5 najpopularniejszych hybryd plug-in. W Polsce jeździ ich ponad 10 tys.

5 najpopularniejszych hybryd plug-in. W Polsce jeździ ich ponad 10 tys.14.02.2021 11:21
Ładowanie akumulatora hybrydy plug-in zajmuje zazwyczaj ok. kilka godzin
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Materiał partnerski

Na co dzień mogą jeździć wyłącznie na prądzie, ale dzięki silnikom spalinowym sprawdzają się także na dłuższych trasach. Hybrydy plug-in, bo o nich mowa, to dla wielu idealne połączenie dwóch światów. Które są najpopularniejsze w Polsce?

Hybrydy plug-in przez wielu zaliczane są do kategorii aut elektrycznych. W końcu mają one na tyle duże akumulatory, że deklarowany zasięg na samym prądzie wynosi od kilkudziesięciu do nawet 100 km. Jednocześnie, jak przystało na hybrydy, napęd elektryczny współpracuje z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Energię elektryczną można uzupełniać na dwa sposoby: podczas jazdy lub przy użyciu zewnętrznego źródła. Wisienką na torcie jest katalogowe spalanie, które w niektórych modelach nie przekracza 2 l/100 km.

Gdzie więc haczyk? Po pierwsze, hybrydy plug-in nie mają wszystkich przywilejów aut elektrycznych. Nie mogą korzystać z buspasów i nie są zwolnione z opłat za parkowanie w miastach. Po drugie, choć na papierze oferują bardzo niskie zużycie paliwa, to w rzeczywistości osiągnięcie takich wyników może być niemożliwe, szczególnie jeżeli akumulator nie będzie na bieżąco ładowany.

Mimo to liczba hybryd plug-in w ofertach producentów stale rośnie, podobnie jak ich prezentacja na polskich drogach. Zgodnie z danymi IBRM Samar do końca 2020 roku nad Wisłą zarejestrowano 10 430 aut tego typu. Jakie modele najczęściej wybierają Polacy? Poniżej prezentujemy listę 5 najpopularniejszych pozycji.

1. Mitsubishi Outlander PHEV – 960 egzemplarzy

Mitsubishi Outlander PHEV, Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Mitsubishi Outlander PHEV
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński

Mitsubishi na swojej stronie szczyci się, że Outlander PHEV to najpopularniejszy hybrydowy SUV typu plug-in na świecie i polski wynik potwierdza jego popularność. Ten oferowany w Polsce od 2014 roku model zwraca na siebie uwagę przestronnym wnętrzem oraz dużym bagażnikiem. Obecnie w sprzedaży jest wersja po liftingu, która pod maską ma 2,4-litrowy silnik benzynowy, a moc całego układu napędowego to 224 KM. Deklarowany zasięg na samym prądzie wynosi 45 km.

Polskie ceny zaczynają się od 192 990 zł, choć w chwili przygotowywania tego artykułu importer oferuje 35 tys. zł rabatu na auto. Chętni na egzemplarze używane powinni przygotować ponad 50 tys. zł. Za tyle można dostać samochód z początku produkcji, którego układ napędowy oparty jest o 2-litrowy silnik benzynowy.

2. BMW Serii 3 – 889 egzemplarzy

BMW 330e, Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Żuchowski
BMW 330e
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Żuchowski

Choć to Mitsubishi ma najpopularniejszego plug-ina w Polsce, numer 1 wśród marek należy do BMW. Drugie miejsce w zestawieniu przypadło Serii 3, która występowała jako hybryda z wtyczką już w poprzedniej generacji. Dziś na rynku dostępne jest 330e, w którym napęd jest realizowany dzięki 2-litrowemu silnikowi spalinowemu, a łączna moc układu to nawet 292 KM. Sprint do setki wynosi 5,9 s. Producent twierdzi, że na jednym ładowaniu auto przejedzie nawet 66 km. W przyszłości do gamy dołączy słabsze 320e.

Hybrydowa "trójka" dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych: jako sedan oraz kombi Touring. Ceny startują od 202 tys. zł, a Touring wymaga dopłaty 8,2 tys. zł. Rynek aut używanych nie jest duży. Najtańsze są samochody z 2017 roku, choć i tu trzeba być przygotowanym na wydanie przynajmniej 90 tys. zł.

3. BMW Serii 5 – 613 egzemplarzy

BMW 530e, Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański
BMW 530e
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański

Podium zamyka kolejne BMW, czyli hybrydowa Seria 5. Na ten moment auto oferowane jest z tym samym napędem co mniejszy brat, co oznacza 292-konny układ oparty o 2-litrowy silnik benzynowy. Co ciekawe, zasięg tego modelu wynosi 61 km. Producent zaprezentował już jednak mocniejszą wersję o oznaczeniu 545e. W tym wypadku bazą napędu jest rzędowa "szóstka" o pojemności 3 litrów, a łączna moc to 400 KM. Sprint do setki wynosi 4,8 s. Poza tym - podobnie jak w przypadku "trójki" - producent zaprezentował już wariant 520e.

Klienci, którzy chcą postawić w garażu BMW 530e, mają do wyboru obie wersje nadwoziowe (sedan oraz Touring), a także opcjonalny napęd xDrive. Polskie ceny zaczynają się od 240 600 zł. Na rynku aut używanych jest dość sporo – jak na tę kategorię aut – a najtańsze egzemplarze kosztują ponad 120 tys. zł.

4. Volvo XC90 – 567 egzemplarzy

Volvo XC90 T8, Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Volvo XC90 T8
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński

Duży SUV z 2-litrowym, 4-cylindrowym motorem pod maską? W przypadku Volvo XC90 takie połączenie zdaje egzamin, bo może on współpracować z silnikiem elektrycznym i tak właśnie jest w przypadku wariantu T8, którego kierowcy mają do dyspozycji od 390 do nawet 408 KM. Katalogowy zasięg na samym prądzie obecnie oferowanego XC90 po liftingu wynosi do 46 km. Do tego volvo przykuwa uwagę wyjątkowo elegancką stylistyką oraz bardzo wysokim poziomem komfortu.

Co ciekawe, auto zajęło wysoką, czwartą lokatę w zestawieniu i to pomimo swojej wysokiej ceny. Polski cennik otwiera kwota 349 900 zł, a więc jest to najdroższa pozycja na tej liście. Sytuację nieco ratuje duży wybór egzemplarzy z drugiej ręki, ale tutaj również tanio nie jest. Używane XC90 T8 kosztują przynajmniej 160 tys. zł.

5. Škoda Superb IV – 500 egzemplarzy

Škoda Superb IV, Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński
Škoda Superb IV
Źródło zdjęć: © Fot. Marcin Łobodziński

Czesi późno dołączyli do świata elektromobilności, ale szybko odnieśli sukcesy, zarówno w przypadku aut elektrycznych, jak i hybryd plug-in. Listę zamyka Škoda Superb w wersji z wtyczką, która pojawiła się w sprzedaży na początku 2020 roku. Pod maską ma układ znany z innych aut grupy Volkswagena, a więc 218-konny napęd oparty o benzynowy silnik 1.4 TSI, a deklarowany zasięg wynosi do 61,9 km. Warto zaznaczyć, że wersja plug-in ma mniejszy bagażnik od spalinowej – 485 l w przypadku liftbacka i 510 l w przypadku kombi.

Superb IV jest nie tylko najtańszym autem w TOP 5, ale też jedną z najtańszych hybryd plug-in na rynku. Cennik otwiera kwota 158 100 zł za liftbacka. Wybór odmiany kombi wymaga dopłaty 3750 zł. Auto jest tak krótko w sprzedaży, że szukając egzemplarza z drugiej ręki, trzeba nastawiać się na zakup pojazdu demonstracyjnego od dealera.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.