Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków

Bruksela proponuje nową podkategorię małych pojazdów elektrycznych M1E z pakietem zachęt dla producentów. Kluczowe mają być tzw. superkredyty oraz stabilne zasady na co najmniej 10 lat, co ma zwiększyć dostępność i obniżyć ceny miejskich elektryków.

Renault 5Renault 5
Źródło zdjęć: © Autokult
Filip Buliński

W ostatnich dniach Komisja Europejska ugięła się pod naporem producentów i złagodziła przepisy dotyczące zakazu sprzedaży spalinówek po 2035 r., choć w mniejszym stopniu, niż oczekiwała tego branża. Nie ulega wątpliwości, że całkowita elektryfikacja wciąż jest głównym priorytetem Brukseli, a w pakiecie propozycji znalazł się zapis o utworzeniu nowej klasy samochodów osobowych - M1E.

Pierwszy kontakt z Audi Concept C. Kamil Łabanowicz pokazuje przyszłość marki

Jest to element unijnego "Automotive Package", który ma ułatwić spełnianie norm CO2, a jednocześnie rozszerzyć rynek mniejszych i tańszych modeli elektrycznych, których wytwarzanie jest dla wielu producentów obecnie wątpliwe ekonomicznie.

Warunki klasy przypominają nieco kei-cary z Japonii. Zgodnie z założeniem, samochód kategorii M1E miałby być oczywiście elektryczny, a jego długość nie mogłaby przekraczać 4,2 m. Dodatkowym warunkiem byłby montaż w jednym z 27 państw UE. Bruksela chce, by wymogi dla M1E pozostały niezmienione przez 10 lat, co ma dać producentom przewidywalność przy planowaniu gamy modeli.

Kluczowy mechanizm to tzw. superkredyty. Auta z homologacją M1E mają mieć współczynnik 1,3 pojazdu w rozliczeniach emisyjnych, co przekłada się na 30-procentową premię w realizacji celów CO2. W efekcie ma to zachęcić koncerny do zwiększania wolumenów najmniejszych EV. Nowa kategoria pośrednio pomogłaby również utrzymać w sprzedaży modele spalinowe bilansując ich emisje.

UE wskazuje, że wyraźna definicja M1E mogłaby ułatwić rządom konstruowanie programów wsparcia, takich jak dopłaty, ulgi podatkowe czy tańsze ładowanie. W grę mogą wchodzić także zwolnienia z opłat drogowych oraz preferencje w dostępie do buspasów czy parkowania.

Dla zapewnienia niskich cen tego typu samochodów konieczne byłoby jednak także zwolnienie producentów z obowiązku montażu niektórych systemów bezpieczeństwa, które w ostatnich latach stały są jednym z czynników nieopłacalności produkcji małych, miejskich pojazdów.

Wśród aut już dostępnych lub zapowiedzianych, które spełniają kryteria długości i produkcji w UE, wymieniane są m.in. Renault Twingo, 45, a także propozycje Grupy Volkswagena: ID. Polo, Škoda Epiq, Cupra Raval. Stellantis ma w zanadrzu Citroëna e-C3, Opla Corsę Electric, Fiata 500e i Peugeota E-208. Do limitu wpisuje się też Kia EV2, która zadebiutuje na początku 2026 r. i będzie kontowana w Słowacji.

Z drugiej strony do tej klasy nie kwalifikowałyby się m.in. takie auta, jak Hyundai Inster z uwagi na produkcję w Korei Południowej, a także Mini Cooper i Aceman oraz Dacia Spring, które powstają w Chinach.

Wybrane dla Ciebie
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Nowy Jeep Compass w końcu z pełnym cennikiem. Hybryda plug-in dołącza do gamy
Nowy Jeep Compass w końcu z pełnym cennikiem. Hybryda plug-in dołącza do gamy
Nowy Nissan Micra wjeżdża do Polski. Na razie tylko w droższych wersjach
Nowy Nissan Micra wjeżdża do Polski. Na razie tylko w droższych wersjach
UE zmienia zdanie. Nie będzie zakazu spalinówek od 2035 r.
UE zmienia zdanie. Nie będzie zakazu spalinówek od 2035 r.
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀