Fiat Topolino © WP | Tomasz Budzik

Fiat Topolino: włoska wariacja na temat leku na korki

Tomasz Budzik

Wszędobylska ciasnota i mikroskopijne miejsca do zaparkowania. Charakterystyczne warunki miast południa Europy będą doskonałym miejscem dla nowego Fiata Topolino. Maleńki elektryk formalnie nie jest nawet samochodem, ale uroku mu nie brakuje.

Prowadzenie rodzinnego biznesu musi odbywać się według pewnych zasad, a jedną z nich jest dzielenie się nie tylko obowiązkami, ale i osiągnięciami. Tak właśnie jest w przypadku Stellantisa. Fiat zaprezentował nowy model Topolino. Tym razem jest to mały czterokołowy pojazd, przeznaczony wyłącznie do miasta. Powierzchowności Topolino nie sposób odmówić uroku i nie przeszkadza tu fakt, że jest to bezpośrednie rodzeństwo zaprezentowanego w 2020 r. Citroëna Ami. Widać tu włoski styl i charakterystyczną dla tego regionu radość z życia - podobnie jak we Fiacie 600e.

Topolino to kieszonkowy elektryk z silnikiem o mocy 6 kW (8,2 KM) i ważącą zaledwie 65 kg baterią o pojemności 5,4 kWh. Akumulator zapewnia maleńkiemu fiatowi zasięg 75 km, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 45 km/h. Oczywiście nie jest to dużo, ale w zatłoczonym mieście zupełnie wystarcza, a dzięki takim ograniczeniom Topolino może być prowadzone na podstawie prawa jazdy kategorii B1, czyli od 16. roku życia.

Włosi nie byliby sobą, gdyby pod względem wyglądu Topolino nie nawiązali do kultowego już modelu 500. W światłach i przetłoczeniach nowego modelu łatwo znajdziemy nawiązania do włoskiego hitu. We wnętrzu auto jest spartańskie, ale wesołe. Łatwo wyobrazić sobie użytkownika, który wraca do Topolino z niekłamaną przyjemnością. Poza klasyczną, zabudowaną wersją, dostępna jest również inna, która doskonale odpowiada na potrzeby kraju, w którym powstała.

Fiat Topolino
Fiat Topolino © WP | Tomasz Budzik

Topolino Dolce Vita to samochód pozbawiony drzwi i z brezentowym dachem, który łatwo można złożyć, by doświadczać podmuchów wiatru. To jednak nie koniec. Specjalnym dodatkiem jest prysznic, za pomocą którego po morskiej kąpieli można zmyć ze skóry piekącą sól. Idealnie, by wybrać się na plażę.

Fiat robił wszystko, by obniżyć cenę Topolino. Uproszczenie produkcji było możliwe dzięki ograniczeniu oferowanych opcji wyposażenia do dwóch – klasycznej i pozbawionej drzwi Dolce Vita. Pojazd można też ładować jedynie przy pomocy domowego gniazdka. Trwa to 4 godziny. Ile będzie kosztowało Topolino? Polskich cen jeszcze nie ma, ale we Włoszech, z uwzględnieniem dopłaty, pojazd ma kosztować 7,5 tys. euro.

  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
  • Fiat Topolino
[1/10] Fiat Topolino Źródło zdjęć: WP | Tomasz Budzik
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach