W tym sektorze Chiny przegrywają. Szybko mogą jednak nadrobić straty

W tym sektorze Chiny przegrywają. Szybko mogą jednak nadrobić straty11.12.2023 18:57
BYD ATTO 3
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images

Chociaż chińscy producenci są obecnie na fali wznoszącej, obecny sukces trzeba będzie jeszcze dodatkowo ugruntować. By sensację przerodzić w dominację, Państwo Środka będzie musiało załatać istotną dziurę w planie ekspansji.

Mimo że w momencie pisania tego tekstu rok 2023 jeszcze trwa, bez wątpienia można przyznać, że ostatnie 12 miesięcy to świetny okres dla chińskiej motoryzacji. Najpierw BYD zajął fotel lidera na rodzimym rynku kosztem Volkswagena, a następnie marki z Państwa Środka rozpoczęły międzynarodową ekspansję.

W Europie pojawiło się naprawdę wielu nowych producentów, a ci, którzy już od paru lat budowali w naszym regionie swoją pozycję, zaczęli notować świetne wyniki sprzedaży. Wyjątkowo dobrze szło marce MG, której modele w wybranych miesiącach zaczęły nawet wskakiwać do czołówki najpopularniejszych samochodów na Starym Kontynencie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Globalnie to właśnie Chiny produkują i sprzedają obecnie najwięcej samochodów elektrycznych, a ich przewaga tylko rośnie. BYD zdobywa coraz większą popularność w Skandynawii. Na razie europejskie marki wygrywają z uwagi na przywiązanie klientów, lecz niskie ceny chińskich samochodów mogą to mocno zmienić.

To właśnie dlatego Europa zaczęła podejmować działania, by zatrzymać zagrażającą wywodzącym się stąd producentom ekspansję z Państwa Środka. Pod lupę wzięto subsydia, które chiński rząd przyznaje swobodnie tamtejszym markom. UE sprawdza, czy dotacje te nie noszą znamion nieuczciwej konkurencji, a to może doprowadzić chociażby do nowych podatków czy podwyższenia ceł.

Jak Chiny mogą zmienić swoje położenie? Zapełniając lukę w swojej ekspansji, którą niewątpliwie jest brak fabryk ulokowanych w Europie. To podejście oczywiście się zmienia, lecz są to jeszcze starania niewystarczające.

Producenci z Chin, zdaniem ekspertów, powinni pójść podobną ścieżką, co kilkadziesiąt lat temu marki z Japonii. W latach 90. ustalono limit importu japońskich aut, co sprawiło, że marki ruszyły do budowy placówek na terenie Starego Kontynentu.

To właśnie brak własnych zakładów jest obecnie największą dziurą w planie ekspresowej ekspansji Chińczyków. Jeżeli jednak zaczną oni inwestować w europejskie fabryki, ich notowania mogą jeszcze bardziej wzrosnąć. Ruch w tym kierunku widać chociażby na przykładzie... Izery. Zanim bowiem z fabryki w Jaworznie zaczną wyjeżdżać polskie elektryki, rozpocznie się produkcja modeli marek należących do koncernu Geely.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.