Gigafabryka baterii otwarta. Nowe centrum elektromobilności Europy

Nowa gigafabryka baterii w północnej Francji
Nowa gigafabryka baterii w północnej Francji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

30.05.2023 20:39, aktual.: 30.05.2023 20:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

ACC, spółka joint venture Stellantis, Mercedesa i TotalEnergies, ogłosiła rozpoczęcie pracy nowej fabryki akumulatorów położonej w północnej Francji. Maksymalny potencjał produkcyjny tego zakładu wynosi aż 40 GWh.

Coraz więcej producentów decyduje się na tworzenie wielkich inwestycji skupionych na elektromobilności w Europie. Priorytetem nie tylko dla marek ze Starego Kontynentu, ale również dla rządów konkretnych państw, jest uzyskanie jak największej niezależności, a także możliwości produkcji jak największej liczby elementów na własność. Widać to doskonale po nowych projektach gigafabryk.

Spółka ACC, która została stworzona ze wspólnej inicjatywy koncernów Stellantis i Mercedes, a także firmy TotalEnergies, ogłosiła dzisiaj uruchomienie pierwszego z trzech członów nowej superfabryki, która znajduje się w okolicy miejscowości Billy-Berclau i Douvrin w północnej Francji. Początek produkcji akumulatorów w tym zakładzie przewidziany jest na lato bieżącego roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Początkowo wydajność linii produkcyjnej tej fabryki ma oscylować w okolicach 13 GWh, by do 2030 roku ostatecznie osiągnąć pułap aż 40 GWh. Dzięki temu fabryka będzie zdolna do produkcji baterii do 500 tysięcy egzemplarzy samochodów rocznie. Pierwotnie akumulatory będą trafiać tylko w ręce udziałowców ACC, czyli marek koncernu Stellantis i Mercedesa, a harmonogram jest już obsadzony do 2028 roku.

Ta potężna inwestycja była również wspomagana przez niemiecki i francuski rząd, które wspólnie dołożyły do tego projektu 1,3 miliarda euro. Region Hauts-de-France, w którym znajduje się nowa gigafabryka, ma być według założeń nowym centrum elektromobilności Europy. Rozpoczęcie funkcjonowania pierwszego zakładu tego typu jest bardzo dobrym krokiem w tym kierunku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)