BMW ma nową generację baterii. Poprawią parametry elektrycznych modeli z Bawarii

Zwiększenie zasięgu o 30 proc. przy jednoczesnym skróceniu procesu ładowania – również o 30 proc. Takie parametry nowych elektrycznych modeli obiecuje BMW. Wszystko dzięki nowej koncepcji baterii.

Wyglądają niepozornie, ale mają znacznie poprawić osiągi przyszłych samochodów BMWWyglądają niepozornie, ale mają znacznie poprawić osiągi przyszłych samochodów BMW
Źródło zdjęć: © BMW
Tomasz Budzik

To, że najbliższą przyszłością motoryzacji będą samochody elektryczne, jest już w zasadzie przesądzone. Teraz otwarte pozostaje pytanie o to, jaka technologia baterii będzie im służyć. Kolejny krok w ich rozwoju postawiło BMW. Niemiecka marka ogłosiła, że w jej nowych modelach elektrycznych wykorzystywana będzie nowa architektura, wykorzystująca inny rodzaj baterii. Ma być to prawdziwy przełom.

Pojedyncze komórki baterii mają być cylindryczne i charakteryzować się średnicą 46 mm oraz wysokością 80 mm. To pozwoli lepiej dopasować ogniwa do przestrzeni, którą może dla baterii zaoferować konstrukcja auta. Ale kształt nie jest tu jedyną innowacją. Chodzi o chemię ogniw. W tych, które będzie stosować BMW, używa się więcej niklu i krzemu, a mniej kobaltu. Nowa formuła ma poprawić parametry akumulatorów.

Jak deklaruje BMW, nowe baterie mają zapewnić nawet o 30 proc. większy zasięg mierzony metodą WLTP, o 30 proc. skrócony ma zostać czas ładowania ogniw, współczynnik gęstości energii ma być o 20 proc. lepszy niż obecnie. Dzięki temu nowe elektryczne modele BMW będzie można załadować od 10 do 80 proc. w czasie krótszym o 30 proc. niż do tej pory.

BMW zapowiedziało już budowę – wraz z partnerami – nowych fabryk, które mają dostarczyć baterie do nowych aut tej marki. Dwie powstaną w Europie, dwie w Chinach i dwie w Ameryce. To jeszcze nie ostatnie słowo BMW. Niemcy, podobnie jak większość wiodących firm tej branży, pracują nad bateriami o elektrolicie w postaci ciała stałego. Prototyp takiego pojazdu ma zostać zaprezentowany przed końcem 2025 r. Ta technologia oznacza dalszą i znaczącą poprawę parametrów aut elektrycznych i może przekonać tych, którzy pozostają sceptyczni co do możliwości użytkowania takiego auta.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥