Demony Saaba wracają. NEVS zwolni 95 proc. pracowników

National Electric Vehicle Sweden AB to szwedzki producent aut elektrycznych stworzony "na gruzach" Saaba. Po 11 latach działalności firma przejdzie w "tryb hibernacji", co w istocie oznacza wstrzymanie działalności.

NEVS 9-3 EVNEVS 9-3 EV
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | NEVS
Aleksander Ruciński

Miał być wielki powrót, elektryfikacja i sukces. Wyszło niestety zupełnie inaczej. Po 11 latach zmagania się z kłopotami NEVS wywiesza białą flagę. Na razie tymczasowo, choć liczby nie napawają optymizmem.

Szwedzka firma wdrożyła w ubiegłym miesiącu plan hibernacji mający na celu redukcję kosztów i uniknięcie bankructwa. Oznacza to rozstanie z 320 pracownikami, stanowiącymi 95 proc. siły roboczej firmy. Na posterunku zostanie nie więcej niż 20 osób, które zawalczą o przetrwanie.

Jak informuje NEVS, zwolnienia zostaną przeprowadzone w najbliższych sześciu miesiącach, a pracownicy dotknięci redukcjami mogą liczyć na pełne wsparcie związków zawodowych.

Tymczasowa dyrektor generalna NEVS Nina Selander wyjaśniła, że decyzję podjęto z wielkim smutkiem, po tym jak właściciele (chiński fundusz Evergrande) i inwestorzy nie byli w stanie sfinalizować negocjacji zgodnie z umową.

NEVS od początku podążał wyboistą ścieżką. Firma przejęła aktywa Saaba w 2012 roku, a kilkanaście miesięcy później uruchomiła pilotażową produkcję elektrycznych 9-3 EV. Docelowo planowano sprzedawać 200 tys. sztuk rocznie na chińskim rynku. Niestety, nigdy nie zrealizowano nawet części tego planu.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie