Test: Toyota RAV4 GR Sport – inspirowana, a nie sportowa

TestyToyotaTest: Toyota RAV4 GR Sport – inspirowana, a nie sportowa09.03.2024 17:08
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Inspirowana sportem, ale nie sportowa – tak należy patrzeć na każdy model Toyoty w specyfikacji GR Sport. RAV4 w tej konfiguracji zaczyna sięgać do poziomu premium, zwłaszcza po modernizacji podczas której zmieniono wskaźniki i multimedia.

Wygląd, a raczej charakter samochodu podkreślają czarne nadkola i grill z kratką o trójwymiarowej strukturze oraz znaczkiem GR. Podobne oznaczenie znajdziemy też na tylnej klapie. Jest podwójna rura wydechowa i czarne felgi, ale to nie tak. Możecie pomyśleć, że to wersja sportowa RAV4, a tak nie jest. To tylko pakiet stylistyczny. Dotyczy to tak samo każdego innego modelu – od Yarisa po Hiluxa – w których nie zaszły żadne zmiany techniczne.

I tu, choć producent zapewnia, że zmieniono zawieszenie, podając nawet dość zaskakujące szczegóły, to naprawdę nie da się tego odczuć, jeśli porównamy ze standardowym autem z podobnymi kołami. Toyota podaje, że w podwoziu odmiany GR Sport są sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. To tak "duże" różnice, że większe uzyskacie zmieniając ciśnienie w ogumieniu. No ale niech będzie – ja niczego nie czuję.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hybrydowa Toyota RAV4 w terenie - czy to może działać?

Wcale nie o to chodzi, że to źle. Wprost przeciwnie, bo w mojej opinii zestrojenie podwozia RAV4 jest bardzo dobre. Może nie prowadzi się tak dobrze jak Kuga, ani tak pewnie jak Tucson czy Sportage, ale i tak przynajmniej poprawnie. Daje natomiast więcej komfortu resorowania niż koreańscy konkurencji, a to większa zaleta w tym segmencie niż jakieś tam sztywniejsze sprężyny.

Fajnie, jakby zaingerowano w napęd

Nie oczekuję wiele od specyfikacji GR Sport, bo rozumiem na czym to polega. Ale oczekuję trochę więcej od Toyoty i SUV-a z napędem na cztery koła. Napęd hybrydowego RAV4 jest niezły, działa, daje lepszą trakcję niż "ośka", ale wciąż daleko mu do klasycznych rozwiązań mechanicznych, choćby ze spalinowego RAV4. I tu było pole do popisu, a nie w zmianie sztywności sprężyn. Można było ustawić komputer, dając więcej momentu na tylną oś. Tego nie zrobiono – trudno.

Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Silnik i napęd hybrydowy wciąż spisują się bardzo dobrze. 222 KM mocy to więcej niż wystarczająco. Można się rozpędzić do setki w osiem sekund, a w warunkach, w jakich testowałem auto, prawie nigdy przy mniejszej prędkości nie mogłem korzystać z pełnej mocy, bo włączała się kontrola trakcji. 

W tych warunkach (okolice zera stopni Celsjusza) dało się natomiast odczuć wyraźny wzrost zużycia paliwa i to nie tylko w jeździe mieszanej, ale też podczas podróży ze stałą prędkością.

Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Przy 140 km/h spalanie wzrosło do 10,7 l/100 km z 8 l/100 km uzyskanych latem. Co prawda nie tym samym egzemplarze, autem w innej specyfikacji, no ale bez przesady. Nie takie powinny być różnice. Przy 120 km/h uzyskałem 8,5 l/100 km, czyli więcej niż latem przy 140 km/h. Na drodze krajowej 6,3 l/100 km zimą, kiedy latem było to 5,1 l/100 km. Ogólnie zużycie paliwa wzrosło o 2-3 l/100 km, zależnie od warunków. Praktycznie nie udało mi się zejść w cyklu mieszanym poniżej 8 l/100 km, kiedy latem było to 6-6,5 l/100 km.

A tak poza tym, to prawie premium

Poza wyciszeniem, które jest bolączką każdej toyoty. Materiały specyfikacji GR Sport są świetne i naprawdę dobrze to wszystko spasowano. Głęboka czerń panująca w kabinie, przecięta białymi nićmi i szarymi wstawkami oraz znaczkami GR Sport, tworzą atmosferę bliską premium. Większość elementów, których się dotyka, wykonano z miękkich tworzyw. Fotele są wygodne, nie męczą na długich trasach i dobrze podpierają cało. Obsługa samochodu nadal jest rewelacyjna.

Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Nowy zestaw wskaźników może i wymaga teraz nauki na nowo, ale daje więcej możliwości konfiguracji wyglądu i przekazywanych informacji. Multimedia dają powiew świeżości, działają błyskawicznie i są łatwe w obsłudze. Wyglądają dobrze, już nie są tak przestarzałe jak wcześniej.

Ogólnie Toyota RAV4 to dojrzałe auto, któremu trudno wytknąć jakieś niedoskonałości, a w specyfikacji GR Sport dodatkowo wygląda jeszcze bardziej atrakcyjnie. Ta generacja już się starzeje, a mimo wszystko GR Sport sprawia, że wciąż chce się mieć ten samochód. Co pokazuje, że takie pakiety nie tylko wciąż są na czasie, ale przy tak dużej różnorodności aut i nowych modeli są wprost pożądane, zarówno przez klienta jak i producenta, który dzięki temu przedłuża atrakcyjność samochodu.

Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Toyota RAV4 GR Sport
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Obecnie za RAV4 GR Sport trzeba zapłacić aż 235 900 zł. Oficjalny cennik modelu na tę chwilę nie istnieje – jest tylko wyprzedażowy, ale taką kwotę można znaleźć w konfiguratorze. Wiadomo natomiast, że GR Sport to zawsze praktycznie najwyższy standard wyposażenia i najlepszy napęd - tutaj AWD. To oznacza, że drożej już się nie da (poza opcjami, które można dokupić).

To mimo wszystko wciąż drogo. Hyundaia Tucsona N Line z hybrydą o podobnej mocy można kupić za 199 900 zł. Słabszego Forda Kugę ST Line X kupimy za 220 890 zł. Ale warto policzyć sobie to już dokładnie w salonie, najlepiej w finansowaniu, bo utrata wartości toyoty będzie najniższa, a wyposażenie jest najwyższe.

Nie pamiętam już, ile razy jeździłem Toyotą RAV4, ale niezmiennie uważam, że to kawał solidnego wozu i jeden najlepszych SUV-ów na rynku. I tu warto iść na całość przy zakupie, wybierając napęd AWD i najwyższą możliwą specyfikację. Są samochody lepsze pod niektórymi względami, ale jako całość, RAV4 trudno pobić.

Marcin Łobodziński

redaktor Autokult.pl

Plusy
  • Napęd hybrydowy
  • Dynamika
  • Komfort podróżowania
  • Pozycja za kierownicą i duże lusterka
  • Obsługa samochodu
  • Wykonanie wnętrza i materiały
  • Pojemny bagażnik
  • Audio
  • Oświetlenie
  • Systemy bezpieczeństwa
Minusy
  • Brak haczyka na zakupy w bagażniku
  • Wyraźny wzrost zużycia paliwa zimą
  • Mały zakres regulacji kanapy
  • Napęd AWD mógłby być sprawniejszy
  • Wyciszenie wnętrza do poprawy
Nasza ocena Toyota RAV4:
8/ 10
[1/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[2/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[3/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[4/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[5/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[6/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[7/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[8/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[9/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[10/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[11/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[12/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[13/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[14/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[15/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[16/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[17/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[18/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[19/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[20/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[21/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[22/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
[23/23] Toyota RAV4 GR Sport, Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.