Gigafabryka baterii otwarta. Nowe centrum elektromobilności Europy

ACC, spółka joint venture Stellantis, Mercedesa i TotalEnergies, ogłosiła rozpoczęcie pracy nowej fabryki akumulatorów położonej w północnej Francji. Maksymalny potencjał produkcyjny tego zakładu wynosi aż 40 GWh.

Nowa gigafabryka baterii w północnej FrancjiNowa gigafabryka baterii w północnej Francji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Coraz więcej producentów decyduje się na tworzenie wielkich inwestycji skupionych na elektromobilności w Europie. Priorytetem nie tylko dla marek ze Starego Kontynentu, ale również dla rządów konkretnych państw, jest uzyskanie jak największej niezależności, a także możliwości produkcji jak największej liczby elementów na własność. Widać to doskonale po nowych projektach gigafabryk.

Spółka ACC, która została stworzona ze wspólnej inicjatywy koncernów Stellantis i Mercedes, a także firmy TotalEnergies, ogłosiła dzisiaj uruchomienie pierwszego z trzech członów nowej superfabryki, która znajduje się w okolicy miejscowości Billy-Berclau i Douvrin w północnej Francji. Początek produkcji akumulatorów w tym zakładzie przewidziany jest na lato bieżącego roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Początkowo wydajność linii produkcyjnej tej fabryki ma oscylować w okolicach 13 GWh, by do 2030 roku ostatecznie osiągnąć pułap aż 40 GWh. Dzięki temu fabryka będzie zdolna do produkcji baterii do 500 tysięcy egzemplarzy samochodów rocznie. Pierwotnie akumulatory będą trafiać tylko w ręce udziałowców ACC, czyli marek koncernu Stellantis i Mercedesa, a harmonogram jest już obsadzony do 2028 roku.

Ta potężna inwestycja była również wspomagana przez niemiecki i francuski rząd, które wspólnie dołożyły do tego projektu 1,3 miliarda euro. Region Hauts-de-France, w którym znajduje się nowa gigafabryka, ma być według założeń nowym centrum elektromobilności Europy. Rozpoczęcie funkcjonowania pierwszego zakładu tego typu jest bardzo dobrym krokiem w tym kierunku.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii