG4 było w lutym czwartym najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, jednak zwiększenie udziału w rynku marka zawdzięcza przede wszystkim swoim spalinowym modelom. Od początku tego roku w 28 europejskich krajach zarejestrowano 32 366 aut marki MG. Dla porównania: wszystkie inne chińskie marki dostarczyły klientom w tym czasie 13 646 aut. W lutym Europejczycy chętniej wybierali MG niż Cuprę, Mazdę czy Jeepa.

Pierwsze rejestracje aut elektrycznych w lutym 2024 w Europie (dane z 28 krajów) – top 10

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Tesla Model Y

19 940

+8%

2.

Tesla Model 3

7912

+71%

3.

Peugeot e-208

5322

+31%

4.

MG4

5231

+93%

5.

Volvo XC40 Recharge

4604

+6%

6.

BMW i4

3748

+120%

7.

Volvo EX30

3670

-

8.

BMW iX1

3545

+121%

9.

Skoda Enyaq

3252

+1%

10.

Fiat/Abarth 500

3045

-37%

 

Łącznie aut elektr.

130 672

+10%

Dane: JATO Dynamics

W rankingu modeli pozycję lidera w lutym odzyskała Dacia Sandero, strącając Teslę Model Y na drugie miejsce. Trzeci Volkswagen Golf odnotował silny wzrost: zarejestrowano aż o 45 proc. więcej aut niż przed rokiem.

Top 10 modeli – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Dacia Sandero

20 797

+13%

2.

Tesla Model Y

19 760

+7%

3.

Volkswagen Golf

19 490

+45%

4.

Peugeot 208

18 476

+14%

5.

Citroen C3

17 787

+61%

6.

Skoda Octavia

16 587

+35%

7.

Toyota Yaris Cross

15 760

+7%

8.

Renault Clio

15 002

+26%

9.

Volkswagen T-Roc

13 975

-11%

10.

Peugeot 2008

13 900

+17%

Dane: JATO Dynamics

Top 25 marek – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Marka

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Volkswagen

95 511

-1%

2.

Toyota

69 521

+12%

3.

Peugeot

57 987

+8%

4.

Skoda

57 638

+14%

5.

BMW

54 501

+12%

6.

Renault

49 348

+6%

7.

Mercedes

48 708

+1%

8.

Dacia

46 111

+3%

9.

Audi

45 664

-7%

10.

Hyundai

39 738

+6%

11.

Kia

39 669

+7%

12.

Citroen

36 341

+26%

13.

Ford

34 621

-17%

14.

Opel/Vauxhall

34 163

+1%

15.

Fiat

32 956

+9%

16.

Tesla

27 827

+20%

17.

Volvo

27 407

+37%

18.

Nissan

23 512

+22%

19.

Seat

21 881

+8%

20.

Suzuki

18 312

+52%

21.

MG

15 620

+106%

22.

Cupra

15 193

+43%

23.

Mazda

12 271

0%

24.

Jeep

11 279

+19%

25.

Mini

10 778

-6%

Dane: JATO Dynamics

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.