VW pracuje nad małym autem elektrycznym. Ma odpowiedzieć na potrzeby świata po pandemii

VW pracuje nad małym autem elektrycznym. Ma odpowiedzieć na potrzeby świata po pandemii07.05.2020 07:51
Volkswagen up! Concept (fot. Volkswagen)

Pandemia koronawirusa zmieni świat. Przewiduje się, że wzrośnie niechęć do komunikacji miejskiej, a mieszkańcy europejskich miast zmienią autobusy i metro na własne cztery kółka. Volkswagen wyjawił nam, że już pracuje nad modelem, który ma stanowić odpowiedź na te nowe realia.

Podczas warsztatów z dziennikarzami Klaus Bischoff, dyrektor działu designu Grupy Volkswagen, wypowiedział być może nieopatrznie, choć z całkowitą pewnością, zaskakujące zdanie. Na pytanie o to, ile trwałoby zaprojektowanie i zbudowanie teraz od podstaw małego samochodu elektrycznego, który byłby odpowiedzią na wyzwania nadchodzące po pandemii koronawirusa, Niemiec niespodziewanie odpowiedział: "My już takie auto budujemy".

By mieć pewność, że się nie przesłyszałem, w kolejny dzień po tej rozmowie poprosiłem o potwierdzenie tego stanowiska przez Volkswagena. Rzecznik z centrali w Wolfsburgu przyznał mi, że koncern rzeczywiście pracuje nad modelem elektrycznym mniejszym od ID.3 - kompaktowego auta, które zgodnie z planem ma się pojawić w salonach już w te wakacje.

Klaus Bischoff, szef designu Grupy Volkswagen (fot. Volkswagen)
Klaus Bischoff, szef designu Grupy Volkswagen (fot. Volkswagen)

Miejski elektryk od Volkswagena: co wiemy do tej pory

Informacja ta zbiega się w czasie z nieoficjalnym doniesieniem, jakoby z prac nad podobnym projektem wycofał się Seat. Hiszpańska marka od kilku miesięcy rozwijała zupełnie nową, w pełni elektryczną konstrukcję, która miała być następcą dla modeli Volkswagen up!, Skoda Citigo i Seat Mii. Samochód ten miał powstać we współpracy z najnowszym dodatkiem do Grupy Volkswagen, chińską firmą JAC.

Można przypuszczać, że niemiecka część koncernu przejęła dowodzenie nad projektem z szeregu powodów. Po pierwsze z Seata odszedł ceniony prezes Luca de Meo, którego doświadczenie w zarządzaniu i determinacja w propagowaniu elektrycznego napędu na ulicach miast miały być zapewne kluczowymi czynnikami wpływającymi na powodzenie tego przedsięwzięcia.

Po drugie Seat nawiązał współpracę z bratnią marką w ramach przygotowania się do wejścia na chiński rynek w 2021 roku. Jednak po bardzo dobrym przyjęciu w tym kraju marki Jetta, pod którą sprzedawane są tam lekko zmodyfikowane seaty, debiut hiszpańskiej marki w tej części świata został przesunięty na bliżej nieokreśloną przyszłość.

W ten sposób Volkswagen dostał w schedzie projekt, który nagle nieoczekiwanie nabrał bardzo dużego znaczenia. Wielu ekspertów wskazuje, że nawet po skończonej pandemii w krajach europejskich będziemy mieli do czynienia z kulturową zmianą i ograniczonym zaufaniem do przebywania w miejscach publicznych, w tym środkach komunikacji miejskiej.

Trend ten ma z kolei zwiększyć popularność małych samochodów miejskich. By osiągnąć sukces na tym polu, Volkswagen musi jednak przełamać dwa niesprzyjające trendy: dotychczas małe zainteresowanie europejskich klientów do modeli z segmentu A, czyli najmniejszych aut miejskich, oraz małe własne sukcesy w tej części rynku.

Tym razem niemiecki koncern ma po swojej stronie mocny argument: płytę podłogową MEB przeznaczoną dla samochodów elektrycznych, która, przy planowanej (czyt. wielkiej) skali produkcji ma zapewnić konkurencyjnie niskie koszty wytwarzania. Nowy model, który wedle wszelkiego prawdopodobieństwa zostanie nazwany ID.1, będzie wsparty na pomniejszonej wersji tej platformy, która roboczo jest określana jako "MEB Entry". Model ten będzie miał więc też odpowiednio mniej pojemny akumulator (zapewne o pojemności rzędu 24-36 kWh), tak by zachować konkurencyjność na tle rywali pokroju BMW i3 oraz Hondy e.

Volkswagen już w 2011 roku zaprezentował odważną wizję miejskiej mobilności prototypem NILS (fot. Volkswagen)
Volkswagen już w 2011 roku zaprezentował odważną wizję miejskiej mobilności prototypem NILS (fot. Volkswagen)

Bischoff zauważa, że korzystanie z płyty podłogowej przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych daje im znaczną przewagę. Pytany o to, czemu Volkswagen nie poszedł na przykład drogą Peugeota czy Volvo, które budują swoje zeroemisyjne modele jako kolejne wersje zwykłych aut, projektant twierdzi, że to odpuszczanie "szansy jednej na całe życie, by zmienić wygląd aut i sposób ich obsługi". Nowa płyta podłogowa, dodał, "daje nam możliwość zupełnie nowego podejścia do tego, czym volkswagen jest i jak ma wyglądać. Zyskujemy na tym wielkie korzyści: niewielkie wymiary zewnętrzne połączone z dużą kabiną i w pełni cyfrową architekturę dostosowaną do nowych realiów technologicznych".

Paradoksalnie nieoceniona dla Niemców może okazać się pomoc chińskiej części koncernu. JAC ma już duże doświadczenie w budowie aut elektrycznych, także tych o najmniejszych rozmiarach. Chińska firma od dwóch lat prowadzi na rodzimym rynku wespół z Volkswagenem markę kompaktowych samochodów elektrycznych Sol.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.