Citroën rusza na podbój miasta i pokazuje uroczego Ami. Poprowadzą go nawet 16-latkowie

Gdy Citroën pokazał mały, miejski koncept o nazwie Ami One Concept, nie wierzyłem, że już rok później zobaczę jego produkcyjną wersję. Ami (po francusku "przyjaciel") ma być elektryczny, tani, prosty do bólu. Dzięki rozmiarom i masie będą go mogli prowadzić już 16-latkowie, a we Francji nawet 14-latkowie.

Citroën Ami ma być dostępny już od 6000 euroCitroën Ami ma być dostępny już od 6000 euro
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Citroën Ami jest czterokołowcem, który razem z akumulatorami waży tylko 485 kg. W Polsce kwalifikuje to go do pojazdów, którymi można kierować, mając prawo jazdy kategorii B1. A takie uprawnienia - zgodnie z prawem - mogą uzyskać już 16-latkowie. I choć produkcyjny Ami ma wspólny z konceptem właściwie tylko kształt, a projektanci nie do końca mogli się zdecydować, gdzie będzie przód, a gdzie tył, to pojazd jest na swój sposób uroczy.

Charakterystyczny pudełkowaty kształt został uproszczony do bólu. Wszystko jest tu symetryczne. Przedni i i tylny zderzak są takie same, podobnie jak górna i dolna część okna w drzwiach (które swoją drogą otwierane są do góry, jak w legendarnym Citroënie 2CV). Karoseria jest symetryczna, nawet drzwi można ze sobą zamienić miejscami. Jak? Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, natomiast pasażera – prawidłowo. Choć wygląda to na pierwszy rzut oka dziwnie, wszystko ma swoje uzasadnienie. Tak jest taniej. Bo ten samochód ma być tani. We Francji Citroën Ami będzie kosztował zaledwie 6000 euro (ok. 26 tys. zł), a miesięczna rata leasingu ma wynosić zaledwie 19,99 euro.

Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, pasażera - klasycznie
Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, pasażera - klasycznie © fot. mat. prasowe

Za tę cenę Ami oferuje 2-osobowe, przemyślane wnętrze z dużym przeszkleniem, wieloma schowkami i półkami oraz systemem multimedialnym w postaci aplikacji na naszym smartfonie. Elektryczny silnik pozwoli napędzić francuskiego mieszczucha do 45 km/h, a zasięg będzie wynosił 70 km. Producent zapewnia, że niewielki akumulator o pojemności 5,5 kWh naładuje się do pełna z domowego gniazdka w 3 godziny.

Niewielkie rozmiary i elektryczny napęd mają być głównymi czynnikami, które pozwolą Citroënowi Ami podbić europejskie stolice. Dzięki bezemisyjnemu napędowi będzie mógł wjechać do wielu centrów miast, gdzie zakazane są spalinowe auta. Dodatkowo niewielka długość Ami pozwoli mu zaparkować nawet prostopadle na równoległym miejscu. Z kolei duża możliwość konfiguracyjna pozwoli dopasować samochód do własnych upodobań.

Proste i tanie, taki ma być nowy Ami
Proste i tanie, taki ma być nowy Ami © fot. mat. prasowe

Niestety wszyscy, którym spodobała się propozycja Citroëna, muszą uspokoić swoje emocje. Na razie samochód ma być dostępny tylko we Francji (gdzie sprzedaż rozpocznie się już 30 marca, natomiast rezerwacje – już w lipcu), Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i Belgii. Być może doczekamy się go także i u nas.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy