Już 50 lat temu podmieniano baterie. Mercedes dał przykład

Zamiast powolnego ładowania, szybka podmiana ogniw. Taki pomysł wykorzystuje chociażby chińska firma NIO, ale nie jest to nowa idea. Potwierdza to Mercedes LE 306, zaprezentowany w 1972 roku w Brukseli.

Ogniwa były ciężkie, ale ich czas wymiany nie był dłuższy niż zwykłe tankowanieOgniwa były ciężkie, ale ich czas wymiany nie był dłuższy niż zwykłe tankowanie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Mercedes eksperymentował z elektrycznymi napędami od dawna. Jednym z takich przykładów jest właśnie van, który powstał przy współpracy firmy z podmiotami takimi jak Kiepe czy Varta. Za bazę posłużył samochód LE 306, który standardowo napędzany był silnikami spalinowymi.

Elektryczny LE306 wykorzystywał silnik prądu stałego, którego moc mogła wynosić nawet 75 KM. Energię magazynowano w ogniwie mającym pojemność 22 kWh, a ono samo ważyło 860 kg. Producent informował o zasięgu pomiędzy 50 a 100 km przejechanym z prędkością nawet 80 km/h. Warto przypomnieć, że nowe, elektryczne Vito zużywa ok. 23-25 kWh na 100 km.

Akumulator można było jednak wymienić w ciągu kilku minut. Wystarczyło wysunąć zużyte ogniwo z jednej strony, a z drugiej – wsunąć naładowane. Jak jednak zauważono w piśmie "Lestauto Omnibus", sukces takiego rozwiązania zależał właśnie od przechowywania energii. Wykorzystujące ołów akumulatory dalej miały wiele wspólnego z technologią wykorzystywaną 70 lat wcześniej, na początku XX wieku.

Łącznie wyprodukowano 58 egzemplarzy, które pojawiły się np. na Letnich Igrzyskach Olimpijskich w 1972 roku. Pomysł zarzucono na dłuższy czas, a kolejnym podejściem do elektrycznych dostawczaków był Sprinter z 1995 roku.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie