Klasyczne baterie odejdą do lamusa? Nadchodzi prawdziwa rewolucja

Baterie sodowo-jonowe od wielu lat rozważane są jako potencjalne zastępstwo dla szeroko obecnie wykorzystywanych akumulatorów litowo-jonowych. Ta wizja staje się coraz bardziej realna.

Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Kamil Niewiński

Jednym z największych problemów, przed jakim stoi elektromobilność, bez wątpienia są baterie. Obecnie wykorzystywane akumulatory litowo-jonowe powoli dochodzą do swojej granicy rozwoju, są kosztowne, do ich produkcji trzeba zużyć spore ilości materiałów, a także nie należą do najlżejszych. To właśnie dlatego producenci uporczywie szukają alternatywy, która być może jest już na wyciągnięcie ręki.

Jak podaje ANEurope, odwołując się do informacji Bloomberga, chińskie przedsiębiorstwo CATL specjalizujące się w produkcji układów do samochodów elektrycznych prowadzi intensywne prace nad wykorzystaniem w tego typu autach akumulatorów sodowo-jonowych. Już od kilkunastu lat mówi się, że ten typ baterii może być rewolucyjną alternatywą dla klasycznych ogniw, jednak obecnie ta perspektywa wydaje się coraz bardziej realna.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczne samochody na służbie w policji

W lutym 2023 roku chińska marka JAC pokazała demonstracyjną wersję swojego modelu E10X, która wyposażona jest właśnie w takie akumulatory. Co prawda zasięg tej wersji koncepcyjnej wynosi tylko 250 km, lecz i tak zdołała ona rozbudzić wyobraźnię innych producentów, którzy coraz realniej zaczęli badać opcję wykorzystania takiej technologii w przyszłości.

Bardzo istotnymi zaletami baterii sodowo-jonowych jest o wiele niższy koszt produkcji z uwagi na większą dostępność i niższą cenę wykorzystywanych surowców. Nie można również zapomnieć o aspekcie bezpieczeństwa, bowiem takie ogniwa są niepalne, a co najlepsze, cechują się one o wiele lepszą wydajnością w niskich temperaturach, co jest sporym problemem współczesnych samochodów elektrycznych.

Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5
Produkcja elektrycznego Volkswagena ID.5 © Materiały prasowe | Volkswagen

Największą bolączką baterii sodowo-jonowych jest obecnie gęstość magazynowanej energii, która nie stoi jeszcze w ich przypadku na najwyższym poziomie. Gdyby teraz takie rozwiązanie zostałoby wprowadzone, konieczne byłoby używanie jeszcze cięższych akumulatorów. To właśnie ten aspekt wymaga dopracowania. Technologia posuwa się jednak do przodu i niewykluczone, że przyszłość ogniw do samochodów elektrycznych to właśnie sód.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie