Gigafabryka baterii otwarta. Nowe centrum elektromobilności Europy

ACC, spółka joint venture Stellantis, Mercedesa i TotalEnergies, ogłosiła rozpoczęcie pracy nowej fabryki akumulatorów położonej w północnej Francji. Maksymalny potencjał produkcyjny tego zakładu wynosi aż 40 GWh.

Nowa gigafabryka baterii w północnej FrancjiNowa gigafabryka baterii w północnej Francji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Coraz więcej producentów decyduje się na tworzenie wielkich inwestycji skupionych na elektromobilności w Europie. Priorytetem nie tylko dla marek ze Starego Kontynentu, ale również dla rządów konkretnych państw, jest uzyskanie jak największej niezależności, a także możliwości produkcji jak największej liczby elementów na własność. Widać to doskonale po nowych projektach gigafabryk.

Spółka ACC, która została stworzona ze wspólnej inicjatywy koncernów Stellantis i Mercedes, a także firmy TotalEnergies, ogłosiła dzisiaj uruchomienie pierwszego z trzech członów nowej superfabryki, która znajduje się w okolicy miejscowości Billy-Berclau i Douvrin w północnej Francji. Początek produkcji akumulatorów w tym zakładzie przewidziany jest na lato bieżącego roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Początkowo wydajność linii produkcyjnej tej fabryki ma oscylować w okolicach 13 GWh, by do 2030 roku ostatecznie osiągnąć pułap aż 40 GWh. Dzięki temu fabryka będzie zdolna do produkcji baterii do 500 tysięcy egzemplarzy samochodów rocznie. Pierwotnie akumulatory będą trafiać tylko w ręce udziałowców ACC, czyli marek koncernu Stellantis i Mercedesa, a harmonogram jest już obsadzony do 2028 roku.

Ta potężna inwestycja była również wspomagana przez niemiecki i francuski rząd, które wspólnie dołożyły do tego projektu 1,3 miliarda euro. Region Hauts-de-France, w którym znajduje się nowa gigafabryka, ma być według założeń nowym centrum elektromobilności Europy. Rozpoczęcie funkcjonowania pierwszego zakładu tego typu jest bardzo dobrym krokiem w tym kierunku.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie