Test: Toyota RAV4 Adventure 2.5 Hybrid Dynamic Force - siła reklamy
Mam wrażenie, że znana już od lat odmiana Adventure to taki joker Toyoty, który właśnie wylądował na polskim stole (czyt. rynku). Nie wiem po co, bo chyba importer nie ma problemów ze sprzedażą, ale domyślam się, jaką rolę pełni.
Toyota RAV4 Adventure - test, opinia
"Toyota RAV4 Adventure to samochód dla osób, które lubią spędzać czas aktywnie i docenią zarówno terenowy wygląd, zwiększony prześwit i napęd na cztery koła, jak i niskie zużycie paliwa oraz cichą jazdę hybrydą”.
Ten potwornie nudny fragment informacji prasowej nie ma takiej siły przebicia jak wielkie billboardy porozwieszane w całym kraju pokazujące "Nową Toyotę RAV4 Adventure". Faktycznie nowa stylizacja wersji Adventure przykuwa uwagę, bo auto prezentuje się w mojej opinii kapitalnie. I o to chodzi.
Jeśli potencjalny klient ma już wyrobioną opinię na temat tego auta, albo inaczej – nie zna go zupełnie – to widząc ten wielki billboard na pewno zwróci uwagę. Nie ważne, czy kupi RAV4 Adventure czy inną wersję. Chodzi o to, by wyjechał tym samochodem z salonu. Ale przede wszystkim o to, by do niego przyszedł.
Co takiego ma Adventure?
Ale już skupiając się tylko na tej wersji, to Adventure wygląda zupełnie inaczej niż pozostałe. Przemodelowany przedni zderzak i grill zmieniają ten samochód tak, że niejeden lifting nie zmienia tyle. Stylistyka ma nawiązywać do terenówek Toyoty, m.in. do modelu Land Cruiser FJ40 z jasnym dachem, stąd dostępna konfiguracja z dwukolorowym nadwoziem i lakierem Urban Khaki. Dodatkiem pasującym do reszty są lakierowane na czarno felgi.
W kabinie jest mniej zmian niż na zewnątrz. Główną pozostaje specjalna tapicerka, w której mamy połączenie gładkiej i pikowanej czarnej skóry z pomarańczowymi przeszyciami oraz pasem biegnącym pionowo po części oparć siedzeń. Pomarańczowe są też przeszycia na kokpicie.
Adventure występuje tylko w jednej wersji napędowej 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT, dlatego cena nie jest niska - 203 000 zł. Droższy jest ten sam wariant napędowy odmiany Executive choć tylko o 2800 zł. Jednak wybierając właśnie tę wersję otrzymujemy sporo więcej, bo:
- manetki zmiany biegów przy kierownicy
- pamięć ustawień fotela kierowcy
- wentylowane przednie fotele
- elektryczna regulacja fotela pasażera (8-kierunkowa)
- podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie
- system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania
- układ detekcji obiektów z przodu
Tego nie ma na liście wyposażenia, a nawet opcji odmiany Adventure. Więc jeśli nie kupujesz oczami, nie chcesz Adventure tylko z powodu wyglądu, to rozsądniej jest wybrać topową odmianę RAV4. A szkoda, bo gdyby dodać do Adventure niektóre z tych opcji, moim zdaniem byłaby to najfajniejsza wersja modelu.
A tak po za tym, to po prostu porządne auto
Kompilacja najlepszego wyglądu w gamie i sprawdzonej techniki RAV4 tworzy samochód nad wyraz atrakcyjny, choć pod względem specyfikacji nieidealny. Niemniej, jest to dobrze znana Toyota RAV4 z pewnymi poprawkami względem starszych egzemplarzy. Ale nie mechanicznymi, lecz takimi jak bezprzewodowa łączność ze smartfonem czy gniazda USB-C w tylnej części. Jest też nieco poprawione menu multimediów. To samo jest oczywiście w innych wersjach po odświeżeniu modelu.
Poza tym ma porządnie złożone i przestronne wnętrze, w którym zmieści się pięcioosobowa rodzina. Z tyłu jest kawał bagażnika o pojemności 580 litrów. Ma on podwójną podłogę dwustronną, której wierzchnia część jest miękka, a pod spodem twarda i odporna na zabrudzenia. Jak przystało na samochód japoński nie ma tu haczyków na zakupy, za to można docenić możliwość wyciągnięcia rolety i schowania jej pod podłogą.
Adventure ma standardowy układ napędowy. Jego łączna moc wynosi 222 KM. Auto rozpędza się od 0 do 100 km w 8,1 s, choć w praktyce dynamika jest jeszcze lepsza niż na papierze. RAV4 przyspiesza do wyższych prędkości bardzo szybko, a odpowiedź na dodanie gazu jest błyskawiczna. Bezstopniowa przekładnia zmienia przełożenia natychmiastowo dostosowując je do potrzeb kierowcy.
To też przekłada się na rewelacyjne wyniki zużycia paliwa, które na autostradzie wynosi 8 l/100 km, na drodze ekspresowej 6,3 l/100 km, a na krajowej 5,1 l/100 km. W mieście RAV4 Adventure potrzebuje od 5 do 6 l, w zależności od natężenia ruchu i topografii miasta. Tak czy inaczej jeżdżąc tym autem na co dzień, można liczyć na średnie zużycie na poziomie ok. 6,5 l/100 km, w tym korzystając z jego świetnej dynamiki. Może na wyrost, ale przypomnę, że chodzi o benzynę.
Również dynamika prowadzenia auta po zakrętach jest bez zarzutu. Ponad 200-konny napęd nie musi się upominać od zawieszenia więcej , niż to mu daje. Samochód jest stabilny i pewnie trzyma się drogi, a w sytuacjach podbramkowych dzielnie radzi sobie elektronika przeciwpoślizgowa. Również napęd i-AWD dobrze przenosi moment na podłoże, przy szybkim starcie nawet nie buksując kołami na brudnym czy mokrym asfalcie.
Komfort resorowania jest na dobrym poziomie, również wyciszenie jest niezłe. Auto dobrze wspomagają systemy bezpieczeństwa, a jazda dzięki wygodnym fotelom, dobremu oświetleniu czy nagłośnieniu nawet na długim dystansie nie jest męcząca.
"Nowa specjalna wersja RAV4 pomoże mu utrzymać pozycję najlepiej sprzedającego się SUV-a na świecie, który do tej pory znalazł ponad 10 milionów nabywców” – pisze na swoim serwisie prasowym o modelu RAV4 Toyota.
Moim zdaniem nie każdy wybierze tę właśnie specyfikację, bo jedno co można powiedzieć to nie to, że Adventure zabierze cię w niezapomnianą podróż, lecz to, że brakuje jej elegancji i jest kierowana raczej dla młodszej klienteli.
- Bardzo dobry silnik (dynamika i zużycie paliwa)
- Dobre właściwości jedne
- Wygodna pozycja za kierownicą i duże lusterka
- Obszerna i funkcjonalna kabina
- Dobre spasowanie elementów wnętrza
- Pojemny bagażnik
- Dobrze pracujące aktywne systemy bezpieczeństwa
- Kapitalne nagłośnienie audio JBL
- Brak opcji, które dostajemy w standardzie droższej tylko o 2800 zł wersji
- Brak haczyka na zakupy w bagażniku
- Mały zakres regulacji kanapy
Toyota RAV4 Adventure 2.5 Hybrid Dynamic Force - dane techniczne
Rodzaj jednostki napędowej: | Hybryda | |
---|---|---|
Pojemność silnika: | 2487 cm³ | |
Typ napędu: | 4x4 (dwusilnikowy) | |
Skrzynia biegów: | automatyczna bezstopniowa | |
Moc maksymalna systemowa: | 222 KM przy 5700 rpm | |
Moment maksymalny systemowa: | --- | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,1 s | |
Prędkość maksymalna: | 180 km/h | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 580 l | |
Spalanie: | ||
Średnie zużycie paliwa (katalogowo): | 5,6-5,9 l/100 km | |
Zmierzone zużycie paliwa w mieście: | 5,5 l/100 km | |
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej: | 5,1 l/100 km | |
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej: | 6,3 l/100 km | |
Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie: | 8,0 l/100 km | |
Ceny: | ||
Model od: | 140 900 zł | |
Wersja napędowa od: | 175 200 zł | |
Cena testowanego egzemplarza: | 203 000 zł |
Pełne dane techniczne znajdziesz na Autocentrum.pl