Cupra Born doczekała się oficjalnej premiery. Pierwszy elektryk marki to ID.3 po hiszpańsku

Długo oczekiwany i jeszcze dłużej zapowiadany elektryczny model Born w końcu zadebiutował w całej okazałości. To pierwsze auto Cupry wyłącznie na prąd, a przy okazji jeden z kluczowych modeli w dobie rozwoju elektromobilności. Technicznie ma wiele wspólnego z koncernowym rodzeństwem.

Cupra Born może być jednym z najważniejszych modeli w gamie hiszpańskiego producenta.Cupra Born może być jednym z najważniejszych modeli w gamie hiszpańskiego producenta.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Cupra
Aleksander Ruciński

O tym, że Cupra planowała elektryka opartego na podzespołach Volkswagena ID.3, wiadomo było nie od dziś. Liczne zapowiedzi, obietnice, a następnie przedprodukcyjny koncept el-Born nie pozostawiały wątpliwości co do kierunku, w którym podąży ten projekt. Niespodzianek wiec nie ma - Born to po prostu ID.3 w hiszpańskim wydaniu, choć trzeba przyznać, że w Barcelonie tchnęli w dzieło sporo indywidualizmu.

Tradycyjnie dla Cupry nie brakuje agresywnych dodatków stylistycznych i charakterystycznych miedzianych wstawek. Auto powinno się spodobać szczególnie młodym klientom, zresztą głównie do nich jest skierowane. W całokształcie niewiele zresztą różni się od konceptu, dzięki czemu będzie jedną z odważniejszych propozycji w swoim segmencie.

Nieźle wygląda też wnętrze - bardziej stonowane i uporządkowane niż nadwozie, lecz z pewnością wyjątkowo nowoczesne. Pierwsze skrzypce gra tu duży 12-calowy wyświetlacz multimediów i mniejszy ekran umieszczony tuż przed kierowcą. Są też sportowe, kubełkowe fotele i wstawki imitujące miedź oraz włókno węglowe. Co warte odnotowania, nie zabraknie również systemu head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Cupra Born (2021)
Cupra Born (2021) © mat. prasowe / Cupra

Cupra twierdzi, że mimo ekologicznego charakteru auto nie straci sportowych zalet typowych dla marki. Wbrew tym zapowiedziom silniki nie grzeszą jednak mocą. W bazowym wydaniu dostaniemy 150 KM na tylnej osi pozwalające osiągać setkę niezbyt imponujące 8,9 sekundy. Akumulator o pojemności 45 kWh zapewni natomiast 340 km zasięgu.

Wyżej będzie 204-konny wariant 58 kWh z zasięgiem sięgającym 418 km i sprintem do setki na poziomie 7,3 sekundy. Poszukujący przyspieszeń godnych hot hatcha muszą natomiast wybrać 232-konne wydanie z systemem e-boost zapewniającym chwilowo dodatkową moc po wciśnięciu przycisku. Ma ona ten sam akumulator, ale od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,6 sekundy.

Cupra Born (2021)
Cupra Born (2021) © mat. prasowe / Cupra

Co jednak warte odnotowania - topowy wariant będzie można łączyć także z baterią o pojemności 77 kWh, co przełoży się na imponujące 547 km zasięgu i możliwość szybszego ładowania urządzeniami o mocy do 125 kW.

Na szczegółową specyfikację na nasz rynek oraz ceny musimy jednak jeszcze trochę poczekać. Auto, mimo że już po premierze, wciąż przechodzi procedury homologacyjne. Zgodnie z planem produkcja ma ruszyć w sierpniu, co oznacza, że wszystko stanie się jasne mniej więcej jesienią 2021.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/10] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie