BMW gotowe na zakaz sprzedaży spalinówek już w 2030 roku. Takich marek jest znacznie więcej

BMW oficjalnie dołącza do grona marek, które przedstawiły strategię związaną z planowanym zakazem sprzedaży aut spalinowych w Europie od 2035 roku. Bawarski producent jest w pełnej gotowości. Zresztą nie on jeden.

BMW twierdzi, że jest gotowe na elektryczną rewolucjęBMW twierdzi, że jest gotowe na elektryczną rewolucję
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Szykulski
Aleksander Ruciński

Ostatnie miesiące obfitują w śmiałe deklaracje dotyczące rozwoju elektromobilności i końca spalinowej motoryzacji. Lista producentów, którzy oficjalnie ogłosili swoje stanowisko w tej sprawie, sukcesywnie się rozszerza. Niedawno w rozmowie z agencją Reuters do elektrycznej przyszłości odniósł się szef BMW Oliver Zipse.

Choć plany UE zakładają zakaz rejestracji nowych aut spalinowych po 2035 roku, koncern z Monachium ogłosił, że jeśli zajdzie taka potrzeba, spełni wymogi już 5 lat wcześniej. "Będziemy gotowi na wprowadzenie zakazu aut spalinowych. Jeśli region, miasto, kraj, wpadnie na pomysł zakazu, mamy gotową ofertę" - powiedział Zipse na niedawnej konferencji w Nuertingen.

Oczywiście nie oznacza to, że BMW zamierza całkowicie zrezygnować z napędu spalinowego. Istnieją przecież inne rynki niż Europa, wliczając w to Azję, gdzie modele z Bawarii cieszą się sporym wzięciem. Zgodnie z prognozami, w 2030 roku elektryki mają stanowić około 50 proc. całkowitej sprzedaży marki.

Strategia Niemców jest więc dość zachowawcza. Szczególnie gdy porównamy ją z zapowiedziami innych europejskich producentów. Wielu z nich potwierdziło już bowiem całkowite rozstanie z silnikami spalinowymi, podając nawet konkretne daty:

Alfa Romeo - Niebawem na rynek trafi długo oczekiwany SUV Tonale, który ma być jednym z ostatnich modeli marki wykorzystujących silnik spalinowy. Włosi zapowiedzieli, że wszystkie propozycje prezentowane po 2027 roku będą w pełni elektryczne. Taka jest strategia koncernu Stellantis, która dotyczy też zresztą Lancii i DS-a.

Audi - Począwszy od 2026 roku, wszystkie nowe modele Audi mają być zasilane prądem, a w 2033 roku marka zamierza całkowicie wycofać auta z silnikami spalinowymi, ogłosił w czerwcu 2021 roku Markus Duesmann, prezes Audi.

Bentley - Od 2026 roku wyłącznie hybrydy plug-in, a 4 lata później tylko modele z elektrycznym napędem. To może być spory szok dla klientów przyzwyczajonych do potężnych spalinowych silników, od lat stosowanych przez tę markę.

Cupra - Najmłodsza marka koncernu Volkswagena ma ambicje, by do 2030 roku w jej gamie gościły wyłącznie auta elektryczne. Pierwszy z modeli zasilanych tylko prądem - Born - właśnie debiutuje na rynku.

DS - Francuzi mają śmiały plan: całkowite przejście na prąd szykują już na 2024 rok. Nieźle jak na markę, która póki co ma w ofercie zaledwie jeden taki model.

Ford - Od 2030 roku europejska gama osobowych modeli Forda ma być w pełni elektryczna. Transformacja ma przebiegać stopniowo i będzie poprzedzona krokiem pośrednim - oferowaniem wyłącznie zelektryfikowanych napędów (hybryd plug-in) po 2026 roku.

Honda - Wszystkie hondy sprzedawane w Europie po 2025 roku otrzymają zelektryfikowany napęd - BEV lub hybrydę typu plug-in.

Hyundai - Zgodnie z oświadczeniem opublikowanym podczas tegorocznego salonu w Monachium Hyundai pożegna się z napędem spalinowym w Europie przed 2035 rokiem, a jego luksusowa podmarka Genesis 5 lat wcześniej.

Jaguar - Jaguar był jedną z pierwszych marek, które ogłosiły śmiałe plany związane z elektryfikacją. Zgodnie z zapowiedzią wszystkie nowe jaguary po 2025 roku mają być zasilane prądem.

Lotus - Kolejny brytyjski producent, który celuje w pełne zelektryfikowanie gamy przed 2030 rokiem. Niedawno Lotus pokazał model Emira - ostatnie spalinowe auto marki.

Mini - Zgodnie z zapowiedziami producenta ostatnie spalinowe mini ma zadebiutować przed 2025 rokiem. Później będą tylko hybrydy plug-in, by po 2030 roku przejść w pełni na prąd.

Opel - Marka z Rüsselsheim, tak jak inni producenci wchodzący w skład koncernu Stellantis, ma śmiałe plany związane z elektryfikacją. Po 2028 roku wszystkie ople mają być zasilane wyłącznie prądem.

Rolls-Royce - Jedna z najbardziej luksusowych marek w historii motoryzacji niedawno zapowiedziała swój pierwszy elektryczny model Spectre, informując o planach związanych z całkowitym przejściem na prąd po 2030 roku.

Volkswagen - Niemcy przewidują, że do 2030 roku elektryki będą stanowić 70 proc. sprzedaży marki w Europie, a ostatni spalinowy model zniknie z rynku między 2033 a 2035 rokiem.

Volvo - Szwedzi chcą, by do 2025 roku elektryki stanowiły połowę sprzedaży. Drugą mają być hybrydy plug-in. 5 lat później każdy model volvo będzie zasilany wyłącznie prądem.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?