Stacje ładowania pojazdów elektrycznych - rodzaje i ceny

Poradniki i mechanikaStacje ładowania pojazdów elektrycznych - rodzaje i ceny11.09.2020 10:38
Publiczna stacja ładowania samochodów elektrycznych
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Maciej Gis

Liczba ładowarek dla pojazdów elektrycznych stale wzrasta. Jeśli tempo rozwoju się utrzyma, to niedługo będziemy mieli kilka tysięcy publicznych punktów ładowania. Pytanie tylko czy to wystarczy?

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że w sierpniu 2020 roku w Polsce było 826 stacji ładowania o standardowej mocy i 398 stacji ładowania o dużej mocy (powyżej 22 kW). Ich liczba stale zwiększa się, ponieważ kolejni operatorzy oraz koncerny paliwowe i energetyczne – chcąc sprostać rynkowym trendom i zapisom ustawy o elektromobilności – planują i budują nowe punkty w ramach sieci drogowej oraz w tkance mieszkalno-komercyjno-infrastrukturalnej.

Ambitne plany związane ze stacjami ładowania

W całym kraju planowane jest otwieranie kolejnych publicznych punktów ładowania akumulatorów. Te inwestycje są realizowane m.in. przez koncerny: PGE, PKN Orlen, Lotos, Tauron, innogy Polska czy firmy zagraniczne, tj. Greenway.

Już teraz sieć jest tak rozwinięta, że na jeden punkt ładowania przypada niemal 5 pojazdów, a średnia dla Unii Europejskiej to 8 pojazdów. Za dynamiką rozwoju sieci nie nadąża jednak rynek samochodów. Całkowita liczba pojazdów stricte elektrycznych, poruszających się po naszych drogach, wynosi trochę ponad 7 tys.

Z punktu widzenia użytkownika auta elektrycznego równie ważne "gdzie", to jak naładować, bo nie każdy punkt wyposażony jest w złącza obsługujące wszystkie typy pojazdów elektrycznych. Najpopularniejsze wtyczki mają oznaczenie – CHAdeMO, CSS Combo 2 lub Tesla Charging Conector.

Ładowarki różnią się także mocą, wartością napięcia i natężenia, co wpływa na czas ładowania akumulatora i koszt takiej usługi. Cena zaś zaczyna odgrywać znacząca rolę, bo wraz z rozwojem infrastruktury maleje liczba bezpłatnych punktów ładownia akumulatora.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Wszystko zależy od stawek za prąd w danym punkcie i pojemności ogniw, jeśli zamierzamy zapełnić je w całości. Jeśli przyjmiemy, że średnia stawka za ładowanie z gniazda domowego kosztuje w granicach 50 groszy za 1 kWh, a kompaktowe auto elektryczne zużywa ok. 15 kWh na 100 km, to koszt przejechania tego dystansu będzie kosztował ok. 7,5 zł (w zależności od taryfy operatora). Jeśli zaś zamierzamy doładować auto na mieście lub w trasie, korzystając z tzw. szybkiej ładowarki, to za ten sam zapas energii (15 kWh) zapłacimy nawet cztery razy tyle.

Jeśli mamy szczęście i uda nam się znaleźć darmowy punkt ładowania, to na wstępie zapoznajmy się z regulaminem, bo może się okazać, że faktycznie prąd jest darmowy, ale pobierana jest opłata za parkowanie pojazdu.

Większość aut elektrycznych ma nawigację, która doprowadzi kierowcę do najbliższego punktu ładowania energii. Kto chce wiedzieć, jak wygląda sieć stacji nie tylko w kraju, ale i w Europie, może zajrzeć np. na stronę główną e-Autokultu, gdzie mapa pozwala na znalezienie stacji w konkretnej lokalizacji, sprawdzenie dostępnych na niej złączy oraz weryfikację, czy jest to płatny punkt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.