Toyota bZ4X Concept to elektryk, który ma tyle nowości, że złapałem się za głowę

Toyota bZ4X Concept to elektryk, który ma tyle nowości, że złapałem się za głowę20.04.2021 08:09
Mały wolant zamiast kierownicy i to jeszcze połączony wirtualnie z kołami
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Model bZ4X to zapowiedź nowej rodziny samochodów elektrycznych Toyoty. Ma nie tylko ciekawą kierownicę, ale także napęd na cztery koła i możliwość ładowania energią słoneczną. I choć jest crossoverem, do tego na prąd, to ma dać realne możliwości jazdy w terenie.

Toyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjny model bZ4X, który będzie jednocześnie pierwszym zbudowanym od podstaw jako elektryk samochodem tej marki. Już sama nazwa wygląda jak kod silnika, ale w tym aucie silniki są dwa – przedni i tylny - oba elektryczne, a każdy napędza swoją oś.

Toyota bZ4X Concept, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Toyota bZ4X Concept
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Za napęd na cztery koła odpowiada firma Subaru, której czego jak czego, ale doświadczenia w tym akurat obszarze nie brakuje. Oczywiście można tu powiedzieć, że żaden to wyczyn, skoro i tak każdy silnik napędza swoją oś, ale zgranie tego i zestrojenie tak, by działało prawidłowo, nie należy do łatwych. Toyota zapowiada, że bZ4X ma dać klientom "realne możliwości jazdy w terenie".

Mniej realny jest układ kierowniczy

Toyota bZ4X ma być pierwszym masowym samochodem produkcyjnym z układem kierowniczym typu steer-by-wire, czyli bez mechanicznego połączenia kierownicy z kołami. Oczywiście takie rozwiązanie już znamy, choć nie z auta masowego. Stosuje je Infiniti. Teoretycznie elektroniczne połączenie ma same zalety.

Toyota bZ4X Concept, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Toyota bZ4X Concept
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Jedną z nich jest brak fizycznych bodźców przekazywanych z dróg na kierownicę, dzięki czemu kierowca nie czuje wibracji przenoszonych na kierownicę, kiedy podróżuje nierówną nawierzchnią. Oczywiście puryści krzykną, że to wada, ale to nie jest samochód dla nich.

Ponadto elektronika pokładowa może w pełni przejąć kontrolę nad autem, na przykład kiedy pojawi się potrzeba wykonania nagłego manewru omijania przeszkody lub wyprowadzenia samochodu z poślizgu. I tu znów puryści krzykną, że to odebranie wolności prowadzenia, ale… to nie jest samochód dla nich.

Toyota bZ4X Concept, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Toyota bZ4X Concept
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Można też płynnie, zależnie od prędkości i sytuacji drogowej zmieniać nie tylko siłę potrzebą do skrętu, ale także przełożenie w układzie. To dlatego można było tradycyjne koło kierownicy zastąpić wolantem. To wszystko jest tak skonfigurowane, że kierowca podczas prowadzenia pojazdu w ogóle nie musi odrywać (przekładać) rąk nawet podczas głębokich skrętów.

Duża przestrzeń w małym nadwoziu

Dzięki modułowej platformie e-TNGA przestrzeni w kompaktowym crossoverze ma być tyle, ile oferują samochody segmentu D. Miejmy nadzieję, że mieli na myśli Toyotę Camry, bo jeśli nie, to nie ma tu niczego imponującego. Zdjęcia też nie sugerują, jakby w aucie było przestronnie na szerokość. Zwłaszcza, że konsola środkowa wydaje się być bardzo szeroka.

Toyota bZ4X Concept, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Toyota bZ4X Concept
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Wygląd wnętrza, gdyby tak pozostawiono je do produkcji, jest na tyle kontrowersyjny, że konserwatywni użytkownicy raczej tego auta nie kupią. Wygląd wolantu i ekranu wskaźników tworzy kształt, który – przynajmniej mnie – aż kłuje w oczy. Pozostałe obszary wyglądają natomiast dobrze i spójnie, zatem jest też możliwe, że wolant zostanie zmieniony w normalną kierownicę. Być może maleńką, jak w peugeotach, by utrzymać tę koncepcję.

Akumulatory o dużej pojemności

Tyle wiadomo, bo Toyota nie podzieliła się informacją na ten temat. Ma mieć też dużo mocy. Można jedynie się domyślać, że bateria będzie pochodzić z elektrycznego Lexusa UX300e. Oznaczałoby to pojemność 54 kWh, a więc zasięg ok. 300 km. Poziom "dużo mocy" w toyotach zaczyna się natomiast od ok. 200 KM.

Toyota bZ4X Concept, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Toyota bZ4X Concept
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Toyota jednak nie może sobie pozwolić na zostanie z tyłu za konkurencją, szczególnie tą niemieckiego giganta o nazwie Volkswagen. Niemcy co prawda mają sporo do nadrobienia w napędach hybrydowych, ale w tych czysto elektrycznych są tak mocno przed Toyotą, że Japończycy nawet ich nie widzą. Dlatego...

Japońska elektroofensywa

To dlatego marka opracowała program wprowadzenia – uwaga – przynajmniej 15 elektrycznych modeli do roku 2025, a łączna liczba modeli zelektryfikowanych to… ponad 70! Z tego 7 ma być z nowej linii bZ (beyond Zero). Sprzedaż wersji produkcyjnej bZ4X ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.

W Europie do 2025 roku przełoży się to na ponad 70 proc. udziału aut hybrydowych w całej gamie. Ponad 10 proc. będą stanowić hybrydy plug-in, a kolejne 10 proc. auta bezemisyjne, zarówno z napędem elektrycznym na baterie, jak i napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

[1/15]
[2/15]
[3/15]
[4/15]
[5/15]
[6/15]
[7/15]
[8/15]
[9/15]
[10/15]
[11/15]
[12/15]
[13/15]
[14/15]
[15/15]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.