Dopłaty do używanych elektryków. Nowy program powinien ruszyć jesienią

Władze zapowiadają kolejny program dofinansowań do zakupu pojazdów elektrycznych. Tym razem jednak dopłaty mają dotyczyć nie nowych aut, lecz używanych.

Do ładowania w domu najlepiej wykorzystać wallboxa lub podobne urządzenie o dużej mocyDo ładowania w domu najlepiej wykorzystać wallboxa lub podobne urządzenie o dużej mocy
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Zapowiedzi dotyczące nowego programu pojawiły się w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej już pod koniec kwietnia. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała wówczas, że program ruszy jeszcze w tym roku.

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że aby program wystartował, w pierwszej kolejności Komisja Europejska musi zaakceptować rewizję polskiego KPO.

"Czekamy na akceptację rewizji KPO, co miałoby się wydarzyć w lipcu. Jeśli Komisja zatwierdzi rewizję, pilnie przystąpimy do opracowywania nowego programu dopłat do elektryków; zaczniemy też konsultacje z rynkiem" - zapowiedziała.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prawie 130 tys. zł za odświeżonego Yarisa. Co dostajemy w zamian?

Zapytana o to, kiedy program mógłby ruszyć, szefowa NFOŚiGW wyjaśniła, że powinno stać się to jesienią 2024 r. Możliwe jednak, że termin ulegnie wydłużeniu w związku z toczącymi się dyskusjami na temat warunków do finansowania.

Zgodnie ze wstępnymi założeniami, dotacje do zakupu, leasingu, lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych mają wynieść nie więcej niż 40 tys. zł dla osób fizycznych. W przypadku leasingu wysokość wsparcia nie będzie mogła natomiast przekroczyć wpłaty wstępnej. Auto nie powinno być też warte więcej niż 150 tys. zł i starsze niż 4 lata.

Największe kontrowersje budzi właśnie wiek pojazdów i związana z nim obawa dotycząca wzrostu importu używanych aut do Polski.

"Części organizacji umiarkowanie się podoba pomysł dopłat do czteroletnich elektryków w kontekście żywotności baterii. Pojawia się obawa, że możemy do kraju zacząć sprowadzać pojazdy, które są już u kresu swojej żywotności. Pytanie, które sobie obecnie zadajemy jest takie, jak się zabezpieczyć przed taką sytuacją, że wprowadzamy na rynek samochody, które zaraz będą musiały być wymieniane, a my do tego dopłacamy. Pracujemy nad tym" - powiedziała Zawadzka-Stępniak.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach